H4 Xenonljus

Moderatorer
Post Reply
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

H4 Xenonljus

Post by Amma122s »

Är det plug-and-play eller ? Är de verkligen bättre än H4 :S
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: H4 Xenonljus

Post by QV »

Jag har provat en variant från DX.

Bra sidor med Exnon
Samma mängd ljus ut oavsett spänning in. Detta är riktigt trevligt dock så kommer strömmen att öka om spänningen sjunker och därmed belasta elsystemet ytterligare.

Dåliga sidor med Exnon
När man stoppar in ex Exnon H4 i en H4 insats kommer inte ljusbågen på precis rätt tiondel. Detta gör att reflektorn kommer att sprida ljuset fel.
Det är av denna anledning som de konverterade billjusen "bländar" mötande bilister eftersom ljuset kommer ut "fel".
Detta syns tydligt om man konverterar ena sidan och jämför ljusbilen mot en vägg en mörk kväll.

Jag fick en liten intensiv punkt rakt fram.

Slutsats.
Utan att ha provat (ännu)
Ett par kvaliteinsatser typ CIBE med "riktiga" H4 (alltså inte Biltema) med extra reläer som matar direkt ifrån batteriet misstänker jag är bättre. Dock så har denna lösning ingen BlingBling faktor...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: H4 Xenonljus

Post by Amma122s »

Var kan man köpa cibie insatser ?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: H4 Xenonljus

Post by QV »

Ja det är frågan det...

VOLVO kan ha dom.
Biltema faller bort
Misstänker att Mekonomen också gör det.
Man behöver uppsöka de dära firmorna som tar betalt för prylarna och där man som kund hoppas att man får lite extra för pengarna.

Är på jakt efter Ciebe insatser själv men har inte haft tid att undersöka alla kanaler ännu.
Det jobbet ligger på långtidslistan och den listan kan ta tid....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply