Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by amazon guy »

Hej,

Har en hyperfladrande bensinnivåvisare på min ´69. Igår plockade jag ut tankgivaren som i och för sig inte såg så där förskräcklig rostig och slut ut och tillfälligt ersatte den med en sprillans ny jag lånade av kompisen. Nålen på visaren stod blixtstilla vilket indikerar fel på givaren.
Går det att åtgärda på nåt sätt eller är det bara att byta? Som sagd givaren ser inte så trött ut.....

Finns det nån som har en bra begagnad givare till salu?

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by QV »

problemet är att motståndstrådsslingan inne i givaren blir sliten, detta gäller även släpskon emot givaren.
därav så glappar det och nålen fladdrar.

Det är ett delikat jobb att lida om detta så för de flesta (gäller mig också) så köper man en ny givare.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by amazon guy »

Tack Janne, det var vad jag behövde höra, nu kan jag slappna av och inrikta mig på att skaffa ny givare istället.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Tue Sep 24, 2013 9:17 pm, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by A-masen »

Till den som tycker om att experimentera kan jag meddela att jag såg på ett annat forum vad en händig hade gjort när tankgivaren i hans grävartraktor hade tjänat ut. Reservdelar var svårt till en så gammal traktor. Han tog ett så kallat motståndsnät, SIL, som egentligen är ett långt motstånd med flera uttag på. Se det här bildexemplet:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 4-10&cat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Det lödde han på en kretskortskontakt så att han fick en anslutning vid varje ”tunga” på kretskortet. Det är standardmått på lödbenen på motståndsnätet och kretskortkontakten, 2,54 mm. Här är ett bildexempel på ett kretskort med kontaktraden:
http://www.conrad.se/KRETSKORT-76X98MM- ... 42_2512030" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan lät han flottören påverka släpkontakten och svepa över kontakttungorna. Det blev ju en ganska ”stegformad” mätarvisning, men fullt fungerande. Bildexemplet på motståndsnätet har bara 6 ben, men jag har sett mycket längre. Vissa motståndsnät anges som läcksäkra. Jag tror det står lösningsmedeltäta eller något liknande. I en bränsletank väljer man ju naturligtvis ett sådant motståndsnät. Om man söker så hittar man säkert ett lämpligt Ohmvärde också.
Kretskortet har två kanter, men det går ju att kapa av den överflödiga.
Detta är väl inte vad man i första hand bygger till en Volvo Amazon, men kan vara roligt att känna till möjligheten om man skulle ställas inför den situationen.
Och bildexemplen är som sagt bara bildexempel. Bättre lämpade delar finns säkert.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by rascar »

Om mätaren är helt död kan det också vara jordningen från givaren som felar. Jag antar (men vet inte) att det funkar likadant som på en P1800. Min betedde sig så här: själva mätaren funkade och när jag drog loss kontakten från givaren i bagageluckan (med tändningen påslagen) så gick mätaren i botten. Ser ut som full tank men betyder eg. bara oändligt motstånd - dvs en massa Ohm. Om du sätter tillbaka kontakten och mätaren hamnar på 0 så kan det betyda att jordningen inte funkar. Då kan du själv jorda med en sladd från armaturen till säkert jord-/karossställe i bagageluckan och se om den vaknar till liv.

Jag hade ungefär dom problemen när jag bytte tank men behöll gamla givaren. Min givarflottör hade låst sig på något sätt. Ett sätt att kolla det är att ta upp givaren ur tanken, se till att den är jordad och givarsladden är isatt, och sen röra på flottören. Mätaren ska följa med, annars är det fel på givaren (om allt annat funkar).
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by amazon guy »

Hej Rascar,

"Ett sätt att kolla det är att ta upp givaren ur tanken, se till att den är jordad och givarsladden är isatt, och sen röra på flottören. Mätaren ska följa med, annars är det fel på givaren (om allt annat funkar)."

Har gjort som du skriver när jag testade givaren, och då funkade den perfekt, men så fort jag satte den tillbaka i tanken igen så var det den gamla visan igen, oändligt fladdrande.

Som sagd så lånade jag polarens helt nya givare och då gick det helt perfekt på alla sätt, så felet sitter helt klart i givaren.

Dennis
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by Kumlamazon »

Hade också en fladdrande bensinmätare. Blev nyfiken på var felet låg, tog loss den ur tanken, öppnade (bände loss locket) på mätarhuset, såg inga fel. Putsade lindningen försiktigt, åt rätt håll, och släpskon med fin smärgelduk och rengjorde med thinner. Efter det fladdrade den inte längre!

Å andra sidan köpte jag vid ett tillfälle en ny original tankmätare som visade tom tank när tanken var full och tvärs om. När jag satte i den gamla igen blev det rätt. Var låg felet?

Åke
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by amazon guy »

Putsade lindningen försiktigt, åt rätt håll, och släpskon med fin smärgelduk och rengjorde med thinner. Efter det fladdrade den inte längre!

Hej Åke,

Tack för tipset, hade faktiskt samma tanke ett tag då, men sen gav jag upp lika fort, tänkte ahh vad fan, blir bara en massa juxande till ingen nytta alls, men jag kommer nu att testa igen efter diitt tips.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Sat Sep 28, 2013 8:13 pm, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by A-masen »

Kumlamazon: Någon hade kopplat fel. Principen för en bränslemätare är mycket lik en vanlig trimpotentiometer. Vi kollar den här:
Image
Strömmen kommer in i det vänstra benet. Sedan "läggs" strömmen på en yta, ett kolskikt i detta fallet. Det sitter på bakelitfiberytan och vi ser det inte direkt här. Med den runda grejen i mitten kan du flytta/vrida en släpsko över kolytan. På så vis får du ett variabelt motstånd av kolytan. Kort avstånd mellan anslutning och släpskon = Litet motstånd. Hög ström. Långt avstånd mellan anslutningen och släpskon = högt motstånd. Lite ström. Resultatet av detta kan du ta ut i mittenbenet. Du får alltså en variabel ström.
I tankmätaren är det ingen kolyta utan en motståndstråd som är virad inifrån och ut i täta varv och bildar en tämligen tät "matta" av motståndstråden. Släpskon som skall flyttas över tråden påverkas av flottören som sitter på en rörlig arm. Den följer alltså ytan på bränslet i tanken.
Den här tråden kan ju inte hålla i evighet utan kommer att slitas ut och gå av så småningom. Även en trimpot med kol skulle ha sagt upp sig för länge sedan i den miljön som är i en bränsletank.
Om vi tittar på trimpoten igen så ser vi att den har tre ben. Ett av dom, det i mitten bör gå till jord i det här fallet. Då får vi en varierande ström som går igenom trimpoten. Den läser vi av på instrumentpanelen, men inte som en amperemeter, utan på skalan står det Liter Bränsle. (Det står inte det, men det betyder det)
Om vi nu sätter kabeln med inmatad ström på fel stift, t.ex det högra så får vi skalan tvärtom.
Det måste vara det som har hänt med din givare.

Lite överkurs: Volympoten i t.ex en radio ser ut som en trimpot, och är en samma sak om man skulle pilla sönder en sådan.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by rascar »

Ska man vara petig kan man se tankmätaren som en Volt-meter (spänning), inte Ampere (ström). Mätaren är ansluten till 12V och jord och kopplar man loss givaren visar iaf en P1800 fullt utslag (borde vara samma på pappa Amazon). När man trycker in givarens kabelsko i tanken så gör man i praktiken en parallellkoppling till en av mätarens inre resistanser. En bensinmätare består av två motstånd, ett variabelt (givaren, "trimpoten" som A-masen beskriver ovan) och ett annat motstånd. Nålen i mätaren mäter spänningen över ett av dessa två motstånd.

Spänning lägger sig proportionellt över motstånd. Sätter man 12 volt över två seriekopplade motstånd på 6 Ohm så ligger 6 V över båda. 6+6=12. Är motstånden istället 3 och 9 Ohm så ligger istället 3V över det första och 9V över andra. Är dom 300 Ohm och 900 Ohm ligger fortfarande 3V över det första och 9V över det andra. Summan är alltid 12. Mätare ska ju dra lite ström så tillverkarna sökte så höga motstånd som möjligt men fortfarande tillräckligt låga för att orka driva mätarna säkert. De brukar ligga på några hundra ohm. U=R*I ger då strömmar på något 10 tal mA vilket är bra, speciellt i jämförelse med en startmotor.

Så här ser kretsen ut, förvisso ett 6V system men 12V har exakt samma princip. 2 motstånd varav ett variabelt. När flottören rör sig ändras motståndet i nedre delen av kretsen, när motståndet är ökar hamnar fler volt på nedre delen = högre volt-tal där = färre där uppe. Tar man loss givaren ger parallellkretsen oändligt motstånd och det är bara de 155 Ohmen i bilden som räknas. På en P1800 är det full tank = högsta möjliga spänning på nedre delen. Men allt eftersom tanken töms minskar motståndet och färre och färre volt hamnar på nederdelen av kretsen och mätaren (som alltså är en voltmeter) följer med ner mot 0.

Image
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by amazon guy »

Märklig grej (i mina ögon i alla fall), när jag hade mätaren ut ur tanken och körde den för hand, så funkade den perfekt men så fort jag satte tillbaka den så började den konstra igen, och det kan väl inte bero på dålig jordning för tanken är ju jordad redan.....

Dennis
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by granfot »

Jag hade nog testat jorda den med en extra tråd som någon sa tidigare. Tanken är jordad, men det kan ju vara oxid och skit som ställer till det...

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by amazon guy »

granfot wrote:Jag hade nog testat jorda den med en extra tråd som någon sa tidigare. Tanken är jordad, men det kan ju vara oxid och skit som ställer till det...
Hej granfot,
Nej, har byt ut alla tankfästskruvar för nya och haft av tanken till och från, så ingen oxid där inte. Dessutom tror jag att jag testade en gång med extra jord utan att det hjälpte nåt....

Dennis
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by rascar »

Kan givaren ha låst sig på något sätt när du satte i den typ flottören sitter fast i nedersta läget/stannar mot en innervägg eller nåt? Eller hur mycket bensin har du i, är flottörarmen lika lång som den gamla så att den inte hänger still för att du har för lite soppa?

När jag satt i min hade den hängt sig, oklart hur (hade bytt tank - återanvände gamla givaren). Jag tog bilen till verkstan, vi tog upp givaren efter att ha jordat med extrakabel. Uppe i luften följde mätaren med flottören och när vi satte tillbaka den så funkade den även utan den extra jordkabeln. Kosmiskt och svårförklarat.
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Sv: Fladrande bensinnivåvisare/tankgivare

Post by granfot »

amazon guy wrote: Hej granfot,
Nej, har byt ut alla tankfästskruvar för nya och haft av tanken till och från, så ingen oxid där inte. Dessutom tror jag att jag testade en gång med extra jord utan att det hjälpte nåt....

Dennis
Ok, jag fick uppfattningen av att det var det enda som inte var testat. :)


Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Post Reply