Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by AMZN65 »

Det er betydelig vanskeligere å lukke dørene på min 2-d sedan når vinduene er lukket enn når de er åpne. Skal det være noen ventilasjon for å utlikne trykket i kupéen når man lukker dørene? Det er mulig det er noe som er tettet ifm. renovering som jeg skulle ha åpnet opp igjen.

JRO
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by A-masen »

Det är nog bara att gratulera till att du har en så tät bil. Gamla VW-bubbla var kända för detta också om dom var i god kondition. (Varmluften kom ju genom kanaler från motorn, så där måste det ha varit trångt?)

Det har funnits "backventiler" att köpa på bl.a Biltema. Dom hade till uppgift att släppa ut luftövertryck när man hade igång kupéfläkten. Men dom flesta bilarna fick ju genomströmmande ventilation på 70-talet, så dom här ventilerna blev väl överflödiga och försvann. Jag såg nog någon på bild (tror jag) och det var ungefär som en bordtennisboll som satt med lätt fjädertryck i en hållare. Tanken var att man skulle sätta dom här bak i hatthyllan eller på något annat ställe. Jag antar att man måste ordna någon evakuering från bagageutrymmet också?
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by AMZN65 »

Jeg vil tro bilen er ganske tett, ja. Jeg tenkte kanskje det er noen utlufting originalt i bilen som er tett? Eller skal det være så tett?

I baggasjen er det jo et drenshull i hjulbrønnen hvor jeg vil tro luften får evakuere.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by A-masen »

Det dräneringshålet är i så fall mycket mindre än luftkanalerna i VW-motorerna. Dom var ju luftkylda så det fanns inget värmeelement. Man tog då helt enkelt kylluften som blåste förbi cylindrarna och ledde in den i kupén på golvet och på framrutan.
I början på 40- och 50-talet hände det missöden i VW med tragisk utgång, men teknikerna i Wolfsburg förbättrade konstruktionen så att det med tiden ansågs säkert. Men det såldes små koloxidbrickor för kontroll och varning. En plastbricka, stor som ett halvt kontokort ungefär, med något preparat som skulle färgas om det var koloxid i luften. Man fäste den här brickan lämpligtvis på instrumentbrädan.

En liten kuriositet: Dom här luftkanalerna hade längst bak luckor vid luftinsuget, storlek ungefär 5 x 15 cm. En på vardera sidan. Luckorna var rörliga och gick att ställa i någon sorts "sommar- eller vinterläge".
Om det var någon impopulär person som hade en VW, så kunde man stoppa in t.ex en död fisk i luckan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag har endast fått detta berättat för mig. Varken gjort det eller blivit drabbad, jag hade tre VW. Men det sägs att den lukten gick aldrig att få bort till 100 %. :twisted:
Så när man stänger dörren i en VW känns också mottrycket trots att dom här luftkanalerna fanns och borde vara öppna bakåt (om det inte låg en fisk i vägen?)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by QV »

Jag ser på min klädsel bak hur mycket luft som strömmar till skuffen i dom två kanalerna vid sidan om hatthyllan.
De hållen är ju någon dm i diameter så det lilla hålet under reservhjulet gör nog inte så stor nytta.

Misstänker att jag inte har tätt mellan baklucka och list. För något specielt mottryck har jag inte upplevt på min bil.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by AMZN65 »

QV wrote:Jag ser på min klädsel bak hur mycket luft som strömmar till skuffen i dom två kanalerna vid sidan om hatthyllan.
De hållen är ju någon dm i diameter så det lilla hålet under reservhjulet gör nog inte så stor nytta.

Misstänker att jag inte har tätt mellan baklucka och list. För något specielt mottryck har jag inte upplevt på min bil.

/Janne
Så det er altså kanaler i Amazonen som skal sørge for at man ikke for for mye mottrykk?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by QV »

Så djupt har jag inte undersökt ämnet. Men jag ser hur tyget buktar in eller ut där bak när dörren öppnas eller stängs.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by A-masen »

Volvo 140 hade ju ett luftutsläpp bakåt. På 145 satt det en ventil längst bak på höger sida, över tanklocket.
Image
Jag hittade en bild på en rysk sida av alla. Men den visar ventilen bättre än många andra sidor.
http//www.autowp.ru.picture464823
Sedanmodellerna hade ju utsläppet under bakrutan. Jag tänker mig att det måste vara någon backventil i den där. Jag har för mig att jag har sett det på någon Amazoncombi någon gång. Jag har själv haft en 145 och prövade med att sätta fläkten på full fart, sedan höll jag handen på utsidan och jag lovar, det blåste riktigt bra och varm luft dessutom.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Overtrykk i kupé ved lukking av dører.

Post by AMZN65 »

Det er vel bare å akseptere at jeg har en veldig tett bil. ;)

Får heller bruke ekstra kraft på å lukke dørene!
Post Reply