Favorit 1967..

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Tänkte jag skulle göra en tråd om min eller rättare sagt min frus Amazon Favorit 1967 som jag håller på att iordningställa. Fick den av svärfar 2008 tror jag det var, då hade den inte rullat sen 1989. Den stod i en virkestork tills när svärgubben råkade se den och köpte den (2006) sen stod den hos han tills jag släpade hem den. Fixade kopplingen som hade fastnat, justerade bakbromsarna och lite oljebyten och nytt bränsle sen blev det besiktning.. Rakt igenom =)
Rostiga framskärmar, div bucklor och sleten inredning är skicket men under är den riktigt frisk.
Tanken är inte att göra den till en utställningsbil utan den kommer väl att hamna under hyffsat bruksskick men jag ska försöka hålla den någorlunda original iaf..

Så såg den ut 2008 när jag tog hem den..

Image

Få hjälp av grabben att lasta av =)

Image

Sen körde jag med den som den var fram till för en månad sen då jag började att fixa med den utv..

Image
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Å här börjas det =)
[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

Passade även på att borsta rent underedet och spruta på ny underedsmassa..
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Ännu mera slipning.. =)

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

Men nu börjar det likna nåt iaf..

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Och så blev den.

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]

[imgImage[/img]
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Så nu är det inredningen som står på tur.. sen vore det ju lite roligt med 4 växlar också men det kommer senare..

Här är en bild på min -67 fd civilpolis Amazon, men den måste få stå till sig lite =)

[imgImage[/img]
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Favorit 1967..

Post by daniel_sandberg »

Snabba ryck där =) Ser ju bra ut.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Favorit 1967..

Post by 123GT »

:shock: så allt detta tog en månad!?? Hur som helst, nylackad bil är svårslaget, ser bra ut! :) Kul med en Favorit och 3vxl hör ju till, siktar du på ett eventuellt byte till en overdrive? Inte min bil, men jag hade behållt den 3 vxl;ad. 8)
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Ja det tog inte mycket mer än en månad men svetsning av framskärmarna lämnade jag bort.. sen har min systers kille hjälpt mig, det är han som lackat den oxå. Ang växellåda så blir det 4 växlat, har inte luskat ut än om det skiljer något i utväxling mellan 3 och 4 växlat.. det är toppvarven jag vill ha ner annars gör det inte något att den är 3 växlad :-) åker rätt mycket i den.. Har även fått tag på en svart inredning som jag tänkt sätta i men det blir bara tills jag samlat ihop en röd som är fräsch utan kartfack på dörrsidorna :-) Nu närmast väntar besiktning så fyra nya stötdämpare måste monteras å framlyse och co:n måste kollas upp annars ska de nog gå bra.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Favorit 1967..

Post by A-masen »

Tabell med dom olika växellådorna:

Image
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Favorit 1967..

Post by 46-68 »

F-bird 400 wrote:Ja det tog inte mycket mer än en månad men svetsning av framskärmarna lämnade jag bort.. sen har min systers kille hjälpt mig, det är han som lackat den oxå. Ang växellåda så blir det 4 växlat, har inte luskat ut än om det skiljer något i utväxling mellan 3 och 4 växlat.. det är toppvarven jag vill ha ner annars gör det inte något att den är 3 växlad :-) åker rätt mycket i den.. Har även fått tag på en svart inredning som jag tänkt sätta i men det blir bara tills jag samlat ihop en röd som är fräsch utan kartfack på dörrsidorna :-) Nu närmast väntar besiktning så fyra nya stötdämpare måste monteras å framlyse och co:n måste kollas upp annars ska de nog gå bra.
Både 3- och 4-växlade lådorna har 1,00 på högsta, vill du ha ner varvet så får du byta bakaxel eller montera overdrive.
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Tack för infon! Det blir nog till att åka 3 vxl då, får leva med varvtalet.. Nu slapp jag ju byta vxl-låda =) Hade planer på att lyfta ur motorn och gå igenom den i vinter och bytt låda i samma veva men eftersom det är samma utvxl på 3 och 4 petade lådor så behåller jag original 3 växlad.
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Hur är det igentligen med Favoriterna, vad är det som skiljer en -67 Favorit mot en vanlig? vet att dörrsidorna fram är utan kartfack och rutorna bak inte går att öppna + att det inte är något krom där.. 3 växlad låda, men hur är det med kromlist på fram och bak rutan? på min sitter det där men jag har ingen aning om någon har eftermonterat det.. Har även 2 solskydd, ciggarett-tändare. Är det några emblem som fattas? Svårt att hitta så mycket info på nätet så ni som vet får gärna skriva..
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Favorit 1967..

Post by 123GT »

Har du kollat http://www.volvoamazonpictures.se/model ... deller.php" onclick="window.open(this.href);return false; , där kan man läsa sig lycklig om Amazonen ! :)
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Favorit 1967..

Post by Blomquist »

En dekadent ägare har uppenbarligen pimpat bilen rätt hårt. Har du
dubbla signalhorn också?
210 -64, 223 -68
F-bird 400
Posts: 32
Joined: Wed Jul 17, 2013 8:59 pm

Re: Favorit 1967..

Post by F-bird 400 »

Nej. Sitter bara ett på den. Ja förmodligen så är det någon som pimpat den.. men tycker det är lite väl mycket jobb bara för att få några kromlister. Tror det är bara tre ägare på den före svärfar så de kanske går att ta reda på lite fakta om den..
Post Reply