Tickande/skramlande B20

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Tickande/skramlande B20

Post by amazon guy »

Hej,

Återigen problem med tickande motor. Har konsulterat 0,40 ventilinställningen med några bekanta, vissa av dom ej Volvogubbar, och kontentan blev att det aldrig går att köra med fabriksinställning på kamaxel, ventiler och vipparmar som är 44 år gamla och mer eller mindre utslitna, speciellt då kamaxel.
Bilen tickar akceptabelt medan den går på tomgång, men så fort man kör igång med den så låter den som en tank från första världskriget.

Tipset var att antingen byta ut kamaxel ihopa med lyftarna (c:a 1500:- hos VP) för helt nya grejor eller ställa in dom befintliga ventiler på 0,20-0,25, men då blir förstås både prestandan och motorn lidande. Motorn förbränner för den delen helt exemplariskt.

Vad är opinionen här på forumet?

Och hur går det till att byta kamaxel, går det med motorn på plats eller måste den lyftas ut? Måste toppen av med? Behöver man specialavdragare? Läste nånstans att det kan annars bli kludd med både kamaxeldrev och lager.....

Tack på förhand,
Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Tickande/skramlande B20

Post by Arne »

Du måste även slipa vipparmarna om du ska få bort missljudet. Byte av kamaxel gör du enklast genom att först nollställa motorn och demontera kylaren, sedan lossa bränslepump och fördelare med drev. Ta av ventilkåpan lyft upp stötstängerna (kom ihåg placeringen) lyft upp lyftarna. Lossa transmissionskåpan ta loss kamaxeldrevet (kan behövas en avdragare för detta) ta loss brickan under kamdrevet. Nu ska du kunna dra ut kamaxeln. Vid montering se till att kamdrevets märkning sammanfaller med vevaxeldrevets märkning (kolla så kamdrevet är i gott skick, annars bör du byta bägge dreven). Montera alltid nya lyftare då du monterar i en ny kamaxel. Återmontera bränslepump och fördelardrevet (se till att inte fördelardrevet hamnar ett halvvarv fel). Fortsätt att montera ihop resten, använd nya packningar. Det underlätta om du har tillgång till en verkstadshandbok med avdelning motor.
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tickande/skramlande B20

Post by amazon guy »

Tusen tack för tipset Arne.
Hur blir det med kamaxellager, följer dom med kamaxelen eller får man plocka ut dom separat på nåt sätt?

Dennis
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tickande/skramlande B20

Post by Torbo »

Kamaksellagrene sitter (hardt) fast i blokka. De må trekkes ut med spesialverktøy, og bør helst gjøres på verksted.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tickande/skramlande B20

Post by QV »

desutom så måste man brotcha in kamaxellager så det är inget som normalt utförs på gårdsplan.

Jag ser inte kopplingen mellan tickande motor och kambyte.

Däremot ser jag en koppling mellan omslipning av vipparmar för att minska det tickande ljudet.
I min värld kommer inte ljudet att minska av nämnda kamaxelbyte.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tickande/skramlande B20

Post by Hasse63 »

Kamlagren som köps på div. ställen idag kräver inte brotschning, utan dom kan man dra in med specverktyg och sen in med kammen. Det var mer vanligt förr att man var tvungen att brotscha. dom köper man separat, 3 st i en sats.

Är kammen nedsliten och dito lyftare så låter det trots rätt ventilspel.

Finns massor som kan låta, vippans anliggning mot ventilskaftet (ventilspelet) vippornas lagring på axeln, (oftast där man tappar värdefullt oljetrycktill resten av motorn) slitna ventiler och styrningar, slitna kolvringar, slitna cylinderlopp och kolvar, lager, kamdrev, generator, vattenpump mm mm. och är det en kombination av allt så låter det som beskrivs ovan... Har hört en B20 på dryga 40.000 mil som lär som en slut diesel.

Här finns ritningar till verktygen du frågar om.
EDIT: viewtopic.php?f=10&t=5500&hilit=ritning" onclick="window.open(this.href);return false;

;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tickande/skramlande B20

Post by amazon guy »

Ok Janne tack för det, det var isf en glädjande nyhet, ty ett onödigt kamaxelbyte är knappast nåt man direkt längtar efter. Vipparmar borde vara så mycket lättare att lämna in för slipning.....

