Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Jag skall försöka dokumentera allting så mycket som möjligt och lägga upp här på forumet. Det känns jättebra att för första gången ha fått bygga upp något igen. Helst skulle jag ju vilja kapa väldigt mycket friskare; allra helt bort med allting som är dåligt på en gång och sen börja laga. Men för att få det att bli bra så försöker jag med att ta en sektion i taget både för att förhindra att den slår sig och ha en mall att titta på för nästa bit.
Till helgen skall jag vara ledig och resa bort så det lär inte bli så mycket gjort på bilen.

Image

Det är de små detaljerna som gör det...
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Hmm, vad är detta för små fina plåtar?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vit/svart 58:a

Post by Arne »

Askkopparna?
AVG
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Vit/svart 58:a

Post by Qallzar »

Får börja med att grattulera till köpet. Dessa tidiga är riktigt kull att läsa om!
Mycket annorlunda mot dom senare som man själv pillar med.. som tex kylaranslutningen från motorn vid aidan.. sitter termostaten en bra bit under mot va de senare? Samt fläktmotorn som ser velt erm udda ut :)
Ska bli kul att följa denna restaurering?!! Gött med inspirerande bilder o info för mig som oxå håller på att laga torpeder samt golv mm.
Jobba på samt fortsätt med att uppdatera bilder!
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Visst är det askkopparna nerslipade och klara för lackering. Det har inte blivit några plåtarbeten på ett par dagar men motorn har fått sig en genomsköljning, bilder på det kommer upp imorgon...
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Image

Efter att ha skruvat lite i motorn så fick jag en känsla av att kylarvattnet som ännu fanns kvar i den (och som troligtvis funnits där längre än vad jag har levat) kanske inte var jättefräscht. Misstankarna skulle visa sig stämma när jag skruvade loss vattenpumpen, någon rostig smutsig massa hade fullständigt satt igen kanalerna.

Image

Vattenpumpen såg mest ut som något som spenderat hundra år eller så på en sjöbotten. Som tur är har jag några extra. Tyvärr tog jag inte någon bild på hur det vattensom fick sköljas ut ur motorn såg ut, men det tog nästan 3 timmar innan jag med hjälp av högtrycktvätt och tryckluft fått det som rann ut ur motorn att likna vatten.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Vit/svart 58:a

Post by Ola O »

Plocka av termostathuset också så kan du nog rengöra ännu mer där.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Jodå även i termostathuset fanns det en del förstenade rester av vad som en gång i tiden måste varit väldigt smutsigt vatten...
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

I helgen var det dags att börja med plåtjobben på bilen. Jag hade ju redan tidigare börjat kapa ur golvet på vänster fram. Nya plåtar köptes in på VP vilka visade sig behöva kapas till ganska mycket för att passa på plats.

Image

Första plåten isvetsad kanten är faktiskt rak det är bara kameran (mobilen) som får den att se vågig ut.

Image

Plåt tillkapad och inpassad.

Image

Här är plåten fastsatt. Bakre ändan på plåten som jag kapade bort visade sig användbar att tillverka plåtar av, både en plåt under gaspedalen för att rätta till ett fel jag gjort och även förlängingen av golvet.

Image

Här håller jag på att passa in och sätta fast den avkapade bakändan av golvet.

Image

Vänstersidans golv färdigt och högersidan urkapad. Efter det tog batteriet i kameran slut men särskilt mycket mer blev inte gjort i vilket fall. De främre skarvarna är kanske inte perfekta än, de skall slipas till lite finare nästa gång, men de blev åtminstone starka och täta.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Vit/svart 58:a

Post by Mats »

Välkommen till forumet och grattis till din Amazon ! :grin:
Ser fram mot att se din bil när den är renoverad. Ta det lugnt och slarva inte med den, så skall du se att allt löser sig ! :wink:

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Härligt Skåre :)

Ser bra ut!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Tack Mats, skall göra mitt bästa men som sagt allt sånt här är nytt för mig.

Tack Pälle, det börjar hända något nu äntligen.

Jag kan ju inte jobba på plåten så ofta som jag skulle vilja eftersom bilen står så långt hemifrån, så länge får man försöka fixa småsaker. Idag var det askkopparnas tur, jag vet att några här säkert kommer bli förfärade över att jag inte lackade dem blanksvarta men jag tyckte halvblank såg bäst ut.

Image

Sen anlände det även lite saker från auktioner...

Image

Nästa projekt blir att fixa till ett innertak. Jag lyckades få tag på Volvos originaltyg, som legat på hyllan i 50 år. Började måtta ut för att sy ett innertak av det.

Image
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Lackade lite delar i helgen. Jag hade tur att få låna en lackbox.

Lite grundfärg på.
Image

Och några lager / timmar senare:
Image
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Är det någon som vet mer exakt vilken gul färg det skall vara på fläktbladet. I helgen så blev den inte målad för jag visste inte vilken färg det skulle vara och fick inte till det bra. Vore mycket tacksam för hjälp. Framvagnsbalken var jag inte heller säker på riktigt hur den skulle vara, men jag har för mig att de brukar vara grå så jag körde på en ljusgrå nyans som jag tyckte funkar.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Kul att du fått lite färg på grejerna. Dock var det rätt länge sedan du uppdaterade nu. Vad har hänt sen sist?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply