Doble SU - renovering.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Doble SU - renovering.

Post by AMZN65 »

Jeg var så heldig å få tak i et komplett sett SU-forgassere med innsug i dag. Dette kommer fra en 140-serie og behøver en kraftig renovering. Det blir et lite vinterprosjekt.

Får man kjøpt renoveringssats og nye bolter/mutre?

Tips på renovering ønskes.

Image[/URL]
moffa699
Posts: 4
Joined: Sun Sep 08, 2013 6:03 pm

Re: Doble SU - renovering.

Post by moffa699 »

http://www.forgasarteknik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Doble SU - renovering.

Post by AMZN65 »

Har kommet videre i renoveringen av forgasserne.

Har tenkt å benytte SU'ene sammen med en D- eller K-kam og 2" eksos. Kanskje sterkere ventilfjærer er smart også?

Undres over om innsuget og grenrøret som er på bildene er kurant å benytte til denne trimmingen.

Mvh JRO
Norge

Image
Først rengjorde jeg forgasserne med bruk av sodablåsing/sodablasting. Ganske effektivt.

Image


Image

Image
Er dette innsuget kurant å benytte sammen med eksosmanifolden på det siste bildet?

Image
Det går lettere når man kan se på youtube samtidig :)

Image

Image
Er det kurant å benytte denne eksosmanifolden til et 2" eksosanlegg?
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Doble SU - renovering.

Post by AMZN65 »

I følge forgassarteknik.se sin liste over forgassere er mine SU'er fra 1963-1966. P1800, PV 544 og Amazon 122S hadde disse, som er AUD94L/R. Det er jo "tidsriktig" til min 1965-modell. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Doble SU - renovering.

Post by Hasse63 »

Tänk på att vakuumklockorna inte får blandas ihop för då "ramlar" dom ner olika fort, finns dock trix att skilja dom åt.
;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Doble SU - renovering.

Post by Blomquist »

Utsuget på bilden går alldeles utmärkt att använda. Det är ju det som
användes som standard. Vad som händer när du sätter dit ett 2-tums-system
är att du får ett hårigare ljud och en lite annorlunda effektkurva.
210 -64, 223 -68
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Doble SU - renovering.

Post by Lars Bd »

Du måste ha specialbrickor vid de pinnskruvarna som håller både insug och avgasgrenröret då de har olika bygghöjd. Eventuellt måste du också montera längre pinnskruvar i toppen. De två grenrören har ej monteras tillsammans från fabrik.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Doble SU - renovering.

Post by Torbo »

En slik manifold kan gå bra, men den med to utløp mot rørene er mye bedre, og er nesten like bra som grenrør. Og med D- og K-kam trenger du ikke sterkere ventilfjærer om du har en nyere motor. De skal helst være gul eller grønmerkade? Huske ikke forskjellen, men B20-fjærer fungerer helt fint.
Mer kompresjon? over 10:1 er ikke å anbefale, men 9,5:1 ville vært mitt valg. Jeg kjrte med 10,5 til:1, og da ble det ettertenning osv.. Og tenningne måtte settes ned eller være nøye med 98 oktan. 95 oktan går greit opptil 10:1 og normalt stilt tenning.
- noen erfaringer...
Jeg brukte også og bruker fortsatt trappekile på kamakslingen (D-kam) og får mer kraft nedenfra....
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Doble SU - renovering.

Post by AMZN65 »

Opptil 130-140 hk, er den originale eksosmanifolden med ett utblåshull god nok?

Betyr "grenrør" at det er et dobbelt rør som går fra manifolden og ned til første eksospotten?

Hva er en trappekile på kamasklingen?

Har tenkt å skaffe en B20 og bruke alt som kan brukes av originaldelene ift. ca 130-140 hk.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Doble SU - renovering.

Post by Torbo »

Et uløp gå til nøds opp til 100 hk. Manifold fra B20 eller sen B18 går bra, og så kan du spare penger ved å kjøpe en brukt og skjære bortinnsugsdelen med vinkelsliper, noe jeg gjorde. Ta ikke for mye, la heller noe sitte igjen av innsugsdelen om du skal være sikker. f.eks. en mm.

Dobbeltrør til eksosrøret ja.... Så går rørene dobbelt en god meter nedover for god eksosflyt.

Det er en kile som f.eks. Pedersen Racing og KG trimning selger. Den monteres på kamdrevet for å at kamaklsingen skal forseres ca. 5 grader tidligere for å få mer bunndrag. Supert med trimkammer, om du ikke skal kjøre på bane med kjøring i 5000 o/min og oppover for å mase ut maks hk.... Om du orker å høre på at motoren har det vondt!
Kanskje dette sier mer:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=570" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply