Halvljusautomatik

Moderatorer
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Halvljusautomatik

Post by Gamlazonen »

Halvljusautomatik,
gav upp inatt, troligen monterad som orginal/extratillbehör i smb m varselljuslagen okt. -77. Senast det föll ur var det säkringen, men så icke idag. Sitter en radda reläer (3 st.) på insidan vä framflygel, förstår inte vilket som gör vad. Tidigare fungerade automatiken på ngt sätt laddningsstyrt, vid låga varv slocknade halvljusen. Hur felsöka, åtgärda? Ledtråd: Bytte batteri i veckan efter 15 år, motorn startade nu som en dröm, bara av att man öppnade dörren (skämt), kan det ha inverkat? Tacksam för snabbt råd, vill inte gärna bränna nya batteriet på första P-platsen.
Vänligen Lennart Heyner (ngt glömsk)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Halvljusautomatik

Post by A-masen »

Vilken årsmodell? Kopplingsschema finns här i länksamlingen under övrigt, men sedan bör du ju ha en monteringsanvisning eller ett kompletterande schema för automatiken.
Är dom tre reläerna som du nämner original, d.v.s. ljustuta och blinkers etc. eller är det extra tillkommande för automatiken?

Ett nytt batteri skall inte påverka något i negativ riktning. Snarare tvärtom, skulle man kunna säga.
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Re: Halvljusautomatik

Post by Gamlazonen »

Det är en B18 1965 med likströmsgenrator, i familjens ägo sedan ny, förmodligen ngt Volvo-orginaltillbehör eller Biltema, kopplingsschemat gör mig inte så mycket klokare och orginalbruksanvisning finns förstås inte kvar. Årgången på reläerna och deras funktion har jag ingen aning om. Trodde den unika (?) laddningsstyrningen skulle ge svaret: När man gasar på tänds alla varselljusen, för att sedan slockna/falna vid stilla tomgång. Antar att det var ett smart sätt att spara på batteri, "Aha, 6 volt va?" brukade SBP och poliser fråga när man blev kollad, men det har alltid varit 12 V. Jag hade hoppats mycket på dig A-masen efter att ha läst flera av dina tydliga och kunniga svar. Kan reläer bli utslitna? Finns motsvarande (laddningsstyrda?) att få tag på idag? Haveriet inträffade under seg filminspelning i 70-talsmiljö: Korta körningar och mycket tomgång = torrt och varmt under huven i kombination med färskt batteri och dålig laddning. Hjälp, kommer snart att glömma lyset på vid parkering, halvljusminnet blir inte bättre med åren, särskilt inte när man dagligen kör modern bil med fungerande automatik.
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Re: Halvljusautomatik

Post by Gamlazonen »

Chassinr. på fordonet 114532
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Halvljusautomatik

Post by A-masen »

Reläer kan slitas mekaniskt och kontakterna i reläena kan bli brända. (Som brytarspetsar som är "fel") Även spolen kan ju brinna upp med lite otur.
Med reläer kan man också styra dom flesta tänkbara funktionerna i en elektrisk krets, tillslag, frånslag, fördröjning, polväxling etc. etc. Och blandar man in modern digitalteknik (som i många fall är en sorts elektronisk reläteknik, så kan man komma mycket långt i fråga om styr och reglering. En transistor kan sägas vara ett elektroniskt relä) Men det är kanske överkurs i en Volvo Amazon?

Jag blir lite fundersam när du säger att det var varvtalsstyrt. Så skulle jag inte koppla det om jag gjorde en sådan anläggning. Jag vet ju inte hur det här är uttänkt att fungera, men jag skulle utgå från tändningslåset i en sådan automatik. Om nyckeln är "till" så lyser strålkastarna, är den "från", så lyser dom inte.

Man kan visserligen använda generatorn som givare och den ger signal till ett relä. När generatorn ger spänning ut, så drar ett relä och tänder strålkastarna. Men anta att generatorn är "lite trött" och laddar dåligt, då lyser inte lamporna på lågvarv. Om fläktremmen går av skulle strålkastarna också slockna direkt. Kan det vara så i ditt fall?
Detta är bara ett "höftskott" från min sida. Det är inte säkert att det är en bra lösning.

Förr i tiden när halvljuslagen kom så sålde Biltema och deras konkurrenter en ljusvarnare. Den tutade om man inte hade tänt strålkastarna när man körde, och den tutade om man stängde av motorn och drog ur nyckeln och ljuset fortfarande var på. Den var alltså styrd av tändnyckeln bl.a. Detta kunde vara en lösning för dig så du inte glömmer strålkastarna. Jag har byggt och använt en sådan, men det är längesedan. Jag skall kolla upp om jag hittar beskrivningen på den. En enkel diodbrygga och summern däremellan om någon annan skulle känna igen det?

Ett tillägg: Jag ser att Biltema har kvar ljusvarnaren. Nr 42-683. 34,90 kr.
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Re: Halvljusautomatik

Post by Gamlazonen »

"Höftskottet" träffar tyvärr inte rätt i mitt fall, fläktremmen ser ut som den ska och allting snurrar, laddnings lampan signalerar inte generatorfel.
Skulle gärna behålla funktionen med laddningsstyrning, som tycks rätt smart. Varför ska all belysning igång så snart man slår på tändningen, kanske står man still på en P-plats och vill bara lyssna på radion. Fullt varselljus när bilen rör sig, får gärna avta när den står still.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Halvljusautomatik

Post by A-masen »

I den här länken som finns under Övrigt, så har du på sidan 61 en bild på nyckellägena. Du har ett så kallat radioläge, nr 1. Där är radion spänningsförsörjd men inget i motorn. http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... 20_12V.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Den funktion som jag menar med nyckelstyrning skulle naturligtvis bara fungera i läge 3.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Halvljusautomatik

Post by QV »

Om funktionen är "varvtalsregulerad" så borde ett av reläna vara "spänningskänsligt" alltså vid 12 volt ingen funktion men vid 13,5V så drar relät och tänder ljuset.

