Sport eller ej

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Sport eller ej

Post by sport combi »

Hej
22234 VF Ch. Nr 34243 är detta en sport?
Bilen saknar dubbla förgasare men de kan ju ha bytts ut. :?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Sport eller ej

Post by Blomquist »

Jorå, det stämmer. En Sportkombi är det allt.
Ta vara på den, en av de allra ovanligaste.
210 -64, 223 -68
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sport eller ej

Post by Fredrik Lofter »

Yes. Det är en vänsterstyrd Amazon Herrgårdsvagn årsmodell 1966 med B18 D och M40 tillverkad vid Torslandaverken mellan augusti och december 1965. Ovanlig!

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Re: Sport eller ej

Post by sport combi »

Härligt!
Då har jag två Sportcombi.
Blev osäker då jag kom hem efter köpet och kollade min app från Transportstyrelen som visade att den kombi som jag har sen tidigare har 70kw och den jag frågade om i forumet hade 65kw.
I data identiteten står det även att färgen är LGUL vilket den inte är i verkligheten, den är LJUSGRÖN och har färgkod nr 91 på identitetsbrickan i motorrummet. :?
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Sport eller ej

Post by RostensRike »

En fråga, bilen som finns på din bild, kommer den långt norrifrån? Är det originalfärgen gul på taket och omlackad grön nedtill .... i så fall så kanske jag känner till lite om den bilen....
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Re: Sport eller ej

Post by sport combi »

Hej
Ja den kommer från Luleå och är ljusgrön på taket inte gul.
Låt höra vad du har att berätta.
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Sport eller ej

Post by RostensRike »

Det är en riktigt fin bil, en enda ägarfamilj. Pappan som köpte den ny var så nöjd med bilen att de firade årsdagen från inköpet med tårta precis som när man firar födelsedag. Sedan gick bilen i arv till grabben ... Han var mer intresserad av jänkebilar egentligen. Men han hade kvar bilen ett tag, och fick för sig att han skulle lacka om den. Och så fick det bli, taket fick behålla originallacken (som jag trodde var gul?) medan resten blev grönt. Eller så blev hela bilen omlackad i två nyanser av grönt. Du gjorde mej osäker där. Vet inte om han var influerad av BP eller varför det blev så.
Bilen kördes dock ganska sparsamt av grabben, stod mest på garageuppfarten, medan jänkarna fick rulla. En dag var bilen ute på Blocket, och sedan sålde han även huset.
Det som jag gjorde att jag höll lite koll på den bilen var när en kompis till mej berättade om årliga firandet med tårta. Jag hade tänkt fråga om bilen var till salu för typ 10 år sedan, men när jag hörde det så trodde jag aldrig att den skulle säljas. I stället köpte jag mej en risigare kombi. Sen såg jag när grabben (fast han är väl nästan en gubbe själv nu) började fixa och dona med bilen, slipa ned den för lack och sånt. Tyckte att den verkade väldigt fräsch innan, men tänkte att här smiddes det stora planer ...
Ja, det var väl bara det. Bilen har aldrig varit nedgången och jag tvivlar att det ens funnits särskilt mycket rost heller, så grattis till en fin bil!

// RostensRike, nästan granne till där bilen "bodde" i Luleå
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Re: Sport eller ej

Post by sport combi »

Hej
Tack för intressanta upplysningar.
Jag får väl köpa en tårta själv nästa gång bilen fyller år.

Bil nr 2 som jag köpte förra veckan har endast en ägare innan mig, så de får väl fira tillsammans.
Färgen på taket är troligen orginal och heter 91 = ljusgrön. ljusgul kom först 1968 så du kommer nog ihåg fel.
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Sport eller ej

Post by RostensRike »

Eller så är jag färgblind :lol:
Bolund57
Posts: 1
Joined: Wed Jul 13, 2022 5:19 pm

Re: Sport eller ej

Post by Bolund57 »

Vet någon om 22234VF34981 är en sport kombi och hur många som tillverades det året
Post Reply