Vit/svart 58:a
Re: Vit/svart 58:a
Rolig läsning med väldokumenterad renovering. Fortsätt så!
Volvo Amazon Automatic -66
Re: Vit/svart 58:a
Förrförra veckan började jag lite försiktigt med att slipa och lacka, en skärm och värmepaketet fick lite ny grundfärg, skärmen fick jag dessutom rostlaga lite då den rostat sönder i nederkant.
En renslipad och rostlagad framskärm:
Samma skärm efter lackering med epoxyprimer:
Även värmepaketet fick sig en omgång grundfärg:
Sen var det dags att göra färdigt framändan på bilen, efter att höger framskärmsbalk svetsats fast ordentligt provade jag att lägga på en huv för att se så det inte såg helt konstigt ut.
Fixade även till området nedanför rutan som från början var helt sönderrostat, efter lite pusslande så blev det till slut ganska bra (även det sista lilla hålet som syns på bilden lades igen efter att bilden togs).
Högersidan var lite bättre men jag fick byta en hel del där också.
Listen nedanför luftintaget var fullständigt bortrostad så en ny fick svetsas på, för att göra det så osynligt som möjligt lade jag skarvarna under gallret.
Avslutade helgen med att svetsa dit en ny sandplåt på högersidan.
...Och därmed har jag bytt ut all plåt som jag hade tänkt byta. Nu återstår bara att snygga till allting innan den kan lackas.
En renslipad och rostlagad framskärm:
Samma skärm efter lackering med epoxyprimer:
Även värmepaketet fick sig en omgång grundfärg:
Sen var det dags att göra färdigt framändan på bilen, efter att höger framskärmsbalk svetsats fast ordentligt provade jag att lägga på en huv för att se så det inte såg helt konstigt ut.
Fixade även till området nedanför rutan som från början var helt sönderrostat, efter lite pusslande så blev det till slut ganska bra (även det sista lilla hålet som syns på bilden lades igen efter att bilden togs).
Högersidan var lite bättre men jag fick byta en hel del där också.
Listen nedanför luftintaget var fullständigt bortrostad så en ny fick svetsas på, för att göra det så osynligt som möjligt lade jag skarvarna under gallret.
Avslutade helgen med att svetsa dit en ny sandplåt på högersidan.
...Och därmed har jag bytt ut all plåt som jag hade tänkt byta. Nu återstår bara att snygga till allting innan den kan lackas.
Re: Vit/svart 58:a
Snyggt jobbat!
Visst är det härligt med färdigsvetsat!?
Keep it up
Visst är det härligt med färdigsvetsat!?
Keep it up
Re: Vit/svart 58:a
Tack, tack!
Ja riktigt skönt att vara klar med det. Har ju lite småsaker som skall fixas men all plåt som sitter fast på bilen som skulle bytas är bytt, och det är en rätt bra känsla. Tyvärr avslutade jag helgen med att få in en metallflisa i ögat som fick opereras ut så för stunden får jag inte meka överhuvudtaget eftersom det måste hållas rent tills det har läkt ordentligt.
Ja riktigt skönt att vara klar med det. Har ju lite småsaker som skall fixas men all plåt som sitter fast på bilen som skulle bytas är bytt, och det är en rätt bra känsla. Tyvärr avslutade jag helgen med att få in en metallflisa i ögat som fick opereras ut så för stunden får jag inte meka överhuvudtaget eftersom det måste hållas rent tills det har läkt ordentligt.
Re: Vit/svart 58:a
Den senaste helgen har mest gått åt till att slipa på bilen, tog även bort massa tectyl under bakaxeln, och en del tjärmattor inne i bilen. Sen var det dags att gå på en av de där sakerna som jag skjutit upp eftersom jag inte riktigt vetat hur jag skall gå till väga; B16-fronten som satt på bilen var ju ganska så illa åtgången av att någon gång i tiden ha blivit blästrad och sen bortglömd och lämnad utan färg. ena hörnet av den såg riktigt illa ut...
Så det var bara att kapa ur och lägga i en ny bit vilket inte var helt lätt eftersom det inte fanns direkt mycket att svetsa i. Men efter att ytterst försiktigt ha punktat fast en ny kant och slipat ner fogen tyckte jag det blev rätt bra ändå.
Här är den rostiga plåten utbytt och hela fronten inpassad på bilen.
Förhoppningsvis skall fronten gå att få lackad någon dag i veckan.
Så det var bara att kapa ur och lägga i en ny bit vilket inte var helt lätt eftersom det inte fanns direkt mycket att svetsa i. Men efter att ytterst försiktigt ha punktat fast en ny kant och slipat ner fogen tyckte jag det blev rätt bra ändå.
