Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sättet?

Moderatorer
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sättet?

Post by rascar »

Ursäkta en nybörjarfråga men har nu hållit på att fixa med en B18B med dubbla SU HS6 (-64) i något år och till slut spinner den fint och går den som den ska och ger väl någorlunda de standard 108 hästarna som fanns där från början. Men om jag vill trimma, vilka vägar kan man gå?

Tacksam för tips! Saknar en sticky här för standardtrimningar om sånt finns :)
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by Arne »

Byt till grenröret som kom på -67 års modell då får du 115 hk. Sen kan man byta kamaxel till något mer spännande, välj en modern kamaxel som KG Trim har eller Folkraceshopen. De gamla kamaxlarna var framtagna för 40 år sen så det har hänt lite sedan dess. Brytarlöst tändsystem typ Ignition 123 som är programmeringsbart ökar också motorns prestanda. Detta är några exempel på vad man enkelt kan göra utan några större ingrepp. Detta kan ge mellan 120 - 140 hk. Ska du ha mycket mer effekt så måste du gå loss i toppen och ta andra förgasare, men jag vet inte hur mycket du har tänkt trimma. Växellådan (M41) tål inte hur mycket som helst. Nu har jag inte läst din blogg så jag vet inte vad du hittills gjort i motorn.
AVG
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by Gunnar S »

Arnes inlägg är en bra början.

Volvos motorer har ju alltid varit lite "yxiga" och råa så det finns ganska mycket att vinna på att balansera och "viktjustera" vevparti och kolvar/stakar.
Det här har man lärt sig på senare år och därför finns nästan inga skillnader mellan moderna motorer som ingår i samma modellserie. På B16/B18/B20 var det lite annorlunda.
Ganska stora skillnader i toleranser godkändes med resultat att den ena gamla volvon inte blev den andra lik.

Så om man vill locka fram de där dolda hästkrafterna finns det ett och annat att göra.
Nackdelen är att det handlar om maskinjobb som kan kosta en del.
Annars gäller en modern och effektiv kamaxel, ett tändsystem som tillåter mappning/motorstyrning, väl avstämda förgasare eller insprutning och inte minst:
En välbearbetad topp som gör sitt jobb och som inte stryper ingas eller avgas.

Finns massor skrivet, eftersom dessa motorer trimmats i 50 års tid och mycket erfarenheter finns i ämnet.
Ett tips är att köpa boken Motorrenovering av Jim Lundberg.
Även om boken avhandlar hur man renoverar Volvo B18/B20 till ursprungsskick är det en bra guide och man lär sig mycket på vägen.

Intressant blogg förresten. P1800 är en ikon i bilvärlden.

Image
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by mekomaskin »

Skall ni inte ta och lugna er lite med hästkrafterna nu?

Är det någon av er här på forumet som plockat ut 140 ärliga hk ur en B18 med dubbla Su utan att ens porta toppen?
I så fall är nog många intresserade av att få se ett bromspapper och ett detaljerat byggrecept.
Rallymotorerna i App-K bilarna hamnar på ungefär 150hk, och då har man gjort allt som man får enligt reglementet.
En sådan motor är tyvärr totalt okörbar i en vanlig bil, och en ren plåga i stadstrafik....

Det är väl samma sak med myten om att det skall gå att få ut 170hk med dubbla SU.
Skulle gärna se ett bromspapper och ett detaljerat byggrecept på en sådan motor också.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by rascar »

Tack för bra tips! Då vet jag vilken ända jag kan börja. Tändningen har inte krånglat ännu men ett elektroniskt kommer jag ändå sätta in för eller senare. Har tvekat för det gör tydligen att varvräknaren inte längre fungerar - åtminstone vissa brytarlösa.

Får man verkligen högre effekt bara genom att byta grenrör eller ska man göra ngt mer samtidigt?
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by Arne »

Ja, det dubbla utblåset ger 7-8 hk. Från -67 års modell har Amazon 123 GT och P1800 115 hk och det enda som skiljer är grenröret.
AVG
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by rascar »

Tack då har man lärt sig nåt igen :)
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by mekomaskin »

Här finns lite matnyttig läsning för dig:
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... -sport.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by jonny »

Vill du ha kvar SU förgasarna , använd D eller K-kamaxel , vassare kam än det fungerar dåligt med SU .
De modernare profilerna är säkert bättre , men hur mycket bättre ? Värt den extra kostnaden ? Någon som sett ett bromspapper som visar skillnaden ?

Vill du ha mer effekt än D eller K-kam så krävs vassare kam och andra förgasare , portad topp , extraktorgrenrör , ändrad tändkurva m.m. Allt detta kostar pengar !


Börja med att byta till en D eller K kamaxel , då får du se om du är nöjd eller vill gå vidare och börja trimma på allvar .
Med K/D-kam har du kvar bra lågvarvs egenskaper , jämn tomgång .
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by Torbo »

Det fungerer fint på min B18 også. men jeg har bare en Stromberg. Tenkte å sette på en til, men vet ikke hvor mye det kan gi av krefter?
Har prøvd det før, men da var det så mye som ble gjort.
Min motor nå i min Duett er moderat trimmet, med D-kam...
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by Hasse63 »

lägger till att D och K-kam är nästan identiska, satt i E-motorerna.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by the_PL_man »

Får väl ta mig i kragen och bromsa min motor som skall ner i Amazonen, när den väl har rivits ner & byggs ihop igen...:)
Receptet är iaf följande:
- Helrenoverad B18(borrat, balanserat, nya lger etc)
- Dubbla SU
- NH48 kam
- Portat insug & topp
- Extraktorgrenrör
- Lämpligt avgassytem

Går säkert att bygga mer optimalt för effektuttag, men var ute efter en tidsenlig 60-talskonstellation.

Image
Image

Lite bättre än orginal-B18A skall det väl prestera. :)

mvh
Lars
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by Devil »

Portat toppen själv? Kommer nog att gå bra,vet inte med förgasarna då jag aldrig varit nöjd med dubbla SU. Troligtvis för att jag aldrig kostat på en renovering. Jag kom över en Weber DCD 36 istället. Det skulle vara kul att se bromspapper på din motor Lars!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by Torbo »

Det ser bra ut! litt mer passasje rundt innsugsventilene....
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re: Pressa ut mer hästar från en B18B dubbla SU, bästa sätte

Post by the_PL_man »

Devil wrote:Portat toppen själv? Kommer nog att gå bra,vet inte med förgasarna då jag aldrig varit nöjd med dubbla SU. Troligtvis för att jag aldrig kostat på en renovering. Jag kom över en Weber DCD 36 istället. Det skulle vara kul att se bromspapper på din motor Lars!
Nej, köpte det renoverade blocket av Patrik Wiik i Kolbäck (rallycrossförare som trimmar lite motorer) så då föll det sig så att jag bad honom göra i ordning en topp som skulle passa för lite vanligt gatåka (därav valet av kam).

Köpte två nyrenoverade förgasare och hoppas att det skall lira....:)
Image


Men det dröjer nog nått år innan den kommer ner i bilen, så något bromsande kommer inte att ske i närtid,

Mvh
Lars
Post Reply