Konvertera för blyfritt?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Konvertera för blyfritt?

Post by RostensRike »

Ska renovera en motor och tänkte passa på att konvertera toppen för blyfritt.

Jag måste medge att jag till en början var mycket noga med att använda blyersättning varje gång jag tankade, men allt efter tiden har gått så har jag blivit allt slarvigare. Det blir inte så många mil per år i dessa bilar, och än så länge har jag inte märkt av någon skada (ta i trä - knack, knack!)

Men som sagt, så ska jag renovera en motor, och då bör man väl plana toppen och sätta härdade ventilsäten m.m. Har sökt här på forumet efter tips och erfarenheter om "blyfritt", "konvertera topplock" m.m. men de frågorna är från 2008 eller äldre ... Jag är mycket tacksam för tips på firmor som fixar sånt här idag, är det någon som kan rekommendera någon speciell (gärna i Norrland, men inget krav)? De behöver inte vara blixtsnabba, hellre då att det gör ett bra jobb till ett rimligt pris. Vad kostar det idag? Tidigare har det sagts 2500-3000 kr.

PS. Finns det någon sanning i ryktet/skrönan/vandringssägnen som säger att ett visst bensinbolags (vars logga ser ut som något man hittar på stranden) har någon tillsats i bensinen som gör att man inte behöver blyersättning?

// RostensRike
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by Arne »

Jag blykonverterade min topp på Motormecano i Skellefteå, det var några år sedan och det kostade då 2500 kr.
AVG
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by jonny »

Jag tror att alla motorrenoverings firmor kan fixa det åt dig .
En komplett topprenovering med nya styrningar , i monterade lösa avgassäten , slipade ventiler , frästa ventilsäten och en planfräsning .
Ring till närmsta firma och kolla pris .
Kg trimning gör eller gjorde åt SVIS , de tog över efter Volvos motorrenovering i Flen .
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by QV »

blyersättning behövs vid motorvarv över 4000 RPM och effektuttag över 50%.
Så jag som kuskar motorväg behöver min konvertering men de som endast finkör i närområdet behöver det inte.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by Torbo »

Det spørs vel også hvor mye bilen skal brukes. jeg har kjørt over 150 000 km med standardseter, uten noen form for tilsetninger.

Motoren er B22 med D-kam, dobbel Weber, store ventiler, lettet svinghjul og kompresjon på på 10,5/1 +++++

Rask med andre ord...
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by Amma122s »

Jag kör just nu med blyersättning och jag kör bilen för det mesta lite på den snabba sidan, jag gillar bara känslan och ljudet också att se förvånade bilister när en gammal amazon kör om dem. Bilen är pigg måste jag säga :mrgreen: .. 120 km är inget problem och överväxel hjälper mycket.
Den tidigare ägaren använt bensin booster..Jag har inte provat det ännu, är det en myt eller hjälpa det verkligen på något sätt .. vilket är bäst att använda blyersättning eller octane booster ??

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by A-masen »

Blyersättning är rätt mycket överkurs. Betydelsen är överdriven.
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är några "tunga namn" i den här rapporten. Bl.a Per Gillbrand som en gång har varit med att skapa B18/20-motorn.
Skall man köra hårt, så kan man blyfrikonvertera, som har nämnts här. Vissa sena marinmotorer var blyfrikonverterade från början. Dom går ju långa stunder på fullvarv.
Vill man ha högre oktan så finns ju E85. 104 oktan, 10 kr/litern. Flera av blyersättningsmedlen innehåller för övrigt just etanol.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by Amma122s »

Jag hade en MGB i England och jag var tvungen att konvertera den till en blyfri topplock, grundkonstruktion av motorerna är samma men verkar folk här har körde sina Amazoner på blyfri bensin mycket längre. Brons ventilstyrningar och härdade ventilsäten tillsattes i MGB topplocken.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by StefanM »

sen så kan man inte jämföra äpplen och päron heller............vad är utgångsläget? En motor som aldrig är öppnad kan ha redigt slitna ventiler och säten ändå och kör man då länge på blyfritt så går ju förfallet snabbt. Har man däremot en motor som är fixad och säten och sånt är slipade så vågar jag nästan påstå att man kan köra väldigt väldigt länge innan det blir nånting. Hade själv bruksbilar av äldre slag när blyfritt började ta över marknaden och jag har då aldrig använt nån ersättning och har rivit dessa motorer av andra anledningar och inte sett nåt konstigt.
Har säkert kört tio tusen mil med en bil utan ersättning och den vart inte stående pga detta iallafall.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by Torbo »

StefanM wrote:sen så kan man inte jämföra äpplen och päron heller............vad är utgångsläget? En motor som aldrig är öppnad kan ha redigt slitna ventiler och säten ändå och kör man då länge på blyfritt så går ju förfallet snabbt. Har man däremot en motor som är fixad och säten och sånt är slipade så vågar jag nästan påstå att man kan köra väldigt väldigt länge innan det blir nånting. Hade själv bruksbilar av äldre slag när blyfritt började ta över marknaden och jag har då aldrig använt nån ersättning och har rivit dessa motorer av andra anledningar och inte sett nåt konstigt.
Har säkert kört tio tusen mil med en bil utan ersättning och den vart inte stående pga detta iallafall.
Støtter denne. Som jeg skulle sagt det selv.... Helt like erfaringer i alle fall.
Det jeg kan legge til er at setene herden av slagene fra ventilene. Så får man en automatisk herding altså.
Liknende ting kan skje med en uherdet kam som blir riktig innkjørt....
Det som har slipt ventiler vil nok ha opplevt at det skal litt kraft til for å omme igjennom "slagskiktet" på setene hvor ventilene har arbeidet.
Har også hørt historier om at blytilsetning har skadet ventilene med et belegg som ikke lar seg fjerne uten videre, et belegg som hindrer sirkulasjonen.
-- for å gjøre en historie kort. Ellers har jeg utallige historier rundt dette, hvor blyfritt har gått svært bra på biler som "skal ha blybensin"...
Motorene har blitt renere innvendig og ventilene har derfor fått bedre kjøling osv...
Stopper der...
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by RostensRike »

Stort tack för alla tips och erfarenheter (MVG i betyg till detta forum och dess medlemmar!)

Nu har jag efter omoget beslut mycket velande och svår vånda beslutat mig för att snåla, jag chansar och hoppar över konverteringen. Det blir inte så fruktansvärt många mil per år, och det är ju en fröjd att köra Amazon, så man avnjuter milen i mycket lugnt och behagligt tempo. Jag ska t.o.m. vara lite "Wild & Crazy" och skippa blyersättningstillsatsen (långt ord det där).

Hoppas bara inte att man gasar och gasar till motorn rasar ...
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by Torbo »

På min B20 var setene litt slitt, men var fint slippbare etter over 200 000 km. Da den skulle oppgraderes, benyttet jeg anledningen til å sette inn større ventiler.
De har gått ca 60 000 km, uten målbar slitasje i ventilmekanismen.
Slitasje vil gi dobbelt utslag på ventilklaringen, da setevinkelen er 45 grader.
Det er sot på ventilene som evt. kan gi ventilbrenning og ikke berøring mellom sete og ventil, etter at det er innkjørt.
Så mitt råd er også å spare de pengene med dyre seter. Men igjen: setene må være 100 prosent tette.

Sett heller på ventildeflektorer som hindrer olje på ventilstamme/-anlegg og seter.... det gjør dem svært holdbare.

Du vil garantert kjøre minst 200-300 000 km med en fullverdig jobb.... kanskje 500 000 km, om du beveger deg i henhold til fartsgrensene.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by amazon guy »

"Vill man ha högre oktan så finns ju E85. 104 oktan, 10 kr/litern. Flera av blyersättningsmedlen innehåller för övrigt just etanol."

Menar du att det går rätt och slätt att köra på E85, eller får man blanda upp med standard bensin?

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Konvertera för blyfritt?

Post by A-masen »

Låginblandat, 12 - 15% etanol kan du köra i en förgasarmotor utan någon inställning eller justeringsåtgärd. Var den övre gränsen ligger kan vara svårt att säga, men man får prova sig fram.

Vill du köra på mer så kan man konvertera förgasaren. Med Stromberg och SU är det slipad nål som gäller. Detta är kanske inte helt lätt som man fixar i ett handgrepp, men det går och det finns dom som kan det.

Redan i dag är det ju 5% etanol i all bensin och ingen bil har "mått dåligt" av det. I några länder, Frankrike, Finland plus några till som jag inte kommer ihåg nu har redan 10% etanol. Grundtanken från EU är att alla skall ha det, men beslut dröjer.

När man pratar om detta skall man tänka på att det är skillnad på 100% etanol och 100% E85. I E85 är det ju alltid minst 15% bensin. Det kan ju vara bra att veta om man blandtankar.

Man kan läsa mycket mer om detta på: http://www.etanol.nu" onclick="window.open(this.href);return false; Där finns mycket kunskap i ämnet.
Post Reply