Två ägare eller tjugo ägare Amazon ..so what !!!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Två ägare eller tjugo ägare Amazon ..so what !!!

Post by Amma122s »

Vet inte riktigt varför folk bryr sig om hur många ägare deras Amazon har haft, som om det var något att skryta om med att ha en med minsta ägarna på papper :roll: Det är inte som om de är bilar som är tio år gammal. Innan jag köpte min jag kollade en hel del Amazon bilar för det mesta med inte många ägare och mest var rullande skrotbilar som behövde en hel del arbete för att få dem i ett acceptabelt skick ...men ägarna påpekade att bilen inte hade haft många ägare..so what !!! Jag köper bilen inte för siffrorna :roll:
Jag köpte en Amazon som har haft 20 ägare men hade varit till största delen byggts om tre år sedan med nya delar inklusive renoverad motor förgasare och växellådor och går som ett spjut..so what om det har haft tjugo ägare sedan 1966 :wink:

Image
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Två ägare eller tjugo ägare Amazon ..so what !!!

Post by RostensRike »

Håller fullständigt med ... Visst skulle det vara trevligt att hitta en originalbil som varit "Morfars gamla bil", fullständig dokumentation, aldrig suttit i baksätet och bara använts fina sommarsöndagar till kyrkan, men det kan vara illa nog om det är "fel" ägare som haft den. Jag har köpt bilar där de som haft den fördärvat det mesta. Jag kommer ihåg den första bilen jag köpte, en 142:a som bara haft två tidigare ägare. Det var en elektriker som sålde den. Elsystemet krånglade, och när jag försökte felsöka fann jag till min fasa att alla kablar var utbytta mot brun installationskabel, och då menar jag verkligen ALLA kablar !!! Ingen märkning eller något. Man fick rycka och dra i kablarna och ha en kompis som spanade eller lyssnade vart kabeln kunde tänkas ta vägen ....
Så Amma122s, jag håller med ... varje bil får tala för sig själv, och har den haft tur längs livets väg ( :lol: ) så är det bara att gratulera!

Din Az ser ju toppenfin ut, grattis!

// RostensRike i Norr
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Två ägare eller tjugo ägare Amazon ..so what !!!

Post by QV »

Är bilen 5 år och har haft 20 ägare så är det ingen bra bil...

Men 50 år så kan antalet ägare påverka men då i båda riktningarna, men vid den åldern så finns det så mycket mera som kan ha påverkat bilen under des livtid.

en bil från 60talet måste kollas upp oavsett om den är
Endast söndaskörd
har full dokumentering
Endast en ägare
alltid servad på VOLVOverkstad
Helrenoverad

inget av detta säger något om skicket på objektet
samt att värdet på bilen är någonstans mellan 1/4 och 3/4 av vad säljaren önskar :mrgreen:

/Janne

på sambons sommarbil är vi ägare 5-6 och det är först nu som bilen blir "bättre" och inte "bara" får service. Tycker jag iallafall
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Två ägare eller tjugo ägare Amazon ..so what !!!

Post by 46-68 »

Skicket är vikigare än antal ägare och mil på gamla bilar. Historia är dock kul.
Farsgubbens Amazon levererades 11 juni 1968 till första ägaren, han var servicechef hos lokala Volvohandlaren och ägde bilen ca ett halvår (bytte till 140 kan man tro?). Farfar köpte den runt jul 1968, och sedan 1973 är den registrerad på min far. Tre ägare/brukare mao, fyra om man räknar volvohandlaren.
Skicket? Gick som bruksbil fram till 1985 då den ställdes av, farsan köpte en 242 -77. Ser ut som de gjorde på 80-talet, matt lack, plastskärmar, extra bromsljus i bakrutan (farsan fick dem i julklapp -79 eller nåt), lite rost, nån bula, murkna mattor...men den går, får komma ut och lufta sig ibland. Stod still 1985-2000 då jag renoverade bromsar, bytte knutkors, servade ordentligt och besiktade igen...sen har den fått gå lite varje sommar, har den till jobbet nån vecka osv. I år har den fått stå, annat har kommit mellan.
Den ska inte renoveras, bara repareras och underhållas. Funderar på om jag ska byta tillbaks till plåtskärmar, eller är det historieförfalskning? Nya/friska mattor vore inte fel heller.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Två ägare eller tjugo ägare Amazon ..so what !!!

Post by Hasse63 »

Var och tittade på en bil som såg fin ut på bild men då jag såg den i verkligheten så undrade jag om säljaren var frisk, rostig, grymt skitig precis överallt, säljaren tog upp en beg. "insprutningsförgasare ur bagaget och påstod att den var ny. Bilen skulle enligt uppgift ha nya däck, bara 3 veckor gamla... Inget var nytt och då jag såg och sa att höger bak var blankslitet så sa säljaren återigen att de är nya, det däcket har säkert suttit höger fram sa jag då jag konstaterade att det var ORDENTLIGT glapp där. Det lilla glappet gör inget, bara att besikta fick jag till svar. Jag svarade inte utan knappade fram på mobilen att bilen gått 32500 mil och att den haft 28 ägare. Fanns många fler brister jag såg.

Att det inte blev någon bil från 92 behöver jag inte säga, så vist blir skicket sämre då många brukar en bil... Oftast
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply