grenröret glöder
grenröret glöder
upptäckte att en kväll att grenrörets 2 pipor i mitten glödde efter en lugn körning är det normalt eller nåt väldigt fel? har ett 4-2-1 grenrör
Re: grenröret glöder
Gløding etter lugn kjøring kan tyde på for fet bensinluftblanding. Men andre kan vel svare på hvor normalt dette er?
Gløding etter hard kjøring er ikke ukjent.
Hvorfor de to i midten gløder mest er vel kanskje at de får minst kjøling.
Gløding etter hard kjøring er ikke ukjent.
Hvorfor de to i midten gløder mest er vel kanskje at de får minst kjøling.
-
- Posts: 18
- Joined: Fri Jun 21, 2013 7:39 pm
Re: grenröret glöder
Hei det samme skjede med min Amazon for en stund siden. Det viste seg og være en ventil tetning som hadde hopet av, så olje kom i grenrøret. Ta av toppdeksel og se på styringer om noen har spruket og om ventil tetninger er i orden.
Re: grenröret glöder
Eller ta ett kompressionsprov. Om ventilerna är otäta så syns det där.
Lite överkurs: Det finns en metod att utreda om det är ventiler eller kolvringar som läcker. Gör först kompressionsprovet på sedvanligt sätt. Om en eller flera cylindrar avviker markant så häll i någon tesked motorolja i den misstänkta cylindern. Gör om provet som förut. Blir resultatet bättre, så är det förmodligen slitna kolvringar. Blir det inte bättre så kan det vara otäta ventiler.
Lite överkurs: Det finns en metod att utreda om det är ventiler eller kolvringar som läcker. Gör först kompressionsprovet på sedvanligt sätt. Om en eller flera cylindrar avviker markant så häll i någon tesked motorolja i den misstänkta cylindern. Gör om provet som förut. Blir resultatet bättre, så är det förmodligen slitna kolvringar. Blir det inte bättre så kan det vara otäta ventiler.
Re: grenröret glöder
Förutom ventilläckage så kan även sent ställd tändning ge detta symtom.
Vanligt kompressionsprov är inget bra sätt att jaga fel eftersom batteriets och startmotorns kondition då spelar stor roll, bäst är det med en leak-down test. Då kan man också höra var eventuell läcka finns.
Vanligt kompressionsprov är inget bra sätt att jaga fel eftersom batteriets och startmotorns kondition då spelar stor roll, bäst är det med en leak-down test. Då kan man också höra var eventuell läcka finns.
Re: grenröret glöder
Det är fullt möjligt att det finns mer avancerade metoder, men hur många enkla hobbymekare har tillgång och kunskap att göra sådant?
En enkel men troligen fullt fungerande kompressionsprovare kostar 200 kr på Biltema.
En enkel men troligen fullt fungerande kompressionsprovare kostar 200 kr på Biltema.
Re: grenröret glöder
Om jag inte minns fel finns leakdown utrustning hos Biltema
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: grenröret glöder
Det utslag du får ifrån en gammeldags kompressionsmätare styrs av konditionen på både batteri samt startmotor, till detta kommer också spjäll läget på bränslesystemet (förgasare/insprutning). En leak-down test är helt oberoende av dessa störande parametrar och ger dessutom svar på var det läcker någonstans. Man brukar höra ganska väl varifrån det läcker
Biltema säljer en leak down tester för 999:- (15-1407)
Biltema säljer en leak down tester för 999:- (15-1407)
Re: grenröret glöder
Teori og praksis:
Min erfaring med kompresjonstestere er at de er jevne og rekker mer enn bra nok til hobbybruk.
Når man dobbelsjekker, noen jeg ofte gjør, ser jeg aldri forskjell fra første til siste måling. Ergo har batteriet inegen betydning på målingene, såfremt det er i orden. Det er praksis....
En praksis er også at det er ventilene som er mest utsatt på Volvomotorer. Blytilsetning kan gjøre vondt verre, ifølge en erfaren mekaniker jeg kjenner.
Er man usikker på andre feil i motoren, som knekte stempelfjærer og annet vil nok en "leack down"- måler gi fordeler, men aldri et helt klart svar.
Svaret er hva man ser ved demontering.
Min erfaring med kompresjonstestere er at de er jevne og rekker mer enn bra nok til hobbybruk.
Når man dobbelsjekker, noen jeg ofte gjør, ser jeg aldri forskjell fra første til siste måling. Ergo har batteriet inegen betydning på målingene, såfremt det er i orden. Det er praksis....
En praksis er også at det er ventilene som er mest utsatt på Volvomotorer. Blytilsetning kan gjøre vondt verre, ifølge en erfaren mekaniker jeg kjenner.
Er man usikker på andre feil i motoren, som knekte stempelfjærer og annet vil nok en "leack down"- måler gi fordeler, men aldri et helt klart svar.
Svaret er hva man ser ved demontering.
Re: grenröret glöder
Vill man göra en "fusk leak down" på en Amazon så monterar man bort ventilbryggan, tar bort tändstiften och trycksätter med en adapter mot tändstiften.
Detta ger ingen leak down men har man läck mot ventilerna kommer det fram.
men en leakdown så ser man skillnader mellan cylindrar men jagar man rena fel så borde detta fungera.
/Janne
Detta ger ingen leak down men har man läck mot ventilerna kommer det fram.
men en leakdown så ser man skillnader mellan cylindrar men jagar man rena fel så borde detta fungera.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: grenröret glöder
Så kan man også lytte i eksosrøret, i forgasseren og under påfyllingslokket i ventildekslet for å høre om det lekker forskjellig. Det skal helst ikke suse, eller helt minimalt fra ventildekslet, men det skal være likt på hver sylinder nå den er på tenningstidspunktet.
Re: grenröret glöder
Tack för alla tips glömde säga att jag haft problem med nysningar ur webrarna bytte till större nålventiler å drog ner flottörhöjden till 7mm plötligt föll allt på plats har ej kört en kvällskörning så har ej sett om det glöder fortfarande men det känns bättre nu iallafall