kromlist framruta
kromlist framruta
hej
ska ge mig på att sätta dit ny kromlist till framrutan och undrar om nån har några bra tips på att sätta dit den? är det krångligt?? har inte lust att förstöra något
ska ge mig på att sätta dit ny kromlist till framrutan och undrar om nån har några bra tips på att sätta dit den? är det krångligt?? har inte lust att förstöra något
-
- Posts: 4
- Joined: Mon Oct 28, 2013 5:39 pm
- Location: Falkenberg
Re: kromlist framruta
Hejsan. Om du vill så kan du skicka mig ditt telefonnr via pm så skulle jag kunna förklara till dig. Känns taskigt att inte förklara processen här på forumet för er andra som vill veta men jag vet inte hur jag skall förklara det via text utan att det blir fel . Mvh Sotarn
-
- Posts: 100
- Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am
Re: kromlist framruta
Jag skulle också behöva veta samma sak då jag också så småningom skall montera kromlisterna på min vindruta.
Mackan
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Re: kromlist framruta
Jag har gjort det ett par ggr. Först monterar jag gummilisten på rutan liggandes på en filt på ett bord.
Glaset skall vara rent och gummilisten likaså.
Sen trycker jag in ett starkt snöre runt hela listens insida, snöret skall gå omlott och börja/sluta
i rutans överkant.
Härefter vänder jag på det hela och monterar en elledning i spåret för blanklisten.
Under arbetets gång hoppar gummilisten gärna av ett par ggr och man blir vansinning,
men trägen vinner. Man lägger därefter blanklisten ovanpå gummilisten och pillar in den
samtidigt som man drar ur elledningen. En del väljer att montera blanklisten EFTER att rutan
har monterats i bilen. Jag har provat det också, har svårt att säga vilket som är bäst.
När rutan sitter fast i bilen glider den inte iväg när man jobbar, å andra sidan blir det ganska
obekväm arbetsställning. Ni som skrivit i tråden verkar alla ha rutan på plats redan, så det blir
det obekväma alternativet. Rekommenderar att kontrollera skicket på gummilisten innan operationen,
kanske är det lika bra att byta denna också.
Det är väldigt bra att vara två när man sedan lägger rutan på plats,
viktigt att rutan hamnar precis rätt.
Härefter spänner man ett spännband inifrån kupén och hela vägen runt rutans utsida
med några träklossar (eller vad man nu har tillhands) emellan bandet och rutans utsida.
Detta för att skapa jämnt tryck.
Spännbandet spänns och trycker nu rutan in mot kupén och man drar därefter ut snöret som då tvingar upp
flänsen över kanten på rutramen och hela arrangemanget trillar på plats.
Tätningsmedel eller intè? Här finns olika uppfattningar. En del lägger en sträng efter att rutan lagts på plats
INNAN man dragit ut snöret. Andra trycker in tätning efter monteringen. Andra hävdar att man inte skall behöva
något tätningsmedel överhuvudtaget.
Oavsett vad skall man INTE använda silikon, eftersom det avger saltsyra vid härdningen(!). Finns dock silikon
som inte gör det, brukar kallas akvariesilikon. Finns svindyra specialprodukter för just bilglas också.
Vill poängtera att jag inte är autoriserad bilglasmästare. Men jag har i alla fall lyckats med ovanstående arbetsgång.
Glaset skall vara rent och gummilisten likaså.
Sen trycker jag in ett starkt snöre runt hela listens insida, snöret skall gå omlott och börja/sluta
i rutans överkant.
Härefter vänder jag på det hela och monterar en elledning i spåret för blanklisten.
Under arbetets gång hoppar gummilisten gärna av ett par ggr och man blir vansinning,
men trägen vinner. Man lägger därefter blanklisten ovanpå gummilisten och pillar in den
samtidigt som man drar ur elledningen. En del väljer att montera blanklisten EFTER att rutan
har monterats i bilen. Jag har provat det också, har svårt att säga vilket som är bäst.
När rutan sitter fast i bilen glider den inte iväg när man jobbar, å andra sidan blir det ganska
obekväm arbetsställning. Ni som skrivit i tråden verkar alla ha rutan på plats redan, så det blir
det obekväma alternativet. Rekommenderar att kontrollera skicket på gummilisten innan operationen,
kanske är det lika bra att byta denna också.
Det är väldigt bra att vara två när man sedan lägger rutan på plats,
viktigt att rutan hamnar precis rätt.
Härefter spänner man ett spännband inifrån kupén och hela vägen runt rutans utsida
med några träklossar (eller vad man nu har tillhands) emellan bandet och rutans utsida.
Detta för att skapa jämnt tryck.
Spännbandet spänns och trycker nu rutan in mot kupén och man drar därefter ut snöret som då tvingar upp
flänsen över kanten på rutramen och hela arrangemanget trillar på plats.
Tätningsmedel eller intè? Här finns olika uppfattningar. En del lägger en sträng efter att rutan lagts på plats
INNAN man dragit ut snöret. Andra trycker in tätning efter monteringen. Andra hävdar att man inte skall behöva
något tätningsmedel överhuvudtaget.
Oavsett vad skall man INTE använda silikon, eftersom det avger saltsyra vid härdningen(!). Finns dock silikon
som inte gör det, brukar kallas akvariesilikon. Finns svindyra specialprodukter för just bilglas också.
Vill poängtera att jag inte är autoriserad bilglasmästare. Men jag har i alla fall lyckats med ovanstående arbetsgång.
210 -64, 223 -68
Re: kromlist framruta
Med ny gummilist är det enklare att montera blanklisten med rutan på plats i bilen då en ny gummilist inte har samma form som blanklisten. Med en gummilist som har antagit samma form som rutan (d.v.s. en gummilist som har varit monterad i flera år) är kanske montering av blanklist på lös ruta med gummilist att föredra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: kromlist framruta
Ok grabbar tackar för de snabba svaren!! Får ut i garaget o testa, återkommer med resultat. Mvh
-
- Posts: 100
- Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am
Re: kromlist framruta
Väntar med spänning på resultatet!!
Mackan
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Re: kromlist framruta
hehe eller börja du först mackansglt så kan du berätta om du stöter på några problem
-
- Posts: 100
- Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am
Re: kromlist framruta
Jag måste fixa en ny ruta först innan jag kan börja. Har en ny gummilist liggandes.
Mackan
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Re: kromlist framruta
Jag monterade med rutan på plats. Testade med rutan ur med men blev tokig på att den inte låg still. Ett jäkla pillande var det, men det gick. Sen när man är klar och inser att listen inte sitter riktigt rätt så är en gummiklubba precis vad man kanske borde ha gett fan i. Fast listen sitter rätt nu, och sprickan stör nästan inte alls...
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Re: kromlist framruta
enligt verkstadshandböckerna görs monteringen av blanklisten med rutan på plats i bilen.
möjligen för de blir svårare och montera rutan i bilen sedan när blanklisten sitter på plats och möjligheten att den hoppar ur finns också.
möjligen för de blir svårare och montera rutan i bilen sedan när blanklisten sitter på plats och möjligheten att den hoppar ur finns också.
Re: kromlist framruta
Lätt att va efterklok granfot
Tack för alla tips ang detta, perfekt när jag skall göra samma prosedur.
Tack för alla tips ang detta, perfekt när jag skall göra samma prosedur.