Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Vad jag vet skall det finnas på VP, tror även att jag har någon gammal packningssats liggandes.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Dom,nytillverkade renoveringssatserna har inte lika bra passform,har satt nytillverkade i en som jag har renoverat,men kolven låste sig i botten slog inte tillbaka,då satte jag en nos renoveringssats då kom kolven tillbaka,denna huvudcylinder har jag i min 58a.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Jag hittade gamla renoveringssatser till koppling och slavcylindern, kopplingen är isärtagen och skall bara sättas ihop, slavcylindern ligger i bromsoljebadet just nu. Till bromscylindern vet jag att jag skall ha en gammal sats men den verkar spårlöst försvunnen, blir kanske att använda en ny och hoppas det fungerar ändå. Kanske med lite tur hittar jag de rätta packningarna i min låda med hundratals olika packningar och genomföringar.

Svetsade även klart bilen i helgen, för andra gången, tror inte det blir något mer nu om inte annat så måste jag köpa mer gas innan jag kan svetsa något igen.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amazon »

Snyggt jobb
Volvo P1200VB 1958
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Tack!

Senaste arbetet på bilen var att snygga upp lite svetsfogar, göra färdigt A-stolpen, balken längst fram, trösklarna och inte minst skrapa tectyl.

Vänstertröskeln färdig:

Image

Höger färdig:

Image

A-stolpen fick även bytas plåt i nederkant på.

Image

Att skrapa tectyl måste vara det tråkigaste man kan göra under en renovering men nu börjar den äntligen bli någorlunda ren under, om någon har tips på hur man får bort det sista tas de tacksamt emot.

Image

Jag hann även få lite mer färg på motorn.

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Bra jobbat! Isblästring löser dina problem med underredsmassa och tectyl.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Isblästring är nog något jag får drömma om ifall renoveringen skall hålla sig inom en vettig prisram. Verkar dock som om riktigt gammalt avfettningsmedel (inte miljöklassat) löste en del problem...

Image

Testade att provmontera front, skärmar och huv, först såg det katastrofalt ut men när väl fronten kom på plats så verkar det som jag fått till bilen någorlunda rätt, efter bilden togs riktade jag fronten och då såg det faktiskt ganska bra ut.

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Hallå där! Har det hänt nåt här på slutet?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Hej Pälle, jo lite har det hänt. Bilen har kommit upp till Karlstad igen, färdigsvetsad nu äntligen. Passade även på att göra iordning bromsarna bak innan jag tog upp den. Trummorna satt ganska bra och ville inte gärna flytta på sig efter 35 år, det gick åt två gastuber för att få loss dem...Som tur är så hade jag en förpackning NOS bromsband till bakbromsarna på verkstadslagret.

Igår och i förrgår arbetade jag med att slipa ner bilen, få bort tätningsmassa från fogarna och måla alla svetsfogar jag själv gjort.

Image

Eftersom det var en fin dag passade jag på att hålla mig lite utomhus när jag slipade bilen, här har jag precis börjat slipa.

Image

Största delen av bilen nerslipad och fogarna målade med CA-primer.

Image

Imorgon åker den vidare till stället där den skall lackas, får se hur mycket utav lackeringen jag kommer göra själv. Sen återstår den bästa delen av renoveringen; att montera ihop den igen.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Efter lite krångel står bilen på lackeringen, och har precis blivit spacklad, innan den åkte dit fick den även lite tennspackel över fogarna på skärmbalkarna. Har några smågrejer att rätta till med svetsen innan den kan målas, och skall borra hål för skärmspeglarna. Sen skall den vara helt färdig för lackering, förhoppningsvis kan detta bli redan till helgen.

Fick använda mitt förra renoveringsprojekt som dragbil när vi körde till lackeringen:

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Mer bilder!!!!

:)


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Tror och hoppas på att kunna ha något att visa upp efter helgen. Skall sätta ihop motorn om jag hinner imorgon eller på Fredag, kan ju alltid ta ett kort på det. Alla packningar finns, alla delar målade minst två gånger, toppen renoverad, håller tummarna att den visar på bra kompression nu bara...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by Blomquist »

Apropå ditt allra första inlägg: Har du fortfarande aldrig någonsin åkt i en Amazon?
210 -64, 223 -68
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Apropå ditt allra första inlägg: Har du fortfarande aldrig någonsin åkt i en Amazon?
Nej fortfarande inte, skall bara inte göra det innan bilen är färdig, måste "förtjäna" att få åka i en. :-)

Just nu väntar jag på att bilen skall kunna lackeras, den står på lackeringsfirman men inget hade hänt idag när jag var där. Har annars en motor som är färdig att montera ihop när färgen torkat ordentligt.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Du har nåt att se fram emot i dubbel bemärkelse :) Din kommer ju vara i princip som ny med nya delar i hjulupphängningar och nya dörrlister antar jag?

Går inte att jämföra med en bruksamazon som rullat 30000 mil :)


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply