Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
MrG-76
Posts: 2
Joined: Sun Aug 25, 2013 7:39 am

Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

Post by MrG-76 »

Hej alla amazonälskare!

Har ett stort huvudbry gällande min amazon.
Det är en 63:a B18A med stående Zenitförgasare.

Alltid när det är kall så startar den direkt och går kanon. Tidigare har jag haft problem att starta när den är varm, måste vänta 10-15 min innan den går att starta igen. Troligtvis gasbildning i förgasare. Tänkte testa att sätta dit en backelitdistans och ev en värmeplåt. Hade också en teori om att det är tändspolen som spökar. Testade och byta och efter test några ggr verkade det vara löst. MEN....

Nu kan den starta perfekt och efter ca 10 min körning dör bilen, rycker och baktänder så jag skrämmer alla djur på mils avstånd. Ryker även en hel del från avgasröret.
Sist startade den direkt igen och kunde köra vidare, gick som en klocka. Lite senare tvärdog den igen (under omkörning på motorväg) och denna gång omöjlig att starta igen. Efter ca 15 min efter att ha gått ner i temp igen gick den å starta. Bestämde mig för att avbryta den planerade långresan.
Hela vägen hem gick den som en klocka....

Någon som har några tips om vart det kan vara.. ???? Tacksam för tips!!!!

/Johan
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

Post by Torbo »

En coil, tändspole, kan lage slike problemer. Man mistenker alt annet, men så ender man opp med en ny coil. Bruk helst ikke høyeffektcoil, da den sliter på stiftene (kontaktarna i fordelaren).
På min Duett har jeg en i reserve, da jeg har opplevd røket coil på til biler på tre år....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

Post by QV »

MrG-76 wrote:och baktänder
Om den går perfekt och helt plötsligt baktänder.

Förgasaren flödar och dränker motor, tänder i avgassystem
fördelare "ställer om sig"
ventiler hänger sig?

tändspole är mera av typen "av/på" enligt mig....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

Post by Arne »

Troligtvis är det nåt problem med förgasaren. Börja med att kolla om ekonomimembranet är helt. Det sitter under den trekantiga luckan på sidan av förgasaren.
AVG
MrG-76
Posts: 2
Joined: Sun Aug 25, 2013 7:39 am

Re: Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

Post by MrG-76 »

Var ute nu igen och samma sak. Under hårdare längre gaspådrag gör den samma sak.. Låter som en idé att förgasaren flödar. Hur ändrar jag /kollar detta. Gissar att det inte bara är att ställa in bränslemängden?? Eller?

/Johan
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

Post by A-masen »

Börja med att öppna flottörhuset och kolla ventilen. Ventilen och sätet blir slitna med åren.
Tannemyr
Posts: 8
Joined: Wed Jul 11, 2012 6:57 am

Re: Från perfekt gång till stendöd till perfekt gång

Post by Tannemyr »

Kolla kondensatorn också, även om det kan uppstått oxid mellan kontaktytan vid fördelaren.
Hade exakt samma problem , bytte allt från stift till kablar, meckade mig tokig på mina dubbla su,
Konstaterade dock att detta var problemet....

Även slagg,gegga från ett dåligt bränslefilter, eller tank som kan ligga på botten i förgasarna kan ge samma problem
Post Reply