Volvo Amazon 121 4dr 1966

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by RumoRi »

Høsten 2012 kjøpte jeg min første bil; denne Amazonen fra 1966! Jeg kjøpte den i Åstorp og importerte den til Norge. Nå står den i Asker (rett ved Oslo). Den skal holdes original og bare kjøres på sommeren.

Litt om meg: Jeg bor og studerer i Trondheim, og har ett år igjen på sivilingeniør-studiet. Alle ferier tilbringer jeg i Oslo, og nå går selvfølgelig mye tid til bilen når jeg er der :D

Bilen ble lakkert opp og forskjemer byttet en gang på 80-tallet. Forrige eier overhalte motoren i 2011, og den kom seg gjennom besiktningen i Norge uten problemer.

Denne tråden blir en slags "dagbok" om bilen. Det er ikke planlagt noe stor renovering siden den er i god brukstilstand, og siden jeg ikke har råd til det enda :roll:. Jeg har selvfølgelig tenkt å skru og fikse ting på den, det er jo halve morroa :lol:

Jeg tar gjerne imot råd og forslag om mekking og annet!

Image

Image

Image

Image
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by RumoRi »

Noe av det første jeg gjorde var å byttet til original type grill:
Image

Image

Jeg har også stilt inn ventilene for å bli kvitt "klikkingen". Dessverre gikk den ikke bort, selv om jeg stilte dem til 0,4-0,43mm. Det sitter en K-kam i motoren (som skal byttes til A-kam snart), kan det hende at den "klikker" mer på grunn av k-kammen?
Image

Vifta lager litt pipelyder når den er på, så jeg prøvde å olje den litt. Det hjalp en stund, men jeg tror det er på vei tilbake... Tips?
Image
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by ammakillen »

nice bil,gillar den ljusblå kulören har haft en sån själv för många år sen,
jag har samma skit med min faktiskt,satte i en k-kam har justerat två gånger
men jag blir inte heller av med "ticket" skumt eller hur??
har aldrig varit med om de tidigare,men antagligen är de för
att de blir en "grop" i ventilbryggan som gör att de blir för stort spel,
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Nicolai
Posts: 4
Joined: Sun Jun 23, 2013 11:31 am
Location: Oslo, Norge

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by Nicolai »

Nydelig bil! Har selv en 65' 121 4 dørs, også min første bil.
Er tikkinga "farlig"? Har det samme.

Jeg foretrekker faktisk den nye grillen. Du skulle vel ikke ha lyst til å selge dem? ;)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by Blomquist »

Hej
Att motorn skulle var renoverad 2011 kanske inte stämmer, eftersom
motorn gärna skulle bli av det tystare slaget (efter avslutad inkörning).
Ljuddiskussion via text är dock mycket svårt. Det du uppfattar
som ventilslammer kanske är något annat. Varierar tickandet med belastningen på motorn?

Gratulerar till fin bil förövrigt.
210 -64, 223 -68
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by RumoRi »

Da er "amazon-sesongen" dessverre over for meg. I sommer har jeg mekket en del på bilen, og på slutten av sommeren var jeg på langtur gjennom Tyskland.

Jeg deler opp sommerens aktiviteter i flere innlegg, ellers blir det et veldig langt innlegg :-p

Først to bilder av mekkeplassen min (ikke perfekt, men det fungerer):

Image

Image
Last edited by RumoRi on Sun Sep 08, 2013 5:11 pm, edited 1 time in total.
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Fikse horn

Post by RumoRi »

Hornet fungerte ikke da jeg kjøpte bilen, og det viste seg at årsaken var en ekstremt råtten gummiring (tutring) i rattet. Jeg skrapet ut den gamle ringen, satt i den nye og koblet til tuten til sikringsboksen. Sommerens letteste fix:-)

Image

Image
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Bremser

Post by RumoRi »

Bremsene var litt mer omfattende. Planen var egentlig bare å bytte bremseslangene. Siden det viste seg at hele bremseanlegget ikke hadde blitt rørt på mage år, ble jobben mye større. Jeg endte opp med å bytte ut begge bremseslangene foran, bremseslangen bak, begge ytre bremserør foran, venstre og høyre bremserør foran, bremserør reduksjonsventil-slange bak.

Da vi skulle til å lufte systemet la vi merke til at bremsevæksebeholderen på hovedsylinderen var full av slim og sand. Dermed måtte vi ta fra hverandre hovedsylinderen og rense den skikkelig.