Här är den rostiga plåten utbytt och hela fronten inpassad på bilen.
Förhoppningsvis skall fronten gå att få lackad någon dag i veckan.
Re: Vit/svart 58:a
Finfint!
Testmontera front, huv och skärmar innan du lackar nåt.
Ett tips bara
Testmontera front, huv och skärmar innan du lackar nåt.
Ett tips bara
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Vit/svart 58:a
När min tidiga 57a blev lackad,var skärmar och front på plats,och allt var inpassad.
-
- Posts: 52
- Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am
Re: Vit/svart 58:a
Ända korrekta sätt = som Volvo gjorde på fabrikenolleholm wrote:
När min tidiga 57a blev lackad,var skärmar och front på plats,och allt var inpassad.
Re: Vit/svart 58:a
Tänkte mig att göra på samma sätt jag också. Det börjar bli lite bråttom att få ihop den nu eftersom den skall in på lack i början på Maj. Toppen är för tillfället inne på renovering och blyfrikonvertering, förhoppningsvis kommer inte något mer behövas för att få igång motorn. Så länge målade jag de delar som jag har hemma just nu.olleholm wrote:När min tidiga 57a blev lackad,var skärmar och front på plats,och allt var inpassad.
En helt nerslipad motor:
Motor med lite färg på:
Målade den två gånger och tycker det ser ganska bra ut så (på bilden är den målad en gång). Skulle egentligen grundlackat fronten idag men tyvärr var det inte ledigt i boxen så det får bli nästa vecka.
Re: Vit/svart 58:a
Jag var ju färdig med svetsningen och skulle bara ägna helgen åt att slipa lite, det gick sådär med den saken...
Först hittade jag ett rostangrepp bakom gångjärnet i höger framdörr, så det var bara att kapa ur och sätta in ny plåt.
Inslipat och klart.
Samma sak med hjulhuset bak, där fick även golvet läggas igen närmast kanten.
Sen upptäckte jag en svetsfog på höger tröskel, som visserligen var så välgjord att den inte syntes under färgen, men med tanke på hur en del andra lagningar i bilen sett ut vågade jag inte ta chansen att det inte låg inbankad rostig plåt innanför så jag kapade bort tröskeln också.
Efter lite inpassning och tillkapning satt den nya tröskelplåten på plats, nederändan på A-stolpen kommer också snyggas till nästa gång. Backspegelshålen i dörren lade jag också igen eftersom bilen skall få skärmspeglar istället.
Och sen var det slut på den helgen med...
Först hittade jag ett rostangrepp bakom gångjärnet i höger framdörr, så det var bara att kapa ur och sätta in ny plåt.
Inslipat och klart.
Samma sak med hjulhuset bak, där fick även golvet läggas igen närmast kanten.
Sen upptäckte jag en svetsfog på höger tröskel, som visserligen var så välgjord att den inte syntes under färgen, men med tanke på hur en del andra lagningar i bilen sett ut vågade jag inte ta chansen att det inte låg inbankad rostig plåt innanför så jag kapade bort tröskeln också.
Efter lite inpassning och tillkapning satt den nya tröskelplåten på plats, nederändan på A-stolpen kommer också snyggas till nästa gång. Backspegelshålen i dörren lade jag också igen eftersom bilen skall få skärmspeglar istället.
Och sen var det slut på den helgen med...
Re: Vit/svart 58:a
Tyvärr har jag inte varit riktigt så flitig att jag har något att rapportera varje dag...Igår gick det inte riktigt min väg, hade precis slipat upp min reserv tändspole för att kunna lacka den och lade den ifrån mig på bänken, när nyckeldelen ramlade ner på golvet och drog med sig hela tändspolen med resultat att bakeliten sprack. Vet inte ens om det går att använda den längre...
Däremot blev motorn rätt bra när den fått sin andra omgång färg.
Slipade även bort all rost på skärm nummer två och måttade ut vart det skall borras hål för skärmemblem, tyvärr fanns det inget borr i exakt den dimensionen så hålen får tas upp en annan dag. Även den skall lackas nästa vecka om det blir tid och plats över i boxen.
Däremot blev motorn rätt bra när den fått sin andra omgång färg.
Slipade även bort all rost på skärm nummer två och måttade ut vart det skall borras hål för skärmemblem, tyvärr fanns det inget borr i exakt den dimensionen så hålen får tas upp en annan dag. Även den skall lackas nästa vecka om det blir tid och plats över i boxen.
Re: Vit/svart 58:a
Kul med rätt cylinder! Finns det packningar att köpa till denna?Skåre wrote:Huvudbromscylindern befriad från rostgreppet den suttit i de senaste 35 åren...
210 -64, 223 -68