Dåligt fungerande värmepaket

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Dåligt fungerande värmepaket

Post by amazon guy »

Hej,

Gör vid värmepaketet p g a svag värme i bilen och det ser ut som om någon klippt av den gamla ursprungliga bimetalslingan (se bild nedan) i samband med troligt värmeventil byte.

En annan tjockare slinga från värmeventilen var instuken löst i paketet genom hållet i bild två, dock hamnade den inte lika nära själva elementet som den ursprungliga i bild.

Kan någon bekräfta om min teori är rätt här och skall den andra slingan fästas lika nära elementet som den ursprungliga (antar det)?

Dennis

Image

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by A-masen »

Jag är inte övertygad om att det är en bimetallslinga utan ett eterfyllt rör. Det påverkade en termostat så att om du t.ex ställde värmereglaget på "75%" så höll det den värmen i kupéluften oberoende av om yttertemperaturen, tilluften varierade i temperatur.

Bara som en "roligt att veta": Denna konstruktion fanns både på 140 och 240-modellerna. Till för ett par år sedan kunde man köpa hela ventilarmaturen som en origininalreservdel. Kostade omkring 300 kr. (Överkomligt billigt)
I dag finns inte termostaten längre. Ventilarmaturen finns som reservdel, men utan termostat. Om man kör i omväxlande temperatur, kan vara vanligt på långresor under vintern, så får man sitta och "parera" med temperaturinställningen om man är noga med en perfekt kupétemperatur.
Ännu modernare bilar, dagens bilar har ju ofta AC.
Den här konstruktionen med termostaten kanske man skulle kunna kalla "Fattigmans-AC". 8) 8) 8)
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by amazon guy »

Jaha, tack för svaret A-masen. Var satt denna termostat någonstans i så fall?

Och finns det någon som har bilder på liknande, fast intakt och ihopa med termostaten?

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by A-masen »

Den satt i själva ventilen, kranen som du ändrar värmen med. Det låder som en avancerad historia, men tänk på en vanlig inomhustermostat som sitter på varenda värmeelement i våra bostäder. Det är samma princip men den i bilen hade en lite längre känselkropp, det långa eterfyllda röret.

Här lånar vi en bild från VP Autoparts: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=673452" onclick="window.open(this.href);return false;

Men priset är märkligt. När den fanns som originalreservdel kostade den som sagt 300 kr. Här kostar den 10 gånger mer.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by Hasse63 »

Är eterröret av så fungerar inte termostater som den ska, och det går "inte" att laga.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by amazon guy »

Det händer ibland att man har fel i prismärkningen, men i detta fall tvivlar jag, ty alla andra återförsäljare har ungefär samma pris på denna produkt.

Jag har ju som det ser ut en en gång ny/utbytt värmeventil (tyvärr ingen bild) med ett långt sånt intakt rör, som jag misstänker någon bytt ut utan att bry sig om att montera ut hela värmepaketet, ta isär det det och byta ut grejor efter konstens regel, därför är nog det ursprungliga röret avklippt och kvar. Sen har man bara stuckit i det nya röret genom hållet/öppningen som jag markerad i bild.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by A-masen »

Ja, ursäkta. Jag såg och memorerade fel i hastigheten. :oops:
Hälften räcker!
Men dom 300 kronorna för ett par år sedan stämmer. Jag hade då en Volvo 245 -92. Värmen gick inte att stänga av och det närmade sig sommaren. Jag kollade då upp vad en ny ventil skulle kosta och det var just runt 300 kr.
Men för att byta denna ventil i en 245 krävs det att man är skapad som en orm, ungefär. Därför gav jag bort bilen i stället (till en anhörig).
Jag kan påpeka att den bilen går än idag.

Så här ser kranen ut i dag, utan termostat: http://www.skruvat.se/Varmekran-P11225.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by amazon guy »

Jaha, men den kranen finns väl inte på så pass tidiga bilar som Amazoner? Nu har jag inte studerat värmeventiken så där ingående, men har inget minne av att jag skulle se liknande kran inbyggd i den....

Dennis
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by Ola O »

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=673452" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna skall du ha till din bil.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by A-masen »

Den här runda platta grejen är en modern ersättning. Men den är alltså tänkt för Volvo 240, med flera. Jag tog den bara som ett bildexempel. Det är möjligt att om man söker till just Volvo Amazon, så får man rätt ventil med termostat.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by amazon guy »

Ola O wrote:http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=673452

Denna skall du ha till din bil.
Japp, den har jag och som sagd med intakt eterrör efter att någon gång i tiden antagligen blivit utbytt.....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by QV »

Om ventilen öppnar fullt så skall man ha bra värme oavsett om termostaten fungerar eller inte.

Om du "byglar" termostaten med ett rör så den blir helt bortkopplad så skall du få "bastuvärme" i höga motorvägsfarter.... Får du inte det så har du problem med
Vattenpumpen, röret från vattenpumpen under insuget eller värmepaketet.

Avkänningsröret (med eter) och tillhörande termostat skall i sin konstruktion minska antalet regleringar man gör på värmeventilen. Jag är inte helt säker på att den gör det jobbet!

Låg spänning till fläkten gör att man får sämre flöde på den varma luften.
Detta åtgärdas genom att renovera säkringsdosan. En renovering av säkringsdosan släcker ju också laddningslampans sken.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by amazon guy »

Tack för alla kloka svar och tips grabbar, får se vad som händer nu när jag fått hem spjälluckepackningar, monterad ihopa värmepaketet och satt den på plats.
Om inte annat så fanns det ju inga packningar kvar på spjälluckorna, med den större av dom t o m helt lös efter att ha släppt i punktsvetsarna, så bara det faktum att ha fixat allt detta borde nu ge mycket mer värme och kontroll. Plus att jag nu kommer att ta bort det gamla avhugna eterröret och ersätta det med det "nya" som förut bara var instucket i huset, alltså sätta upp det i omedelbar närhet av elementet och såsom det gamla satt.
Gör inte det susen, så vete fan.....

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Dåligt fungerande värmepaket

Post by amazon guy »

Efter att nu ha målat och fixat till värmepaketet, installerat eterröret från den en gång i tiden utbytta värmeventilen på sin rätta plats (istället för det gamla avhuggna i bild), smort fläkten, limmat nya tätningar på spjällluckorna osv, så har jag kunnat känna en markant förbättring i luftflödet (och inte och undra på när man nu kan stänga alla luckor och det blir tät som det skall), värmen har också stigit lite, dock endast i proportion med det högre luftflöde och inte så att det blir högre värme, vilket är naturligtvis en besvikelse efter att nu ha gjord allt rätt, men har fått tips om att kolla upp t. ex. om termostaten finns kvar (lär påverka genom vattenflöde), samt att vid tillfälle så får jag kanske låna eller köpa en annan ventil och testa med den istället.

Dennis
Post Reply