Automatic -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Automatic -66

Post by Marxus »

Fick ett uppdrag när frugan och jag gifte oss och det var att fixa skjuts till bröllopet. Så jag köpte helt enkelt en amazon. Efter att ha kollat på flera bilar i olika prisklasser höll jag på att tappa hoppet. Men en kväll ringde min far och sade att mor hade sett en amazon som vid ett garage hos en vi känner. Helgen efter var vi dit och det blev affär.

Det blev en 13136 VF, en svart automatic från 1966. Såhär såg den ut precis när jag fått hem den.

Image

Image

Image

Image

Första steget var att besikta den. Ny olja i motor och växellåda var det enda som åtgärdades före. Bilprovningen tyckte dock inte om länkarmarna bak av någon konstig anledning… De brast dock inte förrän jag hissade upp bilen i garaget, bilprovningen lyfte i bakaxeln, som tur var. Annars hade jag nog inte fått köra hem den.

Image

Bilen besiktad och godkänd att köra i två år och bröllopet närmade sig. Det blev dags för en polering. Hann dock bara med hela bilen över list för sedan blev det tydligen svensexa… Det var en hel del oxid och mycket repor som försvann.

Image

De produkter som användes var Menzerna Power Finish (roterande) och Final Finish (dubbeltrissa) vid polering. Det toppades med Poorboy’s Black Hole Show Glaze och ovanpå det blev det Poorboy’s Natty’s Paste Wax – Blue.

Image

Därefter fick den kupade lyktor istället för de platta som satt där för att få ett mer tidsenligt utseende.

Image

Sedan fick den rulla på och tog oss till både kyrka och festlokal. Det hann bli några mil under hösten och sedan fick den sova för vintern. Tidigare stod här en PV Sport och vilade i över 30 år.

Image

Våren kom och det var dags att den fick komma fram ur sin vintervila.

Image

Hela tiden sedan första start vid köp så har den rykt misstänksamt mycket ur vevhuset och från oljelocket. Hade därför redan från köpet ställt in mig på att få riva motor. Gjorde ett komptest som visade: 8, 6,5 3 & 7. En skvätt olja i cylindern som visade 3 i komp och den visade 8. Bara att riva alltså.

BW 35 är så smart konstruerad att nivån i tråget ligger ovanför både trågpackning och packboxarna som sitter runt växelväljaraxeln. Det hade runnit ur bra mycket olja under vintern. Det blev att ta ner tråget och inspektera, bytte främre silen då jag råkade peta sönder den och packboxarna på båda sidor vid växelväljaraxeln.

Därefter lyftes motorn ur. Eftersom det är en automat så var det lite lurigt hur jag skulle göra med växellådan. Vände mig till 140-klubben eftersom de har lika låda och där fick jag veta att det gick bra att lyfta ur den med motorn kvar i bilen om man släppte på skruvarna mot converten. Den satt i fyra skruvar som man kunde ta en efter en när man tog bort skyddslocket framför lådan mot motorn. Den ska sitta kvar på lådan för annars kan den skadas. Sedan var det bara lyfta ur motorn.

Image

På plats i stativ och redo för rengöring.

Image

Efter att ha lyft av toppen så syntes problemet. Dags att plocka ur kolven och inspektera.

Image

Image

Hål ner till kolvringssåret och kolvringen var borta. Motorn fick därför en ny kolv, nya lager och kolvringar. Toppen och alla ventiler sotades av. Bytte även den bakre transmissionskåpan mot en med packbox då det var läckage där. När motorn ändå var ur fick den också en ny oljepump och vattenpump. Den mesta delen av tiden gick dock till att måla och göra rent alla delar som sitter runt motorn. Sedan fick motorn hoppa tillbaka ner i hagen.

Image

Drog runt den på starten utan tändstift i för att få upp oljetryck sedan hoppade den igång direkt utan protester. Nytt kompprov med samma komptestare visade nu 9, 8,5, 8,5, 9.

Beställde sedan ett nytt luftfilter och fick med en hållare till bränsleslagen.

Image

Amazonen var i stort behov av ny golvmatta fram och gjorde därför en egen av högtalartyg då jag läst att automaten har en annan matta än de manuella och därför inte finns att köpa ny. Den fick även nya pappsidor som sitter nere vid fötterna. Gjorde mycket för helhetsintrycket. Eftersom mattan inte är original och jag vet inte heller om något annat är ändrat under bilens liv så valde jag att lägga den under custom.

Image

Image

Image

Image

Uppgraderade högtalarna i hatthyllan med nya billiga element. Blev stor skillnad. Fick göra små distanser för att den nya koaxialerna skulle passa.

Image

Efter att ha tröttnat att sitta på en skiva som låg ovanför de gamla stolbanden beställdes nya stolband och fick ersätta de gamla. Komfortnivån höjdes mycket efter bytet.

Image

Image

Nu har den rullat över 100 mil och snittat 0,9 l/mil i bränsleförbrukning. Det är så långt jag hunnit med bilen. Den hålls hela tiden rullande då jag inte har något eget garage att hålla till i. Lär aldrig få sälja den för frugan heller så det finns gott om tid…

Image

Fortsättning följer…
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Automatic -66

Post by RostensRike »

:P Grattis till en superfin Amazon! Men visst är den mer Original än Custom!?
Vad har du mer för planer? Blev mycket inspirerad av motorns uppfräschning, men det var nog mycket mer jobb än vad det lät i texten ....
Gillar färgkombinationen Svart med röd inredning, det enda som är vassare är Svart med svart inredning (kanske) :S
// RostensRike
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Automatic -66

Post by Marxus »

Det finns ju de som anser att för att det ska vara original ska den vara det in på minsta lilla skruv, därför lade jag den här. Någon moderator får flytta den till original om de anser att den borde flyttas.

Tar saker allteftersom när jag har tid och lust, vi får se vad som händer! Jag ville helst ha en röd med svart inredning (för det hade pappa förut) eller en svart med röd inredning det blev just en sådan.

Det är ju inte alltför mycket krångel att lyfta ur motorn och skvätta på lite färg. Lägger väl upp lite fler bilder på målningen då :)

Roterande stålborste och motorfärg på allt som blev rött.

Toppen innan målning

Image

Efter tre lager färg

Image

Fläkten blev gul igen efter att ha varit svart

Image

Lite av de grejer som åkte i

Image

Vattenrör till pumpen

Image

Målat blocket

Image

Målat tråg och ventilkåpa

Image

Redo för att lyftas i

Image

Och på plats

Image

För mig tog det fyra helger från det att bilen kördes in i garaget tills den kunde köras ut igen. Och under den tiden så var det även lek med barn, väntetider på att färg ska torka och några dagar försvann dessutom. Dessutom var det första gången jag tog ur en motor. Det är inte så mycket jobb att fräscha upp den, bara man har lyft och stativ.
Volvo Amazon Automatic -66
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Automatic -66

Post by RostensRike »

Ett riktigt tjusigt resultat, snyggt jobbat!

I min värld så är "Original" hur bilarna kunde se ut då det begav sig, alltså allt från nyskick till bruksskick med lättare modifieringar, som t.ex. andra fälgar från eftermarknaden eller annat lull-lull som lätt går att återställa.

Custum kallar jag då man moterat spoiler, ankstjärt och L88-scoop, choppat taket eller bytt motor och drivlina ....

Hur som helst, grattis till en fin bil (och förstående fru)! Alltid inspirerande att följa renoveringar, och ett och annat bra tips kan man ta till sig!

// RostensRike
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Automatic -66

Post by ammakillen »

snyggt jobbat,snabbt också :O :D blev kanonfin efter ditt ingrepp,svart och den röda inredningen är kanonfint,har bilen varit stående länge tidigare?
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Automatic -66

Post by Marxus »

Bilderna ljuger väl endel då den är i bruksskick och har sina skavanker här och där. Men tar saker allteftersom och håller den rullande.

Den var besiktad senast -09 när jag köpte den, före det hade den stått i 15 år om jag inte minns helt galet.
Volvo Amazon Automatic -66
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Automatic -66

Post by Richard.kl »

Ser riktigt bra ut, håller med tidigare talare om att svart o rött är svårslaget...:D

får man fråga hur många bitar du gjorde mattan i?Vilket sort är de? är den limmad eller ligger den bara uppepå? Ska göra liknande ingrepp på min.
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Automatic -66

Post by Marxus »

Jag delade mattan i mitten under konsolen jag har där, eller rättare sagt under värmekanalen som går till baksätet. Men det är inga problem att lägga den hel heller.

Enda snittet eller vikningen man får göra är i hörnen vid fötterna mot mitten av bilen. Det är grått högtalartyg från MDS. Jag lade mattan löst utan att limma.
Volvo Amazon Automatic -66
Gyllenberg

Re: Automatic -66

Post by Gyllenberg »

Du har verkligen gjort bilen snyggare, grattis till en fin Amazon :)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Automatic -66

Post by Henrik Landin »

Då jag är av åsikten att denna bil frångår original så pass lite att den passar bättre i Original än i Custom så är tråden flyttad. Om någon skulle ha åsikter om detta så är du/ni välkomna att skicka ett PM till mig. :)
Administratör
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Automatic -66

Post by Marxus »

Amazonen har rullat på i sommar och har skött sig väl, den fick bl a agera fortskaffningsmedel under semestern.

Hela familjen har haft ett annat lite renoveringsobjekt i sommar, låter bilderna tala för sig själva. Tänk vad lite nytt trä, färg och en jäkla massa jobb kan göra.

Image

Image

Amazonen har fått träda in i vintervilan, bara några månader kvar nu till nästa sväng... Förhoppningsvis är det inte flera deciliter olja under den i vår när den tas fram denna gång.

Image
Volvo Amazon Automatic -66
Claes molin
Posts: 2
Joined: Sat Nov 09, 2013 7:59 pm

Re: Automatic -66

Post by Claes molin »

Kan det gå at dra husvagn utan oliekylar. Jag ser at der er dragkrok på din bil
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Automatic -66

Post by Marxus »

Det har jag ingen aning om, aldrig dragit någonting alls med denna bil.
Volvo Amazon Automatic -66
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Automatic -66

Post by Marxus »

Fälgfunderingar till sommaren.

Alt 1. Lacka originalfälgarna röda och vita däcksidor.

Alt 2. Köpa nya 5,5"-fälgar.
Image

Alt 3. Köpa Cragar Smoothie 15x7"
Image

Vad kan tänkas bli bäst/snyggast?

Fick hem ett paket för ett tag sedan med

Image


Det innehöll dessa! Rostfria högglanspolerade stötfångare.
Och ja, hornen ligger på fel stötfångare, men det rasade när de låg på rätt plats :)

Image
Last edited by Marxus on Fri Feb 21, 2014 10:00 am, edited 1 time in total.
Volvo Amazon Automatic -66
Lindh
Posts: 26
Joined: Mon Apr 12, 2010 5:22 pm

Re: Automatic -66

Post by Lindh »

Röstar på smala fälgar. Aldrig gillat breda fälgar på gamla bilar över huvud taget! Men det är ju bara jag!

Tror dock det kommer se lite eparaggare ut med röda fälgar... I såna fall hade jag kanske satsat på fälgar av den gamla sorten som är helt täckta?? Tror dom skulle göra sig bättre i rött?
Post Reply