Page 1 of 1

B18A fråga

Posted: Thu May 30, 2013 9:08 am
by Volvia240
Hej alla!

Jag har en fråga vilken kamaxel ska blir bäst för min setup:

- Amazon Combi 1967, 100% original
- B18A
- Stromberg 175CD2S

Jag planera en renovering av motorn då jag kann eventuell plana topp liten.
Jag vill inte byte till SU förgasare då jag har en renoverad Stromberg.

Min fråga är: Vad är bäst kamaxel (C/D/K/?) och hur mycket ska jag plana toppen (eller inte)?
Jag söker en liten mer torque för överväxellådan, och behöver inte en nervös karakter (tomgång) i motorn.

Hoppas åt du kan advisera mig och dela din upplevelse!

Mvh,
Ferenc

Ursäkta min Svensk, jag är inte so långt i Sverige

Re: B18A fråga

Posted: Thu May 30, 2013 10:03 am
by Torbo
Jeg har best erfaring med D-kam, men den er justert med trappekile, for å få mer bunndrag.
Kompresjonsrommene er noen bearbeidet slik at det passet bedt å ta bort 1,8 mm, som gir 9,1:1.
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=240" onclick="window.open(this.href);return false;

For trim kan man nok ta mer, men over 9,5:1 er det lite å hente.
Jeg vil ha holdbarhet, så det holder med 9,1.

Re: B18A fråga

Posted: Thu May 30, 2013 4:37 pm
by Volvia240
Tack! Någon fler tips eller erfarenheter?

Re: B18A fråga

Posted: Thu May 30, 2013 8:46 pm
by Hasse63
Säger också D-kam och runt 1,5-2 mm planing, mätt tjockleken på toppen först så den inte redan är planad. Ska vara 88 mm original.
Skulle du ångra dig att sätta dit dubbla SU så blir det stor skillnad jämfört med en Stromberg... går med dubbla Stromberg också.

glöm inte att skaffa nya lyftare ;)