Tempgivare kabel

Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Tempgivare kabel

Post by Gravis »

Hej,

Är det någon som vet vart kabeln till temgivaren på toppen ska gå, kommer inte ihåg var den satt när jag tog bort den för ett år sedan :)

//Gravis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tempgivare kabel

Post by A-masen »

Har du elektrisk tempmätare? Alla Amazon har i original en "mekanisk" tempmätare. Fungerar som en vanlig gammaldags glastermometer, men det är ett rör av mässing i stället. Är det möjligen så att du rent "reflexmässigt" kallar mässingsröret för "kabel"? Det gör i och för sig inget, men röret är mycket ömtåligt så det får inte behandlas som om det vore en elektrisk kabel.
Om du har en elektrisk tempgivare med elektrisk kabel så kommer nog motorn från en Volvo 140. Dom skall hursomhelst sitta i samma hål, längst bak uppepå topplockets högra sida.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Tempgivare kabel

Post by Gravis »

Hej,
Tack för snabb respons, du har helt rätt.
Jag lurade mig själv, det satt en elektrisk givare i E-toppen som jag har skruvat på. Hittade original givare som hade hamnat bland dom andra "sladdarna".
Jag har skruvat dit originalgivaren i E-toppen. Är det någon som vet om det blev rätt när jag skruvade originalgivaren direkt där den elektriska satt, den blev stum när jag drog den?

Har hittat en kabel som jag inte har en aning om vart den ska sitta, är det någon som känner igen denna? gissar att den är trasig.
Image

//Gravis
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Sv: Tempgivare kabel

Post by ricke »

Kan det vara olje tryckgivarens sladd som är trasig? // Rickard

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tempgivare kabel

Post by A-masen »

Om du har bilen så mycket monterad att du har batteriet på plats, så kan du testa med nyckeln i låset: Finns det någon spänning på sladden? Prova med en glödlampa om du inte har någon multimeter. (Men en multimeter är en bra investering även för andra och kommande eventualiteter). Är det ingen spänning (12 volt) så jorda sladden mot schassie på valfri plats. Lyser oljelampan då så är det till oljetryckskontakten. Lyser någon annan lampa så är det naturligtvis den aktuella strömkretsen som skall ha den.

Har du inte bilen så driftfärdig för prov, så memorerar du dom här beskrivningarna och provar dom när du har kommit så långt.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Tempgivare kabel

Post by Gravis »

Hej,

Har kollat på oljetrycksgivaren och den är ok, den kabeln har jag kopplat in. Problemet med kabeln på bilden är även att den inte är ansluten i andra änden :( jag får fortsätta att plocka ihop prylarna så får jag helt enkelt se vad som inte fungerar. Det värsta är att jag kommer ihåg att den gick sönder när jag plockade ur motorn men kan tyvärr inte komma ihåg vart den satt, inte i någon av ändarna tyvärr. Fet känns lite klantigt då jag märkte alla andra kablarna när jag rev ut motorn.
//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Tempgivare kabel

Post by Gravis »

Det slog mig att det kanske är backljuskontakten, frågan är bara vart den ska sitta om det är den, dvs i båda ändarna :)
//Gravis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tempgivare kabel

Post by A-masen »

Nu vet jag inte hur det är i din årsmodell, men ett schema för -62 visar att en kontakt jordar i växellådan. Andra ändan på den kabeln går till ett relä som får sin matarspänning från säkring 2. Det är samma spänning som går ut från relät till baklyktorna när reläet drar.
Kopplingsschemorna finns ju här i länksamlingarna. Kolla upp det som gäller för din årsmodell.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Tempgivare kabel

Post by Gravis »

Suveränt! Tack för tipset, att det finns kopplingsschema bland länkarna har jag missat helt.

//Gravis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tempgivare kabel

Post by QV »

När jag såg kabel så tänkte jag oljetryck (fast med fel färg på kabel) men när jag läste vidare så är förslaget om backljus mycket bra.

"givaren" för backljus är ju en liten fjäder och kabeln till givaren var svart om jag kommer ihåg rätt.
Fjädern passar utmärkt på den lilla pinnen som syns på fotot.

Relät till backljuset sitter bredvid relät till ljustutan.
Den svarta kabeln kan ligga i en svart skyddsslang om nu inte minnet sviker mig helt.
Om du kollar på växellådan i bakkant överkant så har du ett hål där på passargerarsidan av aluminiumkåpan som sitter med två stjärnskruv.

Hålet kan vara på ovansidan eller sidan beroende på var lådan kommer ifrån men "original" och vanligast är ovansida.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Tempgivare kabel

Post by Gravis »

Suveränt Janne, gick ner till bilen och kollade och du har helt rätt, tack för ett klockrent svar :)

//Gravis
Post Reply