Innerskärmar till Amazon

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Innerskärmar till Amazon

Post by Amma122s »

Aluminium eller plast ?? Har någon monterat hit dem .. fördelar / nackdelar ?? Enkelt att montera ??

Image

Image
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Innerskärmar till Amazon

Post by Gunnar »

Hej!

Jag monterade ett par Lokariskärmar för ett trettiotal år sen. Eftersom jag fortfarande har originalflyglarna kvar, trots dagligt året runt bruk, kan man väl konstatera att skärmarna har gjort nytta. (I kommunen där jag bor sprider Trafikverket 12kg salt per vägmeter, varje vinter).

Mina skärmar hade god passform och var lätta att montera. Med hjulet avtaget trycks skärmen upp i hjulhuset och fästs med två plåtvinklar som skruvas i karossen och popnitas i skärmen. Innan jag tryckte upp skärmarna, la jag på en fet silikonsträng på gummilisterna, vilket innebar att jobbet blev rätt grisigt – men tätt. Jag tror att hela jobbet tog ungefär en timme per skärm.

Ett par saker att tänka på:
• Se till att området som kommer att hamna innanför innerskärmarna är rent och, framför allt, fritt från rost.
• Tänk på att Du behöver ta loss skärmarna då och då för att kolla (rost) läget. I mitt fall har det blivit ungefär vart tionde år. Hur som helst är skärmarna lätta att återmontera.
• Spola flödigt innanför skärmarna när Du tvättar bilen, speciellt på vintern.

Lycka till med skärmvalet!
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Innerskärmar till Amazon

Post by Amma122s »

Tack för svaret, Bilen var restaurerat ett par år sedan av den tidigare ägaren och hade nya skärmar monterade tillsammans med mycket annat plåt så det är i gott skick. Jag köpte den men använda den som en bruksbil, jag håller på med att förbereder den redo för vintern och vill bevara det så bra som möjligt......
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Innerskärmar till Amazon

Post by cll05002 »

Jag monterade för en vecka sedan innerskärmar i plast fram på min Amazon. Vänster sida var lite bökig i mitt fall, och jag tvingades skruva fast den i skärmkanten i fram och bakkant för att den skulle sitta bra. Höger sida passade bättre, behövde inte skruvas i skärmkanten. Varför det skiljer mellan höger och vänster kan jag inte svara på. Känns bättre med dessa skärmar i plast eftersom de skyddar hela hjulhuset på ett bra sätt. Monteringen tog för mig kanske 40 min per sida inklusive inpassning av stänkskydden igen.

//Christian
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Innerskärmar till Amazon

Post by jaka »

Hej!
Var får man tag i innerskärmar av plast?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Innerskärmar till Amazon

Post by Arne »

CVI m,fl.
AVG
Post Reply