Lossa svänghjul på ´69

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

Hej,
Behöver komma åt och byta läckande vevaxelpackbox på baksidan av motorn, men efter att nu ha demonterad växellådan så har jag stött på problem med att få loss dom 6 bultar som håller svänghjulet på plats. Saknar mutterdragare och med vanligt verktyg så snurrar allting bara runt. Finns det ett svänghjulslås att köpa eller annan trick?

Efter att ha kommit hem från garaget så kom jag att tänka på att jag kunde ha satt hylsa på remskivans mutter där framme så att handtaget på den vilar på och håller emot någon karossdel, men det är ovisst om inte allting glider av vid mina lossningsförsök vid svänghjulet.

Är också intresserad av andra användbara tips i samband med packboxbytet, hur få det absolut tät, måste man lossa på eller ta av sumpplåten osv.....

Tack på förhand,
Dennis
Last edited by amazon guy on Sun May 19, 2013 4:36 pm, edited 1 time in total.
22244VF
Posts: 84
Joined: Sun Sep 26, 2010 7:11 pm
Location: Kungälv

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by 22244VF »

Brukar hålla en platt mejsel mot kuggarna på svänghjulet så det tar stopp mot en styrpinne på motorn. Testa det! :)
Min 65a-projekttråd
Min Garaget-sida

Medlem #7887 i Amazonklubben
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

22244VF wrote:Brukar hålla en platt mejsel mot kuggarna på svänghjulet så det tar stopp mot en styrpinne på motorn. Testa det! :)
Tanken slog mig också, men i avsaknad av en rejäl 6-kants 14 mm hylsa (har bara 12-kants) och tron att dom säkert är jättehård ådragna, så har jag inte ens vågad testa. Men skall ha med mig en 6-kants ut nästa gång.....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by QV »

även om 6kant (med borrade hörn) är "bättre" än 12 kant så fans inte dessa i min ungdom så en frisk 12 kant fungerar utmärkt.

Skulle personligen föredra en skruvmejsel framför att låta centrummuttern agera mothåll. Testa att ställa in valri hylsa i hålet där startmotorn satt (mot kuggarna då, att bara ställa den där gör ingen nytta).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

QV wrote:även om 6kant (med borrade hörn) är "bättre" än 12 kant så fans inte dessa i min ungdom så en frisk 12 kant fungerar utmärkt.

/Janne
Hej Janne,

6kants hylsor fanns inte i min ungdom heller och det är inte så länge sen jag knappt hade en susning om dess existens ute i den vanliga handel för gemene man (typ Biltema osv), men dom är ovärderliga i samband med användning på gamla bilar och om olycka är framme, "farliga" svårfixade ställen med inrostade bultar vars skallar är inte heller så där jätteintakta utan kanske lite kantnaggade efter åren med rost, mkt lätt att slinta med en 12kants, oavsett om frisk eller använd. Det har jag i alla fall lärt mig nu på min rostiga Amazon och det är också den första bilen jag använder dom på.....

Dock konstigt nog så finns det fortfarande inga ring eller blocknycklar med 6kant på Biltema.

Dennis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by QV »

Jag predikar de 6 kantiga hylsornas lov (de med borrad hörn) så jag vet hur bra de är.
Dock så har jag inte sett några rostiga svänghjulsbultar.

/Janne

som förövrigt har alla 12 kants hylsor som pressverktyg (utom en 14mm som behövs vid renovering av en viss motortyp vars namn inte skall nämnas).
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

[quote="QV"]Dock så har jag inte sett några rostiga svänghjulsbultar.

/Janne

Hej Janne,
Där har du rätt, svänghjulsbultar var inte rostiga, men jag trodde dom kommer att sitta åtdragna som bara den, så jag tänkte det blir bäst att utrusta sig med en 6kants hylsa för säkerhetsskull (16,90 på Biltema), men det visade sig dom satt varken hård eller behövde en specialare och en 12kant hade i detta fall här gjort jobbet lika bra.

Men jag vet att man lätt kan sabba hård åtdragna bultskallar med en 12kant, utan att dom är rostiga och ofta ångrar man sig djupt efteråt att inte ha tat fram rätt verktyg, för en sån bagatell kan 10faldiga det onödiga jobbet med att få till det igen sen....

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu May 23, 2013 10:07 am, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

Sicket jäkla skämt, hittade en filtring som packning i vevaxeländan efter att ha tat ner svänghjulet, kan en sån verkligen förhindra oljeläckage ens när bilarna var nya???

Har 2 st Alfa Romeo från ´62 och redan där finns det packboxar (simringar) lite varstans, så det här betydligt effektivare utförande kan inte ha varit okänd för Volvofabriken under 1969 och dessförinnan.

Dennis
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by Ola O »

Det finns en ombyggnadsstas att köpa så du slipper filtringen om du vill.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

Hej Ola,

Inte en chans jag använder filtring igen utan beställde en riktig packbox (simring) hos VP istället, det borde göra susen....
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by Arne »

Kom bara ihåg att smörja in simringen med fett då du monterar den så den inte blir skadad vid första starten.
AVG
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by Torbo »

Sentrering av boksen er også viktig. Det fins spesialverktøy for dette, men det gå å måle nøyaktig.
Kanskje svinghjulet kan brukes midlertidig til du får satt inn to skruer?
For så å ta det av igjen og skru de siste skruene på plass?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

Hej Torbo,

Nu förstår jag inte riktigt, simrinngen eller packboxen centrerar ju sig själv i gaveln, det finns bara ett sätt att klämma in den och sen sitter gaveln fastskruvat med 6 eller 8 bultar i själva blocket, eller tänker du på annat?

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by amazon guy »

Arne wrote:Kom bara ihåg att smörja in simringen med fett då du monterar den så den inte blir skadad vid första starten.
Yep, tack för tipset Arne, hade det i åtanke, fast tänkte snarare på vanlig motorolja, ungefär som man smörjer in gummipackningen på ny oljefilter.....men fett är ju lika bra och möjligen hjälper till att täta ännu mer....

Jag kommer också låta bilen gå en stund med endast svänghjul på, eller tills oljan blir riktigt genomvarm, så jag kan se att det verkligen håller och blir tät.

Dennis
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Lossa svänghjul på ´69

Post by Torbo »

amazon guy wrote:Hej Torbo,

Nu förstår jag inte riktigt, simrinngen eller packboxen centrerar ju sig själv i gaveln, det finns bara ett sätt att klämma in den och sen sitter gaveln fastskruvat med 6 eller 8 bultar i själva blocket, eller tänker du på annat?

Dennis
Ja, den sentrerer seg jo delvis selv, men det er litt justeringsmulighet i bolthullene for huset som simmeringen sitter i.
Du kan jo for sikkerhetsskyld måle mellom veivakslingen og ytterkant av simmeringen på fire punkter.
Det har alltid gått bra på mine biler, men jeg har sjekket, siden det står nevnt i hanboken for motoren.
Post Reply