P.S. Tyvärr så ser det ut som att dom gamla länkarna inte längre funkar på detta här nya forumet....
Last edited by amazon guy on Tue Jun 04, 2013 7:30 pm, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tickande/skramlande B20

Post by amazon guy »

Hasse63 wrote:Kamlagren som köps på div. ställen idag kräver inte brotschning, utan dom kan man dra in med specverktyg och sen in med kammen. Det var mer vanligt förr att man var tvungen att brotscha. dom köper man separat, 3 st i en sats.

Är kammen nedsliten och dito lyftare så låter det trots rätt ventilspel.

Finns massor som kan låta, vippans anliggning mot ventilskaftet (ventilspelet) vippornas lagring på axeln, (oftast där man tappar värdefullt oljetrycktill resten av motorn) slitna ventiler och styrningar, slitna kolvringar, slitna cylinderlopp och kolvar, lager, kamdrev, generator, vattenpump mm mm. och är det en kombination av allt så låter det som beskrivs ovan... Har hört en B20 på dryga 40.000 mil som lär som en slut diesel.

Här finns ritningar till verktygen du frågar om.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =10&t=5500" onclick="window.open(this.href);return false;

;)
Jaha Hasse, då är man tillbaks till ruta ett och deppar igen, Jag vet att det är svårt med gamla motorer och har haft en hel del av både Amazoner, Duetter och PV för cirkus 25 år sedan (innan återfallet nu), men aldrig upplevt liknande problem med dom, varken så massivt rostmässigt eller mekaniskt, men på den tiden har dom förstås inte hunnit att varken rosta eller slitas ner så mycket.

Jag får väl börja med vipparmsslipnig, för det måste isf göras i vilket fall som helst och ser vart det leder.....
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tickande/skramlande B20

Post by Torbo »

For å snu litt på det hele:
Ka det være sot/blyerstatningsbelegg på ventilene som gjør at de henger?
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... 5&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Det opplevde jeg på en B16;
http://www.youtube.com/watch?v=XghLimbL8Ks" onclick="window.open(this.href);return false;
Etter opprensing og påmontering av ventiltetninger så gikk motoren som en drøm:
http://www.youtube.com/watch?v=tBJ2YZymGU8" onclick="window.open(this.href);return false;

På min B18 var det også mye sot:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=420" onclick="window.open(this.href);return false;
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tickande/skramlande B20

Post by amazon guy »

Hej Torbo,

Tack för dina tips och länkar, jag vill dock inte ge mig på att helrenovera hela motor i och med att den förefaller helfrisk förutom det retfulla tickande som stegras ännu mer när man kör.

Bilen skall tjänstgöra som bruksbil (kör dock inte så mycket och nästan inget vintertid) och eftersom jag redan skrotat min förra bil så behöver jag nu ha en fungerande bil med en gång (korta reparationer går dock an).

Dennis
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Tickande/skramlande B20

Post by Torbo »

Kanskje det holder med vipporna? Slipe, eller justere med smale søkeblad?
Lykke til i alle fall...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tickande/skramlande B20

Post by QV »

du får helt enkelt köra med det gammla tricket att lysna efter ljudet med en lång skruvmejsel.

Tag en grov lång mejsel av valfri sort.
sätt den mot punkten på motorn där du vill lyssna.
Lägg örat emot skruvmejsens topp

Det går naturligtvis lika bra med stetoskopet om du äger ett sådant....

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Tickande/skramlande B20

Post by amazon guy »

QV wrote:du får helt enkelt köra med det gammla tricket att lysna efter ljudet med en lång skruvmejsel.

Tag en grov lång mejsel av valfri sort.
sätt den mot punkten på motorn där du vill lyssna.
Lägg örat emot skruvmejsens topp

Det går naturligtvis lika bra med stetoskopet om du äger ett sådant....

/Jan
Hej Jan,

Det är precis vad jag planerade för morgondagen då jag skall ner till garaget. Stetoskop äger jag ingen men har en stor kraftig skruvmejsel som borde göra susen......

Dennis
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tickande/skramlande B20

Post by Hasse63 »

Du kan ju alltid mäta lyftet på kammen på plats (vipporna och ner mot toppen) och se om det är samma mått på alla 8, skulle nån/några vara 2-3 mm mindre så är kammen slut.

Går att känna på om vipporna går att "vicka" på i sidled fast.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Tickande/skramlande B20

Post by jonny »

Byt hela vipparmsbryggan med vippor och allt , till en som ser fräsch ut och prova om det blir bättre .
Eller :
Kg trimning har renoverad axel och vippor , eller ny axel och renoverade vippor , osäker på vilket men han har det du ev behöver .
Post Reply