Page 11 of 13

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Wed Jan 28, 2015 10:55 pm
by Skåre
olleholm wrote:Kan man få en bild på balken, som du menar är fel,har några mm på höger balk jag också.
Image

Här är en bild på bilen framifrån. Efter att jag drog åt alla skruvar ordentligt så stämde väl det mesta ganska så väl, med ett undantag: huvfjädern (som jag fick gissa mig fram till vart den skulle sitta) blev inte riktigt rätt placerad. Kanten där den sitter vill inte ner ordentligt. Tror inte heller det går att justera utan det är nog bara att kapa loss och svetsa om. Eller om det möjligen går att byta och sätta dit gångjärnen från en 57:a, vet dock inte om jag har torsionsstavarna som hör till dem.

Här syns ganska väl hur skevt huven sitter. :cry:

Image

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Thu Jan 29, 2015 5:26 am
by olleholm
Flytta fästningen för fjädern,sätter du samma, dom långa fjädrarna,som jag har på min tidiga 57a,måste du förstärks huven i båda sidorna,och är det ett helvete att få dom dit spända,då blir det ochså att lakera om.

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Fri Jan 30, 2015 10:37 pm
by Skåre
Jag har funderat på om jag bara skall försöka med att borra ett nytt hål i nedre infästningen, då kommer ju fjädern framåt någon centimeter, och så slipper man skära loss svetsfogen. Just nu hänger lite nya detaljer till framvagn och bakaxel på tork i lackboxen.

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Sat Jan 31, 2015 6:42 am
by olleholm
Från fram torpedens vägg,nedre kant mot innerskärm,80mm till sprintens mitt,har jag på min 58a.Hoppas du får lite hjälp hur mycket du skall flytta hålet.

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Sun Feb 01, 2015 9:56 pm
by Skåre
olleholm wrote:Från fram torpedens vägg,nedre kant mot innerskärm,80mm till sprintens mitt,har jag på min 58a.Hoppas du får lite hjälp hur mycket du skall flytta hålet.
Tack det tror jag kommer vara väldigt stor hjälp. Jag skall kolla hur mitt mått är, tror inte det skiljer så mycket men det gör uppenbarligen stor skillnad ändå. Jag gav upp idén om att sätta dit torsionsstavarna, tycker de är lite smått obehagliga att hantera.

Jag hann måla några grejer nu i helgen. Några utav dem var nya men färgen de hade från fabrik var dels för blank och dessutom inte ordentligt grundad, dessutom hade de hanterats ovarsamt och hade små hack.

Image

Jag tog även bort all smuts och olja från bakaxeln och slipade den ordentligt så nu är den färdig att målas.

Image

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Tue Feb 03, 2015 8:32 pm
by Skåre
Lite grundfärg på bakaxeln hann jag med efter jobbet.

Image

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Wed Feb 04, 2015 5:36 am
by olleholm
Vi har lika bakaxlar,på 57 58a,men om ni tittar var gummi dynan skall sitta för fjädersätet,har Skåre en 20mm tapp som sticker upp,måste svetsa en likadan på min 57a,annars finns inget fjädersäte som passar.

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Thu Feb 05, 2015 1:17 pm
by olleholm
Kan jag få en bild på dina svart målade fjädersäte,på undra sidan,ser att du har två tappar som sticker upp på bakaxeln,som hör till dom nyare fjädersäten.

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Wed Mar 04, 2015 8:39 pm
by Skåre
Långsamt börjar den närma sig dagen för första provturen. Tyvärr har jag väldigt lite tid över till renoveringen just nu men jag försöker få in några timmar här och där. Bakvagnen är nu färdig, det enda som återstår att göra är få på nya handbromsvajrar och målning av trummorna. I framvagnen väntar fortfarande några delar på lackering.

Jag hade köpt nya fjädersäten och gjort i ordning men tyvärr visade det sig att de nya inte passade till min bakaxel så jag fick snabbrenovera de gamla när jag skulle montera ihop bakaxeln. Bilen som improviserad lackbox...

Image

Bakaxeln monterad:

Image

Bytte även kopplingen för säkerhets skull, den gamla har ju trots allt stått still i 35 år eller nåt och monterade växellådan. Jag har lovat en kompis att få vara med när motorn åker i bilen så det får vänta i 3 veckor till.

Image

Provmonterade även lamporna satte dit speglarna och fixade upp och monterade grillgallren.

Image

Den har även fått framstolar, dörrpaneler, innermattor och lite annat monterat så det börjar mer och mer likna en bil.

Image

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Wed Mar 04, 2015 9:46 pm
by peoa
Här händer det grejer! Den blir otroligt fin, bra jobbat!

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Thu Mar 05, 2015 8:19 am
by olleholm
Du gjorde rätt som bytte koppling,annars hade du fått göra det innom ett år.

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Thu Mar 05, 2015 5:13 pm
by QV
När jag monterade dit min huv på 63:an så justerade jag först huven "som jag ville ha den" vilket gav en hel del jobb med att justera, flytta och brickor.
När jag sedan monterade gummilisterna! så fick jag göra om allt...

Nu blir det nog ingen större skillnad på glipan bak på din huv men det är inte värt att lägga ner för mycket justerings jobb på inpassningen innan gummit har kommit på plats.

/Jan

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Tue Mar 10, 2015 9:49 pm
by Skåre
Med lite tur skall jag kunna justera karossen lite redan i helgen (få hjälp med att justera). Skall tänka på att sätta fast listerna innan i så fall. Jag tror att jag måste tillverka distanser att lägga bakom för att få till huvgångjärnen bra.

Idag blästrades och målades de sista delarna som skulle vara svarta så nu är det bara att börja montera ihop framvagnen också. Bromsarna fick sig en genomgång innan lackering och de fastrostade justerskruvarna gick faktiskt rubba, det var mest en fråga om att använda tillräckligt kraftiga verktyg.
Image

Krängde på fyra gamla däck på de nu iordninggjorda fälgarna.
Image

Lite andra småsaker har också blivit av, den har t.ex. fått tillbaka sina emblem, bakemblemet var svart, fullt med färgstänk och sönderböjt. Tycker det blev ganska bra efter lite arbete.
Image

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Wed Mar 11, 2015 8:40 pm
by Pälle
Snyggt! Fantastiskt bra det blir.

Vilken tur för bilen att du köpte den av mig. I min ägo hade nog bara en tiondel av jobbet varit klart idag.

Re: Vit/svart 58:a

Posted: Sun Mar 15, 2015 10:48 am
by olleholm
I bland kan det vara bra för bilen om den byter ägare.