Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp..

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Anders67
Posts: 6
Joined: Fri Jul 26, 2013 7:56 am

Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp..

Post by Anders67 »

Hej!
Ganska ny här och även ny som Amazonägare så därför är jag just nu väldigt vetgirig och har många frågor. Förhoppningsvis vänder det sen och även jag kan svara på frågor :).

Ser att min förgasare läcker efter att jag stannat motorn och ser att det kommer in bensin i själva utrymmet under luftrenaren i ca 5 sek trots att motorn är avstängd. Är detta normalt? Detta får till följd att det står bensin där som sedan läcker ut troligtvis via packning mellan förgasare och insug en inte helt lätt att avgöra.

En fråga till.. hittar inte var backljuskontakten sitter på växellådan (M40) sitter. Någon som har en bild eller kan förklara?

mvh
Anders
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by Torbo »

Du må nok bytte flottørventil i forgasseren. Her fins pakningssett, og så får du skiftet membranet for økonomisatoren samtidig.
I få tilfelle kan flottøren reguleres med tilfredstillende resultat, men da skal man vita hva man gjør. og så må man trolig justere på ny da man finner ut, nå elelr senere at ventilen må byttes.

Bcklyskontakten sitter helt øverst i bakkant på girkassen. Det er sjelden feil på dem, men en ledning kan ha hoppet av e.l.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by QV »

Om det är så att dina backlampor inte fungerar så prova att tända parkeringsljuset också.
På vissa årsmodeller måste nämligen ljuset vara på för att backlampan skall lysa.

/Janne

och hur vet jag det... det tog en stund i felsökning
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Anders67
Posts: 6
Joined: Fri Jul 26, 2013 7:56 am

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by Anders67 »

Tack för era svar.
Vågar man på att byta flottör och membran själv?
När det gäller backljuskontakten så hittade jag kabeln som hade lossnat men hittade inte anslutningen på växellådan. Nu vet jag var den finns :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by A-masen »

Det är inte flottören du skall byta utan flottörventilen.
Flottörventilen sitter som en liten avstängningskran i inloppet till flottörhuset. När huset fylls med bränsle flyter flottören (du märker språklikheten i orden?) upp och stänger ventilen. Ventilen slits med åren och läcker bränsle. Det är en god investering att byta den till en ny.
Du kan säkert hitta en ny ventil om du Googlar på Flottörventil. Och naturligtvis, notera förgasarens typ och gärna årsmodell.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by ammakillen »

QV wrote:Om det är så att dina backlampor inte fungerar så prova att tända parkeringsljuset också.
På vissa årsmodeller måste nämligen ljuset vara på för att backlampan skall lysa.

/Janne

och hur vet jag det... det tog en stund i felsökning
vilken årsmodell är de? har jag aldrig varit med om har haft både tidiga och sena
amma och aldrig varit med om de,brukar va glapp,kass glödlampa på dom jag fixat
(om inte kablen är av nån bytt låda och inte satt dit kablen igen)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by QV »

jag har en 63 med den koppling (från fabrik)

Nu kommer jag inte ihåg när de upphörde men det syns bland elscheman

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Anders67
Posts: 6
Joined: Fri Jul 26, 2013 7:56 am

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by Anders67 »

Hej!
Har googlat men hittar inte flottörventil till den.. Heter det något annat?

När det gäller backljuskontakten så hittade jag kabeln från reläet men visste inte var kontakten satt. Ska kolla där ni sa att den skulle var på växellådan i dag :)

/anders
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Problem med Zenitförgasare som läcker bensin efter stopp

Post by rolwig »

Den benämns nålventil och har detaljnummer 237382 hos http://www.vp-autopart.com=" onclick="window.open(this.href);return false; veteranprodukter.
Kontakten till backljuset sitter på översidan av en liten oval kåpa i aluminium över främre kardanknuten baktill på växellådan.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
/Roland/
Post Reply