Ved neste lufteforsøk satt lufteventilen på den en bremsen foran fast. Etter mange forsøk å få opp ventilen, knakk ventilen rett av! Da hadde jeg valgte mellom å borre opp for å få ut ventilen, eller å bytte kalippere på begge sider. Jeg valgte å bytte kalipperne (det var på tide uansett).

Etter dette fungerte bremsene igjen:-) Planen for neste sommer er å se på bremsene bak, og å bytte resten av bremserørene.

Image

Image

Image

Image
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Nakkestøtter

Post by RumoRi »

Jeg satt inn originale nakkestøtter, men dessverre har de rødt trekk… Trekket skal byttes snart.

Takk til Fredrik Lofter for hans guide på http://www.volvoamazonpictures.se/guide ... tioner.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image
Last edited by RumoRi on Sun Aug 25, 2013 2:41 pm, edited 2 times in total.
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Langtur

Post by RumoRi »

Målet for sommeren var hele tiden å få bilen startklar for sommerens langtur: Båt fra Oslo til Kiel, med bil fra Kiel til Freiburg (890km),besøke familie der ,kjøre tilbake til Kiel, ferge til Göteborg, besøke Volvofabrikken, kjøre til Oslo (300km). Amazonen holdt seg veldig bra, det eneste vi manglet var overdrive og air-condition:-p

Image

Image
Amazonen ved siden av bestefar sin V50

Image
På Stena Line mot Göteborg

Image
Volvofabrikken
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Langtur

Post by QV »

RumoRi wrote: det eneste vi manglet var overdrive og air-condition :-p
Dom tilbehören är trevliga att ha :D

Så ut att vara en trevlig långtur, får se om jag kommer iväg.
Funderar på "biltåget" ner genom tyskland och köra hem (eller tvärt om)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by Qallzar »

Härlig resa!
Var nere i österrike förra sommarn med min amazon, kul att se att fler "vågar" åka långt med sina pärlor!
Håller med dig att overdrive och air condition hade varit skönt :)
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by RumoRi »

@ ammakillen
Det er bra å høre at jeg ikke er alene med tikkeproblemet. Jeg tenker også at siden k-kammen har en skarpere profil, fører det lettere til tikking, selv om man stiller ventilene stramt. Men det er selvfølgelig bare en teori.

@Nicolai
Jeg tror ikke tikkingen er farlig, hvis det er fra ventilene. Det er bedre med litt tikking, enn en veldig stille motor som får overopphetede ventlier (ved at de aldri kommer borti toppen).
Blomquist wrote:Hej
Att motorn skulle var renoverad 2011 kanske inte stämmer, eftersom
motorn gärna skulle bli av det tystare slaget (efter avslutad inkörning).
Ljuddiskussion via text är dock mycket svårt. Det du uppfattar
som ventilslammer kanske är något annat. Varierar tickandet med belastningen på motorn?
.
@Blomquist
Jeg er ganske sikker på at renoveringen av motor har blitt gjennomført. Jeg har kvitteringer og mange bilder (trykk på bildet nedenfor for å se flere).
Som du sier er det vanskelig å diskutere lyd med tekst, men tikkingen varierer ikke med belastning, bare med turtall. Hva annet kan en slik tikking fra motoren komme av?

@Qallzar
Kult å høre! Hvor synes du det var best å kjøre? Personlig synes jeg autobahn i tyskland ble litt mye stress på grunn av stor forskjell i fart mellom meg og mange andre og mange lastebiler i høyre fil. Sverige var mye mer avslappende, og amazonen hadde det mye bedre der:-) Derfor synes jeg at å bruke biltog for deler av strekningen er en god idé @QV!


Image
RumoRi
Posts: 13
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:12 pm

slurv på fabrikken?

Post by RumoRi »

Legg merke til at Ch.Nr. ikke er helt det samme på de to skiltene:-p

Image

Image

Noen her som har noe lignende slurvefeil på bilen sin?

Ruben
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon 121 4dr 1966

Post by Lars Bd »

Bild 2 är inte ett chassienummer utan ett karossnummer som angavs löpande på karosserna, vissa karosser skadades testades, såldes som reservdel eller försvann på andra sätt. Av den anledningen skiljer dessa två nummer i princip alltid på upp till 200. Normalt är chassienummret lägre än karossnummret men kan i vissa fall även vara högre t.ex. på specialbeställningar som hade en längre färdigställandetid än normalt. Troligen bestämdes och stämplades chassienummren på i stort sett färdiga bilar och därför kan de bilar som krävde jobb efter löpande bandet komma efter i chassienummerutdelningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply