VDO varvräknare.

Moderatorer
Post Reply
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

VDO varvräknare.

Post by UKRUSE »

Kan någon beskriva hur / var man kopplar in en VDO varvräknare i en PV / Amazon.med original tändspole.
Den har sladdar med följande färger.
GRÖN
SVART
BRUN
RÖDGRÅ
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: VDO varvräknare.

Post by A-masen »

Enklast beskrivet, på den anslutningen där kabeln från bytarspetsarna kommer in. Nr 1 på tändspolen. Varvräknaren utnyttjar samma puls som tändspolen får, en jordning.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: VDO varvräknare.

Post by UKRUSE »

Tack för det !
Men vart hör resp färg / kabel ?
Kan man sabba instrumentet genom felkoppling / test ?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: VDO varvräknare.

Post by A-masen »

Det vågar jag inte säga utan att ha instrumentet framför mig tillsammans med en multimeter.
Men om vi tänker så här: Instrumentet behöver en drivspänning för att kunna jobba. Till det behövs en jord. Dessutom behövs en instrumentbelysning, men den kan mycket väl dela jorden med drivspänningen. Och till sist behöver den pulssignaler som den skall räkna.
En grov gissning, men ta det inte som säkert, svart till jord. Röd/grå till pulsen, i liknande sammanhang har jag läst att en röd + någon annan färg satt på tändspolen. Sedan har vi grön och brun kvar. Om du inte har tillgång till en multimeter, så kan du kanske prova med ett 9 volts batteri. Koppla det till den misstänkta jorden och den gröna eller bruna kabeln. Lyser en lampa i instrumentet så vet du vilken kabel du skall koppla till det övriga instrumentpanelen. Då får du samma dimbara ljus. Och den andra kabeln som är över blir automatiskt drivspänningen, 12 volt.
Som sagt, detta är rena gissningar och skall nog kontrolleras först.

Men för säkerhets skull, försök Googla på VDO och något detaljnummer på instrumentet. Du kanske hittar ett kopplingsschema. Jag har en bok här som beskriver många VDO-instrument för båtar, men det finns en handfull olika kopplingsexempel och inga kabelfärger är angivna. Dessutom är ungefär hälften av båtmotorerna dieselmotorer, så boken är lite allmänt allround-upplysande.
Tidigare representerades VDO i Sverige av K G Knutsson i Sollentuna. Det kanske är så ännu? Då måste ju dom kunna hjälpa till om du vet vilken typ av varvräknare det är.
Last edited by A-masen on Sun May 12, 2013 11:09 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: VDO varvräknare.

Post by Hasse63 »

http://www.vegasvik.com/garage/vdo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: VDO varvräknare.

Post by volvodidi »

Hej,

GRÖN -1 tändspöl
SVART -+15 (+12V)
BRUN -jord
RÖDGRÅ -instrument belysning

Dieter
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: VDO varvräknare.

Post by UKRUSE »

Tack Dieter.
Äntligen har jag testad kopplingen enligt dina tips.
Alldeles rätt med färgerna.
Post Reply