bilradio

Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

bilradio

Post by peoa »

Jag har en instrumentbräda med en stor öppning och ett mindre hål på vardera sida (gissar att det är original).
Nu har jag en stereo (Mannheim K) som jag tänkte sätta in. Men måste jag kapa upp hålet eller hur monterar man en stereo med sådana hål som jag har?
Tacksam för alla svar

Image
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: bilradio

Post by 46-68 »

Dra av rattarna på radion, lossa muttrarna som nu är synliga på axlarna, lyft av frontpanelen och ev brickor, stoppa in radion bakifrån genom brädan, återmontera frontpanel osv. Stötta upp radion i bakkant, finns ett skruvhål snett upp bakom brädan i bilen och ett hål/skruv bakpå radion för ändamålet, man får sätta ett hålband eller nåt mellan. Koppla el, antenn och högtaleri och njut av musik under Amazonfärden.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: bilradio

Post by A-masen »

Inte för att "spela över" eller vara dryg på något vis, men du är väl medveten om att frekvensbandet på FM (det står "U" på din radio. Det står för Ultrakortvåg, samma som FM, men äldre benämning) bara går till 104 MHz på din radio? Dagens FM-band sträcker sig upp till 108 MHz. Du kommer att missa ett antal stationer. Många av dom kommersiella stationerna och närradion sänder på dom högre frekvenserna som du tyvärr blir utan nu. :(
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: bilradio

Post by peoa »

Perfekt! Tack för beskrivningen. Radion är genomgången och moderniserad med aux ingång på baksidan för mp3 eller annan källa. Köpt av en kille i Tyskland som håller på med just gamla bilradios.

Återigen tack!
Post Reply