Detta eftersom en likströmsgenerator inte ger något tillskott på tomgång och spänningen över batteriet sjunker då.

Så ett av reläna borde därmed vara kopplat direkt till batteriet/anslutningen på startmotorn.

Problemet med att hjälpa till på fjärravstånd är att man måste veta hur det skall vara inkopplat. Det är lite svårt när det är en udda produkt samt att original inkopplingsbeskrivning saknas.

Man behöver se de tre räläna och des nummer på anslutningarna samt se hur ledningarna är dragna för att kunna reda ut det hela. Många foton eller någon bra videoinspelning behövs.

Vart i Sverige bor Amazonen?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Re: Halvljusautomatik

Post by Gamlazonen »

Tack för tips Janne,
Amazonen bor f.n. på Lidingö utanför Sthlm, men var tidigare under en lång period hemmahörande i Nynäshamn, hos sin förste ägare, där troligen halvljusfinessen ursprungligen monterades. Ska försöka lägga upp bilder, men det är inte heller min starkaste sida. Hittade anvisningar ang. detta här på forumet när jag sökte igenom inlägg för amazonel, men kan inte återfinna dem nu. Har även googlat lite på generatorstyrd halvljusautomatik och tycker mig ana att sådan kan ha förekommit som standard på Volvo 240 -86, någon som vet säkert?
Förutom 2 orginalreläer på insidan vä framflygel sitter ett 3:e akter om dem, som jag misstänker har med automatiken att göra.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Halvljusautomatik

Post by Lars Bd »

Sannolikt matas ljuset direkt från generatorn före laddningsregulatorn och därför slocknar ljuset på tomgång,
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Halvljusautomatik

Post by A-masen »

Gamlazonen, du har ett PM.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Halvljusautomatik

Post by Gunnar »

Hej,

hittade den här informationen när jag letade efter något helt annat. Kanske värt att kolla upp?

http://www.halvljusautomatik.se/?page=products" onclick="window.open(this.href);return false;
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Re: Halvljusautomatik

Post by Gamlazonen »

Tack för tipset Gunnar,
Den där firman tycks kunna erbjuda precis det som jag söker, har kontaktat dem för prisuppgift, konstigt att jag inte sälv hittat dem, så mycket som jag googlat "halvljusautomatik". :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Halvljusautomatik

Post by A-masen »

Jag viker ut tråden lite grand och kommer med en ljusvarnare.
Tråden handlar ju om halvljusautomatik. Om man nu inte väljer automatik utan kör manuellt, kopplar av och på ljuset, så finns ju alltid risken att man skall glömma det någon gång. Och då är batteriet tomt nästa gång man kommer. Biltema har en ljusvarnare, men vad jag kan läsa av deras text så varnar den bara om man glömmer släcka ljuset. Den här varnaren varnar om man glömmer tända ljuset när man startar och den varnar om man glömmer släcka ljuset när man stänger av.

Image

ELFA är raka motsatsen till lågpris och jag har kollat på exempel i deras katalog. Det är så att eftersom ELFA har ALLT inom elektronikkomponenter så använder man gärna deras katalog vid planering och projektering. När man sedan verkligen skall köpa komponenterna och vet vad man vill ha, så kan man gå till någon annan. T.ex Kjell & Co. Även "Tysklands Clas Ohlson", Conrad är billig och har stor sortering. Clas Ohlson själv håller på att glida bort från sådant här, men förr gick det att köpa även elektronik. (Kan vara värt att kolla där med)

Dioder är märkta på samma sätt som dom är ritade. Det vill säga det ensamma tvärstrecket är ritat på komponenten också. Andra sidan är som en tratt. Det symboliserar att strömmen kan "rinna in" från det hållet, men inte andra vägen. Strömmen kan alltså bara gå en väg (i det här fallet).

Jag hittade direkt en passande summer på ELFA nr: 37-871-32 och lämpliga dioder kan vara 70-028-05. Det viktiga är att dom tål uppåt 16 volt. Laddspänningen från generatorn kan ju gå upp till nästan 14,5 volt i extrema fall. Så man bör vara lite garderad i överkant.

Komponenterna löder man ihop och fäster på någon plastskiva eller en liten bit plywood etc. etc. Anslutning 30 finns på tändlåset, t.ex utgången till tändspolen. Och anslutning 56 finns på ljusomkopplaren, den man tänder strålkastarna med. Man tar inte bort någon befintlig koppling. Bara kopplar på ett par extra anslutningar. Summern gömmer man under instrumentbrädan. Men tänk på att isolera hela kopplingen så det inte uppstår någon kortis. I enklaste fall virar man några varv eltejp runt, men håller öppet för ett ljudhål vid summern. Spara skissen inför framtiden. Någon annan kanske undrar vad det är eller hur det fungerar.

Detta passar även på andra bilar än Volvo Amazon. Jag har haft en på en Volvo 145 för flera år sedan. Det finns även andra exempel, men dom nämner vi inte här. Och som sagt, det är ett hjälpmedel om man inte har någon form av automatik.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Halvljusautomatik

Post by Torbo »

Smart! Og om du man setter jord til oljetrykksbryteren, piper den om oljetrykket forsvinner... - Dobbeltfunksjon.

Slik har jeg koblet før, men uten den smarte diodebrua... Det fikk jeg lyst til å prøve...
Post Reply