Motorvärmare b16

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Motorvärmare b16

Post by Ghostrider »

Har en -58 med motorvärmare monterad med en pinne rakt in i blocket på höger sida. Jag bor i Skåne och har aldrig haft nytta av den dessutom är kontakten som sitter i motorrummet trasig. Bilen är ursprungligen från Kirruna.
Funderar nu på att montera bort den men vet inte riktigt hur. Den sitter med två mindre skruvar i blocket och när jag lossar ena skruven börjar det droppa lite. Är det bara att skruva på och den lossnar? Hur monterar jag och var skaffar jag sedan ersättningspluggen till hålet i blocket?
Kan någon också förklara hur motorvärmaren fungerar, den har en "vanlig" kontakt inne i hytten som sitter genom torpeden och så har den en märklig fyrkantig kontakt i motorrummet som tyvärr är lite trasig.
Någon som har full koll på mina frågor om motorvärmare?
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Motorvärmare b16

Post by RostensRike »

Image

Är det så här den "märkliga" kontakten ser ut? Grattis, i så fall sitter det en äkta gammal Calix värmare i din bil :grin:
En motorvärmare är en enklare variant av doppvärmare, utan termostat och andra nymodigheter. Det den behöver är en vanlig 220 V enfasanslutning med 2 ledare och en jord. Kabeldragningen i bilen bör ha ett skyddande metallhölje (ser ut som en duschslang), men med tidens tand brukar "duktiga" hemmamekaniker byta ut delar mot vanliga skarvsladdar. Uttaget du har inne i hytten är för en kupevärmare, alltså en vanlig värmefläkt för att värma upp för de stackars människor som ska sitta på kalla galonsäten ...

Vill du lossa den med skruvarna så kan du också göra det, det finns då en gummipackning som tätar mot blocket. Hålet kan man mycket riktigt täcka genom att knacka dit en så kallad "Frostplugg", den ska vara i exakt rätt diameter och monteras utan gummipackning "metall mot metall". Dessa fanns en gång i världen på Biltema, så det är inte omöjligt att de finns lite varstans, typ hos Volvo, Mekonomen, Båtfirmor, CVI, Motoroldies, Veteranshop m.m.

Lycka till !
// RostensRike
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorvärmare b16

Post by A-masen »

Även om du bor i Skåne, så gör en motorvärmare nytta. Det är ju så här att vid en kallstart drar motorn massvis med mer bränsle än om motorn är uppvärmd. Nu blir det bara omkring 50°C av en motorvärmare, men det räcker till för att motorn skall bli "gladare och samarbetsvillig" lindrigare slitage. Sedan finns en annan aspekt också och det är miljön. Nu är det inte alla som prioriterar det, men det blir i alla fall miljövänligare med en motorvärmare.

Det vanliga är att man har ett tidur för sådana här motorvärmare. Dom sitter på parkeringsplatsen/garaget. Även på arbetsplatser. I dom allra flesta fall har dom en drifttid på två timmar. Det anses räcka för att värma upp motorn till 50°. Bor du i villa och saknar tidur, så kan du försöka hålla dom här två timmarna som en riktpunkt. Motorn blir knappast nämnvärt varmare även om du kör motorvärmaren dygnet runt. Vitsen med ett tidur är ju att man kan ställa in i förväg när det skall vara varmt.

Eftersom du frågar så har du kanske inte kollat om värmaren är hel? Dom kan brinna upp efter lång tids tjänst. Om du har en ohmmeter så mäter du över stiften i kontakten. Den vanliga effekten på sådana här motorvärmare är omkring 400 Watt. Det betyder 230 x 230 /400 = 132 Ohm. Du skall alltså ha omkring 132 ohm över dom båda stiften i kontakten om värmaren är hel. Det är tre stift i kontakten. Det i mitten är ofta jorden. Den får under inga som helst omständigheter ha kontakt med något av dom två andra stiften. Mät detta också för säkerhets skull.

Om nu värmaren är trasig, uppbränd, så finns det förmodligen nya att sätta i igen. Det är i princip lättare att sätta i en värmare än att sätta i en frostplugg. Skulle det vara omöjligt för dig att hitta en anslutningskabel med passande kontakt till det fyrkantiga kontaktstycket du har i bilen, det finns ingen enhetlig standard för måtten på kontakterna, så kan du köpa en ny av "dagens modeller" som finns på marknaden och sätta dit i stället. Annars kan du söka på Blocket eller Tradera eller andra ställen som har sådana här begagnade delar. Det kan säkert löna sig att fråga på bilskroten också. Om du åker till en skrot så har du ju den fördelen att du kan prova om den passar direkt på plats.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Motorvärmare b16

Post by Ghostrider »

Då är det nog just en calix jag har faktiskt. Är denna gammal, bra, värd att bevara?? Men just den kontakten som visas på bilden är lite trasig i fästet mot plåten. Undrar just om man kan hitta en hel kontakt. Angående den lösa fyrkantiga anslutningskontakten/sladden som också behövs, ska den va med vanlig 220 kontakt i andra änden? En sådan bör väl ha ingått då värmaren monterades en gång.
Tycker ni man bör behålla motorvärmaren i bilen när allt kommer omkring?
Har även suttit ebersprecher men den är borta.
STORT tack för era svar!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Motorvärmare b16

Post by A-masen »

Ja, det är en vanlig jordad stickontakt för 230 volt vägguttag i andra ändan. Som jag sa tidigare, om ingen butik har rätt anslutningskontakt så är det begagnathandeln på internet eller skroten som gäller. Du måste hur som helst börja söka i någon ända. Calix är nog inte bättre eller sämre än någon annan. Dom flesta (det finns inte så jättemånga) är lika i effekten och i funktion. Man har ett riktvärde på hur många liter vatten den skall värma upp. Ditt kylsystem rymmer mindre än 10 liter. Den typen, "doppvärmare" eller insticksvärmare som man också säger, hålls för att vara dom effektivaste. (Den riktiga benämningen tror jag är Insticks blockvärmare) Det finns andra varianter med montage på slangar och annat, men det är en hel del värmeförluster på dom.
Om den fungerar så är den värd att ha kvar.
Om du tycker att den trasiga anslutningskontakten "känns fel" elsäkerhetsmässigt och hänger lös eller glappar, så letar du upp en ny på skroten eller tar det dom har om dom erbjuder en passande kabel samtidigt. Den behöver inte heta Calix om du har både anslutningsdonet (som skruvas i plåten) och anslutningskabeln med passande kontakt.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Motorvärmare b16

Post by Ghostrider »

Återigen stort tack för era svar.

Mvh
Marcus
Post Reply