motorfärg???

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

motorfärg???

Post by cooljb »

hej
jag köpte röd motorfärg på burk hos vp autoparts. drog tre lager och när jag skulle montera dit saker så räckte det att stöta till färgen lätt för att den skulle lossna, typ flagnade av. nån som råkat ut för samma??? eller behöver motorn bli varm för att härda typ?
mvh jerry
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motorfärg???

Post by A-masen »

Det låter ju nästan som om du inte har fått rent och fettfritt innan du målade, men så kan man väl inte skriva här? :?
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: motorfärg???

Post by cooljb »

Jag körde supercleaner först och thinner sist, tyckte jag var noggrann men man vet aldrig
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motorfärg???

Post by A-masen »

Jag är inte någon målare eller lackerare, men när jag skulle måla ett båtdrev (aluminium) så var det etsande primer först på metallrena ytor som gällde. Därefter grundfärg och täckfärg.

Det var t.o.m så här en gång när jag hade ett annat ärende i en båttillbehörsaffär. Jag "stog i kön" och hörde konversationen: En kund skulle måla sitt drev, men tyckte etsprimern var dyr och onödig. Handlaren sa då att han vägrade att sälja bara täckfärgen för det skulle garanterat bli katastrofalt resultat och kunden skulle komma tillbaka och klaga. Det ville inte handlaren vara med om.

Nu kanske man inte kan jämföra aluminium och gjutjärn rakt av, men det är ju ändå en sorts fingervisning. Trots det har det ju gått att måla motorer förr i alla tider, så du kanske skall tala med VP Auto i alla fall?
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: motorfärg???

Post by Kent1 »

På t ex motorblock och toppar av gjutjärn och gjutaluminium ska man inte använda någon grundfärg mest därför att då blir det grundfärgens egenskaper som avgör hur färgen sitter.
När det gäller kåpor och stag i järn eller aluminium är det dock en fördel att använda en grundfärg för bättre vidhäftning.
Jag är säker på att färgen måste härda ordentligt. Hur mycket kan variera från färg till färg.
Endera får den torka under en viss tid eller så härdas den när motorn blir varm.
En fördel är att inte ha bråttom och vänta med att montera motorn då en olycka händer så lätt även om man är försiktig.
Jag har ingen kännedom om kvalitén på VP's färg utan har mest att göra med Bill Hirsch amerikanska färger.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: motorfärg???

Post by cooljb »

kan vara så att den blir annorlunda efter motorn blivit varm står ungstorka 10min 100 grader,,, ska testa o köra över lite med värmepistol o se??
Post Reply