Page 1 of 1

Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Tue Aug 13, 2013 1:51 pm
by SkepticalHippo
Motorn har sedan en tid läckt lite olja från oljetrycksgivaren, så idag tänkte jag att jag skulle prova att dra åt den lite för att se om det hjälpte. Dålig idé, skulle det visa sig..
Den gick utan problem att dra åt ca ett halvt varv, innan den GICK AV!
Så nu står jag alltså med halva oljetrycksgivaren kvar inne i blocket, och jag får inte ut den. Jag har provat med "grispitt" och att försöka knacka runt den med ett don. Men skruven tycks vara gjord av något mjukt material (aluminium?) och det ända jag har lyckats uppnå är att "smeta" ut hela resterna av skruven i gängorna i blocket..

Så min fråga till er, kära fränder, är vad fan gör jag nu? Jag har god lust att bara smeta igen hålet med kemisk metall och köra utan givare, men det kanske finns en smartare lösning.
Borra ut liket och sedan köra en gängtapp och köra upp nya gängor i blocket (någon som har storlek på gängorna till givaren?)? Men då åker jag väl på att plocka ur motorn och ta isär den, för att plocka ut metallspånet - Och detta har jag egentligen inte tid eller plats att göra..

Såhär lyxigt ser det ut:
Image
Image

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Tue Aug 13, 2013 5:03 pm
by A-masen
Jag har inte prövat själv, men numera ser man tipset att knacka i en Torx-bits av lämplig diameter och skruva ut den gamla gängstosen.

Gängstorlek får du nog fram om du kollar på givare i t.ex Biltema eller någon annan. Det brukar ju numera vara någon sorts "universalgivare" till flera vanliga motorer där bara gängorna skiljer sig åt.

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Tue Aug 13, 2013 7:41 pm
by Hasse63
Det är rörgänga (konisk) = inte vilken som helst.

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Wed Aug 14, 2013 6:13 am
by cll05002
OM du inte lyckas med torx-varianten som nämns ovan så tror jag det blir att borra ur och gänga om hålet, . Bara du får tag i rätt dimension på gängtappen så är det inga problem, det är ju nån slags tumgänga. Du har ju rätt bra med plats på den sidan. Sen är det bara att hoppas att du inte får ner spånor som täpper igenom någon oljekanal. Om du lägger på fett på gängtappen och tar ut den med jämna mellanrum så borde du inte få in speciellt mycket spånor i motorn. Jag hade bytt olja/filter efter första uppstart när du bytt givaren. Enligt Mecas hemsida är det 1/8"x27NPTF som är gängan. Alltså rörgänga som nämnts tidigare. NPTF = National Pipe Thread, Female. Enligt Julas katalog så finns en sådan tapp i deras kit: 188020 for 499kr.

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Wed Aug 14, 2013 8:05 pm
by QV
jag har upplevt att gängtappar är mycket billigare i UK och US så en koll där kan sänka priset rejält.

Jag har dock inte kollat på denna typ av gänga.

/Janne

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Wed Aug 14, 2013 9:07 pm
by Dieseltroll
Jag hade nog också börjat med en torx-bits, brukar funka i de flesta lägen...

Om det skulle skita sig och du behöver borra ur så har jag har gängtapp som du kan få låna. (å andra sidan så är det rätt kul att handla verktyg också :mrgreen: ) Var håller du till någonstans? Det kanske finns någon mer forumsmedlem som bor närmre?

// M

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Thu Aug 15, 2013 7:47 pm
by TVR
Gängtapp finns hos "hovleverantören", artikelnummer 18168 för endast 26,90 kr. Se http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... app-18160/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Thu Aug 15, 2013 8:41 pm
by SkepticalHippo
Det gick inte med ett torx-bits heller, förmodligen så sumpade den möjligheten när jag drog i "grispitten" som smulade sönder hela skruven.
Hur som haver - Det blev att borra ut resterna av givaren, och jag tror att jag lyckades ganska bra med att hålla metallspånet från att trilla in i motorn! Jag begav mig sedan till Tools för att inhandla en gängtapp. En kille i butiken tog lite mått på den nya givaren som jag hade med mig, och plockade sedan fram en tapp som han var säker på skulle fungera (1/8"-28). 300 kr (!!!!) fattigare begav jag mig hem och drog i tappen. Det fungerade INTE.
Så idag på förmiddagen begav jag mig tillbaka till Tools, och cred till dem för dom gjorde ett återköp på tappen jag hade köpt, trots att den var använd. Dom hade inga andra tappar i lager så jag åkte vidare till Swedol och där hade dom en 1/8"-27 (för 59;-)
Så i morgon blir det mer mecka, och så håller jag tummarna att det blir rätt denna gången!

Det är ju lite ångestladdat när solen skiner och bilen är obrukbar!

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Thu Aug 15, 2013 8:48 pm
by Hasse63
Är det en rörgänga du köpt? :roll:

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Thu Aug 15, 2013 9:09 pm
by SkepticalHippo
Konisk rörgänga stod det på hyllan, så jag hoppas det ska fungera!

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Fri Aug 16, 2013 12:31 pm
by TVR
1/8"-27 NPT heter gängan så det borde det stå på hyllan. Fast NPT är ju en konisk rörgänga så förhoppningsvis har du fått rätt dimension. Dock verkar det märkligt att man inte använder den standardiserade beteckningen.
Funkar inte den nya tappen heller så finns, som jag skrev ovan, den rätta tappen hos Biltema för endast 26,90 kr.

Det känns vanskligt med spånorna.... Jag hade inte vågat utan att ta ur pluggarna ur oljekanalen och göra rent.

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Mon Aug 19, 2013 6:57 pm
by SkepticalHippo
Det stämde med den gängtappen jag inhandlade hos Swedol, så nu sitter där en ny fin oljetrycksgivaren och bilen är ute på vägarna igen!

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Tue Aug 20, 2013 7:29 am
by cll05002
Kul att det löste sig!

Ang konisk och inte konisk gänga så är det ju själva givaren som är konisk, hålet är vad jag vet helt cylindriskt.

Re: Avbruten oljetrycksgivare..

Posted: Tue Aug 20, 2013 9:18 pm
by Dieseltroll
Både tapp och hål är koniska (1° 47', om någon nu var intresserad) Detta för att de ska täta ordentligt.

Mer läsning för gäng-nördar: :grin:
http://www.engineeringtoolbox.com/npt-n ... d_750.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.autodesk.com/autodesk/att ... AMSTPT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

// M