Byta bakre tätning M41

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Byta bakre tätning M41

Post by Jungletime »

Måste byte den bakre tätningen på växellådan, alltså tätning för utgående axel.
Den muttern sitter hårt så min fråga är var jag kan hålla emot. Växelådan/motorn snurrar med. Kan man hålla emot i muttern för remskivan?
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Byta bakre tätning M41

Post by az123gt »

Det bästa är nog att använda en slagmaskin och knacka lös muttern med, då kan du hålla medbingaren i handen eller med rörtång.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta bakre tätning M41

Post by Lars Bd »

Tillverka ett mothåll som du skruvar fast i medbringaren, en slående mutterdragare riskerar att slå sönder något annat. Annars kan det fungera som du föreslog med ettan eller backen ilagd beroende på om du ska dra löst eller dra åt muttern.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta bakre tätning M41

Post by QV »

Kan man inte blockera svänghjulet genom att ta bort den nedre skyddsplåten vid svepet och där "pilla in" en skruvmejsel.
Denna skruvmejsel skall då ligga mellan kuggarna på kuggkransen och någon lämplig kant mot blocket.

Då har man ju möjlighet att vara ensam vilket man tenderar att vara vid mekning.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Byta bakre tätning M41

Post by Torbo »

Mothold på flensen. Et ftattjern med to bolter i er det sikreste.
Tror forresten Biltema har slikt mothold, som brukers til registerhjul på bla. VW.
Post Reply