Motstånd i tankarmatur/givare?

Moderatorer
Post Reply
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Motstånd i tankarmatur/givare?

Post by rascar »

Någon som vet vad det ska vara för motstånd (i Ohm) hos en givare vid FULL resp TOM tank? På ett ungefär? Har förstått att den fungerar som ett variabelt motsånd då flotören rör sig. Antar att det är samma tal på P1800 som Amazon.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Motstånd i tankarmatur/givare?

Post by QV »

Har inte sett någon spec på det. Gick i funderingar på att renovera själv men köpte tillslut en ny givare för några hundra så jag kom inte till skott att börja mäta vilka värden den vill ha.

/Janne

min gissning är att det rör sig om några hundra ohm eller så
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Motstånd i tankarmatur/givare?

Post by Torbo »

Jeg vil også gissa noen få hunder Ohm, da en 68 Ohms motstand er satt inn i serie med 12 volts målere som forskjell mellom 12 og 6 volts anlegg...
Men det må måles for å finne mer ut av det.
Selv bruker jeg en kondesator ca. 5 mF for å få måleren til å bli rolig, da den er slitt mye på et felt.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Motstånd i tankarmatur/givare?

Post by volvodidi »

Hej,
i en amazon är det 240 Ohm, kanske att det är samma motståndet i p1800. men instrument i 1800 är från smith inte VDO.
Du kan rulla ner 1m av trådet och mäta den. sen rulla du ner hela tråden och mäta längden.
Du kan också kolla instrumentet med en poti till full eller tomt utslag.
Dieter
Post Reply