Dålig tomgång zenith vn36 B18

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Ixu
Posts: 11
Joined: Thu Oct 17, 2013 9:25 pm

Dålig tomgång zenith vn36 B18

Post by Ixu »

Hej på er. Har en amazon -66 med B18 o zenith 36 som har dålig gång på låga varv.
Har köpt en renoverad förgasare av autopart. Det som jag reagerat på är bla på alla amazoner jag haft förut så när man drar ut choken så det tydligaste du märker är en ökad tomgång men med den här så går den bara urkass när jag drar ut den. Bara blöddrar ,stannar i princip?? Aldrig upplevt detta så tydligt. Normalt ?
Sen när jag motorbromsar och senare skall ge lite gas så händer inget till att börja med förän han gör ett hostande och drar vidare. Drar jag ut chocken pyttelite ca 1cm så går han betydligt bättre. Snälla. tips mottages tacksamt. Stift tändkablar och brytarlös tändning är nytt men det är iof ingen garanti.
Ixu
Posts: 11
Joined: Thu Oct 17, 2013 9:25 pm

Re: Dålig tomgång zenith vn36 B18

Post by Ixu »

Ett tillägg kan vara att jag tycker han är lite svårstartad , han vill dra runt motorn några varv innan den startar, fler när den är varm än när den är kall.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dålig tomgång zenith vn36 B18

Post by Torbo »

Såkalt "hurtigtomgang" kan justeres slik at tomgangen øker med choke. På den jeg har er det et stag og en stopper med en stoppeskrue som kan justeres.
Ang. drag/start, kan dysestørrelsen økes med ca 5% for tilpasse til dagens bensin. Samt at tomgangsskruen kan finstilles til litt fetere blanding om nødvendig:
Men sjekk også at chokevaieren drar chokespjeldet til full lukking.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dålig tomgång zenith vn36 B18

Post by Blomquist »

Om du inte har verkstadshandboken så har hjältarna
på Volvoamazonpictues.se lagt upp en pdf.
I handboken om B18A innehåller en beskrivning
om hur man justerar in snabbtomgången.
Jag skulle börja där. Bensinfilter har du kanske redan,
fyller ju utöver reningsfunktionen också den funktionen
att man kan se att det kommer fram bränsle till förgasaren.
210 -64, 223 -68
Post Reply