Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Hej Skåre,den här tråden är intresant att följa,söker efter en 57 eller 58a med samma färg.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Hej Olle, det var roligt att du tycker jag brukar kolla i tråden för din bil för att få lite inspiration och även ibland för att se hur det skall se ut. Skall du ha en bil av varje färg, för jag har förstått att du har en blå och en röd redan..? Jag vet kanske en som jag köpt delar från som ville sälja en vit-svart 57:a.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Det blev lite gjort i helgen med. A-stolparna var dåligt lagade med plåt ovanpå gammal rostig plåt.

Image

Så det var bara att kapa bort, här har jag lagt i en plåt i överkanten, även hela framsidan på A-stolpen var dålig så den fick tas bort, förstärkningarna är grundade med svetsprimer.

Image

Ny plåt tillskuren och svetsad kant i kant.

Image

Slipat ner fogarna.

Image

Även högersidan var lite dålig.

Image

Lite nya plåtar inlagda, innan det görs något mer måste jag skaffa blästersand och blåsa rent utrymmet under gångjärnen.

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Hatten av Skåre!

Bravo!

Jag skäms lite för att ha sålt på dig en sån rostburk :( Trodde aldrig det skulle vara så mycket...

Men den kommer att bli jättebra, det är jag övertygad om!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Tack Pälle,

Näe man tror aldrig att det är så mycket rost som det är. Men på det stora hela så är den faktiskt ganska frisk och jag har inte ångrat köpet. Visst finns det rost här och där som det säkert alltid gör i 56 år gamla bilar men hade man bara velat hade det nog gått att få den igenom besiktning redan som den var när jag köpte den. Jag tänker göra det ordentligt men jag vill inte renovera i tio år så det känns skönt att börja se att det har ett slut. Jag längar verkligen efter att få börja sätta ihop grejer igen. Tänkte även ge mig på fronten snart, den finns det inget utrymme för misstag när man lagar eftersom jag knappast lär få tag på en ny, gäller att göra det ordentligt från början, ingen press... :?

Känns som bilen är på rätt väg i alla fall. :grin:
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Nåt nytt Skåre?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by Blomquist »

En liten detalj angående A-stolpejobbet. Det ser ut som om att du inte har svetsat
fast reparationsbiten i skotten. Om det skall bli lika starkt som i orginalutförandet
så skall det läggas några punkter där också.Om man skall vara noga alltså.
När man ser på dina bilder får man intrycket att det är just det du är.
210 -64, 223 -68
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

:oops: Jo som Blomqvist säger så skall de fästas även i förstärkningarna, det var också tanken att göra det. Eftersom jag tyckte allt gick så bra råkade jag dock glömma bort att mäta upp och borra hål för att fästa upp plåten i framkant. Kom inte på det förrän jag svetsat klart båda sidorna...Det är en av de grejer som skall fixas till den sista helgen på svetsningen som jag skall ha för att rätta till och snygga upp tidigare misstag. Jag försöker vara väldigt noga ja, men det är ju min första renovering så ett eller annat fel blir det ju.

Men ja lite nytt har det blivit;

Höger hjulhus var lite dåligt och fick kapas upp, här är första plåten ditsatt:
Image

Här är båda plåtarna på plats. Sandplåten får bytas senare.
Image

I framändan har en ny plåt lagts i för att laga den genomrostade plåten under rutan, blästrade även upp lite innan jag satte fast den. Tyvärr gick det inte få till det helt snyggt, tur att ingen kommer se den i framtiden.

Image
Image

Sen var det dags för det svåraste jobbet på hela bilen; att byta skärmbalkarna. Tyvärr fanns det inga alternativ om det skulle se bra ut, de gamla bestod av ny plåt svetsad direkt på gammal inslagen rostplåt. Började med att kapa bort ena sidan, fick även ta bort en del plåt innanför på båda sidor:

Image

Här är första sidan på plats.
Image

Svetsat den kant i kant.
Image

Pappa kom förbi och assisterade mig i några timmar tills jag skulle göra andra sidan, här håller han på att passa in torpedplåten.
Image

Efter mycket mätande och funderande så kom till slut även andra sidan på plats, den är än så länge bara fastpunktad, färdig blir den inte förrän nästa gång.
Image

Och det var allt som hanns med för den här gången. Skönt att känna att bilen faktiskt börjar bli färdigsvetsad.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amakombi »

ser ut att bli kanon! har du tittat upp rätt mått för balkarna?
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Att få till rätt mått var lite knepigt, golvet bilen står på var lite snett, och bilen står ju uppallad. För att få till det rätt så utgick jag från de balkar som satt där, sen gjorde jag ett mått mellan infästningarshålen i balkarna. Mätte även höjden från diverse olika punkter. Jag hoppas att jag fick till det rätt, tror det.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amakombi »

De mått ja tänkte på var Volvos egna, finns bland annat på amazonpictures.se
på handböcker där finns en som ser över karroseri och är från början 57
där står rätt mått angivet och man utgår från en mittpunkt på karossen och mäter utåt.

finns såklart en del justering på amazonskärmar men kan ju va gött och få de där exakta när man ändå byter balkar.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Jo det hade nog varit bra att haft det måttet innan, synd att jag inte visste om att det fanns så enkelt åtkomligt. :sad: Men om bara de balkar som satt på var rätt (och det hoppas jag att de var) så skall måtten bli rätt även på de balkar jag satt på.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amakombi »

jaa var de gamla på sin plats och svetsningen gjordes kant i kant är de inte mycket som går galet.
2 mm skillnad vid kryssmått är okej så lite galet får de bli.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Då tror jag att jag skall klara mig, men jag kommer vara riktigt nog så att jag inte får problemet med lister som hamnar i olika höjd, något jag tyvärr sett ganska ofta på renoverade amazoner. För att sätta lite mer press på mig själv så har jag just bokat lackering, 5:e Maj åker den in i lackboxen...

Eftersom jag inte kan göra något på bilen i veckorna försöker jag att pyssla med lite småsaker, senast tog jag mig an ventilkåpan och värmepaketet. Skall försöka få dem målade inom nån vecka också.

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Hur går det här då? Nåt nytt på gång?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply