storhetsvansinne!? Projekttråd om min kombi=)

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

storhetsvansinne!? Projekttråd om min kombi=)

Post by Rogge »

hej!

nu blommar löken.. jag köpte min första amazon i våras.. det är långt ifrån klar och jag kommer nog inte få ihop den=/ det har känts lite surt och motivationen har inte funnits på ett tag.. så igår va jag på skroten och tittade lite samt letade delar.. så då ngt som jag nästan grät över.. en amazon kombi, påbörjat renoverings objekt.. nya bromssköldar lackade skivor, ok, bakaxel, och framvagn.. bara ytrost och ingen annan rost.. någon har lagt ner tid pengar och kärlek på denna tänkte jag..

snackade med chifen på skroten och han sa att den inte var skrotad än.. han skulle ev. göra iordning den själv hade han tänkt.. men jag övertalade honom lite och fick köpa den.. nästan alla delar finns och det handlar nästan bara om ren och skär ihopmontering av den.. =) *lycka* det var ingen motor i den men den skulle han fixa fram iom att \"det ska vara motor i den\" sa han \"å fan\" tänkte jag..=)

men iaf.. växellådan ser inte likadan ut på denna iom att jag tror att det är kort spak till den, kan det vara en automatare?? låg en flaska med automat lådeolja i den så man börjar undra.. men om det då är så, kan man inte utan större ombyggnation kunna stoppa i t ex en M45 låda i den?? och då på lättare sätt kunna ha en B23 i den..
och vilka delar kan man använda från en sedan i en kombi? typ kardan, bakaxel, vxllåda, huvudcylindrar osv? tänkte ta alla delar som man kan få användning av från sedanen som jag har och sen göra mej av med den..

oh well ha det hallon allihopa! nu ska jag ut o skruva!

EDIT: BILDER!!!! http://www.cardomain.com/id/swedishsteel
Last edited by Rogge on Tue Dec 14, 2004 9:13 pm, edited 2 times in total.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Man får gratulera spontanköp är dom roligaste. Det var populärt ett tag att byta växellådslock till 140:ins och därmed få den korta spaken. m45 eller varför inte den 5-växlade m47 är bredare och kräver således en större kardantunnel. Om nu din kardantunnel redan är ickeorignal kan du ju passa på att köra b23-m47 istället.

/ Pär
röd -67:a
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Tack! jo spontanköp var det! nu e man fattig..=/

jag vet inte om kardantunneln är orginal.. den ser ut att vara det men det löser sig.. böt iaf idag bort den gamla -66an mot en 240 bakaxel och en B23 med M45 låda till en polare och vi bogserade sedanen till honom vet inte hur långt det var med det tog 2 timmar..

har kollat upp vilka delar som saknas och det är som följer:

Bakre sidorutor
Framsäten -> bör väl gå att ta från en 4-dörrars sedan?
Hälften av gångjärnen till övredelen av bakluckan
Handtag på bakluckan och dörrar
dörrklädsel
o lite annat

den ska inte orginalrenoveras men ska inte byggas om kaross mässigt heller tanken är att det ska bli lite av en partyräser med lite krut under huven och baslåda=) en redig bonnaräser=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Om du har kortspak i bilen har någon garanterat sågat ett hål i kardantunneln.

/ P
röd -67:a
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag har svårt att tro att den är ombyggd.. iom att det är skitsnyggt gjort och att ljuddämpnings grejset är kvar..

men jag märker om M45an får plats=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

har kollat upp lite nu och motorn som ska i är ju från en 740 och växellådan är 5växlad så det är en M47.. så jag kommer köra B230A med M47 och 240 bakaxel..

men jag är lite nyfiken på skillnaderna i elsystem och sånt mellan B18/B20 och B23 så man vet vad man måste modifiera och/eller bygga om.. och hur är det med resten av elsystemet till bilen? det mesta måste ju klara sig, eller?

motorfästen och sånt då? kan man ta de som sitter på motorn nu eller måste man bygga nya?

som ni ser så har jag ganska många frågor och om det är något ni vet så är jag väldigt tacksam för hjälp!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det blir B20 i bilen ist.. till en början iaf.. blir lättast så för man slipper bygga om alltför mycket (inget iofs) så då ska man bara hämta motorn och sen skrapa ihop delarna som behövs och smälla ihop den..=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

renovering

Post by Stoffe »

ja en rullande renovering är alltid roligare, när man kan köra bilen då och då så stiger motivationen att fixa allt rejält. i alla fall för mig =) så du ska bygga B23-M47 och 240 bakaxel. men behövde man inte ha något kvar i drivlinan för att slippa en regbesktning till ombygdt fordon? eller har jag helt fel nu? har för jag läste det någonstans.. men det står väll i wheels bilbyggarhandbok? nån som har den och kan slå upp det?

//Stoffe
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag har faktiskt ingen aning om vad som krävs för reg besiktning till ombyggt fordon men det brukar inte vara så farligt att ha det så.. värre med amatörbyggt fordon.. tror att det kan stå i SHRA's (?) bygghandbok som finns på biblioteket..

nej, jag kör nog B20 ett tag.. till man har fått in känslan för att bygga om den.. jo jag ska nog smälla ihop den till en början och renovera efterhand
ska få upp bilder ngn gång oxå..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

ska du ha M47 lådan så måste du ha 240 bakaxel med elektronisk hastighets mätare samt en panel från 240/740!!men med m45 kan du ju ha vajer till hastighetsmätaren el kan man ju ha cyckeldatorm el nåt! detta var bara ett tips som du kanske inte tänkt på om du ska ha M47!
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

rally-amazon wrote:ska du ha M47 lådan så måste du ha 240 bakaxel med elektronisk hastighets mätare samt en panel från 240/740!!men med m45 kan du ju ha vajer till hastighetsmätaren el kan man ju ha cyckeldatorm el nåt! detta var bara ett tips som du kanske inte tänkt på om du ska ha M47!
om man tar M47:an från en 240, så har du wire till hastighetsmätaren.
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det visste jag faktiskt inte.. men jag ska ju köra med M40 o B20 till en börgan.. så.. men tack för tipset..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

gps =)

Post by Stoffe »

eller en gps som visar hastigheten åt dig =)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

skriver här igen..

gps vore tufft.. men det blir för mycket el.. det är en Aaaamazon och den ska inte ha massa el.. =)

lådan som satt i den vid köp var iaf en M41 finns mitt dilemma med den i en tråd under transmission
LÄNK-> http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=1408
hmm nu går det segt med bilen oxå iom att den står ute.. ska flytta den imorn så den inte står på gräs iaf.. sen så ska jag ha loss lådan.. våld vilja och 5-56 (bilen har regnr DMH 556, lite kuriosa :D )

motorn ska hämtas ngn gång med.. ska passa på att ta hem en B230A som är hos min kompis.. sen sälja möget.. tillsammans med M47:an

sen ska det fixas lås och och så.. liter lister i dörrarna så att rutorna inte skramlar så fördj*vligt.. nån som ver var man kan få tag i dom?

största problemet nu är indredningen, för den har jag inte och regskyltshållaren bak,men det blir nog en universallösning i form av 4skruvar och ngn sorts belysning på den..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Härligt med entusiaster, det verkar som om du har en del att fixa.
Lycka till :lol:
Post Reply