vända bilen

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
mango 75
Posts: 10
Joined: Mon Aug 30, 2004 4:29 pm
Location: göteborg
Contact:

vända bilen

Post by mango 75 »

hej!
Håller på och fixar med min rostiga amazon, skulle gärna på något enkelt sätt vända bilen 90 grader för att få bort all gammal underredsmassa plus att komma åt och svetsa, måla mm. om någon vet något skriv gärna
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Bygg dig en jigg på en gammal hästvagn el. dyligt, så du kan snurra runt karossen som du vill. Kom ihåg att inte skära bort för mycket plåt åt gången så att du förlorar passformen på karossen. Den kan nämligen \"sätta\" sig om du skär loss för mycket bärande delar.
AVG
Dimgrön-62
Posts: 33
Joined: Mon Oct 11, 2004 10:55 am
Location: Jokkmokk

Post by Dimgrön-62 »

Jag håller på att bygga mig en \"jigg\" som jag kommer att fästa i kofångarfästet fram och bak, sedan är det meningen att jag ska kunna snurra runt bilen. Jag kommer dock innan rensa allt från karossen (rubbet) så den kommer nog att väga lätt. Hör av er om ni vill ha måtten på den.
221341P
Posts: 14
Joined: Mon Nov 08, 2004 8:19 am
Location: Skåne/Hörby

RE:Vända bilen

Post by 221341P »

tappa av all olja, kylarvätsk o bensin o ta hjälp av några polare u vält över bilen på en trave med däck(utan fälgar). staga upp med pinnar så d inte välter.

Däckens mjukhet gör att karossen inte blir så bulig, blev kanske en liten föränkning på förardörren på min 360 när jag välte över den...efteråt var det bara att trycka ut bulan med handen från insidan..
Axel Wallgren -86
Amazon Kombi -68
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Köp en dolly eller svetsa ihop en två egna stativ för att rotera bilen med hjälp av. Den som rullar över sin gamla käre amazon på en travar med däck har antingen inga höga embitioner om karossens rakhet och skick efteråt, eller vet inte bättre. Varför vara lat och dumdristig när man kan göra saker ordentligt?
Post Reply