Inpassning

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Inpassning

Post by Gravis »

Hej,

Jag håller på att passa in dörrar, huv, skärmar och front på Amazonen inför slutlackeringsförsök nr 2 :). Tyvärr så blir jag inte riktigt klok på inpassningen.
Jag tycker inte att gliporna blir riktigt bra, speciellt mellan tröskel och nedre kanten på framskärmen.
Hur stora glipor har ni på era bilar?
Ska fronten ligga precis kant i kant med huven?
Märker även att hålen mellan skärmbalk och framskärmarna inte kommer gå att använda, skärmbalkarna är inte bytta men skärmarna är köpt beg, är det fullständigt oseriöst att dra fast skärmen med självborrande skruv där inpassningen blir hyfsad. Ser tyvärr ingen annan lösning, har ni förslag på andra lösningar?

Och slutligen en dörrfråga, när jag stänger dörren så vill den inte gå in lika långt i överkant som resten av dörren trots att jag har en fin spalt runt hela dörren, är det någon som känner igen problemet och har en bra lösning att presentera? Har även noterat att efter att jag har stängt dörren utan dörrlist så finns det ett glapp i dörren när jag drar den in och ut, är det avsaknad av list som skapar glappet?

Mvh Gravis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inpassning

Post by QV »

inpassning måste ske med lister monterade. Annars är allt arbete bortkastat.
Vid monteringen av mina skärmar så var vi två som tryckte in skärmen genom att dra i motorn och därmed pressa in skärmen med bena.
Sedan fick man släppa en hand för att börja dra fast skruvarna...
Du kan räkna med att satt det inte på bilen från fabrik så måste detaljen justeras för att passa!

Motorhuv framkant skall vara kant i kant med front.

Jag har för mig att dörrar monteras först för att sedan få till skärmar, huv och front.

Man kan behöva bända om rutramen lite för att få dörren i linje med B-stolpe och sparklåda.

Springerna blir aldrig bra, kan bli OK.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Inpassning

Post by Gravis »

Tack för ditt svar Janne.

Jag har inte listerna på nu när den ska lackeras, så risken är nog att jag får finjustera allt efter lack, det känns i alla fall skönt att det går att få till passninen så att man inte behöver riskera att repa lacken i ett senare skede.
Jag har brutit och justerat skärmarna nu som du skrev och det blev riktigt bra.
Jag har även bänt på rutramen och det blev också kanonbra, så nu är allt ihop och det ser riktigt skapligt ut även om det inte är perfekt.

Återigen tack för tipsen.

//Gravis
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Inpassning

Post by Hasse63 »

Häng dit dörr och skärmlist i ett par klipps vilket underlättar. Börja som sagt med dörren. Om skärmbalken är bytt och inte sitter på rätt plats ställer det till det.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Inpassning

Post by Hasse63 »

Sen är alla lösa karosseridelar mer eller mindre
Individanpassade så det kan behövs missas ordentligt eller till o med utbyte av delar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply