Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by amazon guy »

Hej,

Kan någon med säkerhet säga vilken vore den korrekta laddningsreläplaceringen på en ´69, B20?
Någon i dom bifogade bilder, eller helt annorlunda?

God fortsättning,
Dennis

Image

Image
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by Fredrik Lofter »

Jag kan garantera att bilderna nedan är på en fabriksmonterad placering av SEV/Motorolas laddningsrelä på 1969 Volvo Amazon.

Mvh,

Fredrik

Image

Image

Image
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by QV »

Vill man dubbelkolla informationen så försök hitta en broschyr från 70.
Det känns som att bilderna i VOLVOs utgivningar är ett år gamla eller så (framgår tydligt i skiftet mellan B16/B18, har inte kollat skiftet B18/B20).

Har inte kollat på "vanliga" Amazoner men 123:or har jag dokumenterat en del under huven gällande placering av saker och där skall man inte lita på alla ägare som säger att "det är orört". Jag vart mycket skepiskt till ett antal "så kallade" 123GT när man synade elsystemet närmare...

Detta inlägg skall inte tolkas som ett påhopp på Fredrik. Vissa bilägares bilar är helt orörda och ger en korrekt bild på hur just det exemplaret vart ihopmonterat.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by amazon guy »

Tack Fredrik och tack Jan, det är vad jag just nu gör, väntar på att en annan part bekräftar det hela, alternativt få tag i original brochyrer, fast än så länge så vet jag inte riktigt var.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Sun Dec 29, 2013 9:42 am, edited 1 time in total.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by olleholm »

Hej,det sitter på rätt ställe, men fel väg,det skall vara med långsidan mot karosskanten,för jag har en orginal 69-70 som har gått 7000 mil,jag är andra ägaren,bilen är gubb ägd av två 50 plus.Och aldrig rökt i bilen. Mvh Olle.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by amazon guy »

Hej Olle,

Jaha, vilka bilder menar du är nu korrekta, Fredriks eller mina (blå bil)?

Dennis
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by olleholm »

Ingen är korekt.Kommer min son hem i dag kan ni få en bild.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by olleholm »

Gå in på chassilist,Kent Hortlund chassi 355690,det är det rätta stället.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by amazon guy »

Hej igen Olle,

Tack för tipset om chassilistan, dock inte så mycket för chassinumrenas skull som mest för att där fanns en massa bilder och se samtidigt, så efter att ha gått igenom en hel drös av både ´70 och ´69 bilar/bilder så har jag nu klart för mig att sjuttior har en annan sorts relä än sextiniorna som man utrustade med SEV Motorola och som både ser olika ut samt är även monterade på ett annat sätt.

Läste någonstans att dom sista bilarna, måste handla om sjuttior alltså, fick Bosch generator istället för dom tidigare Motorolas, så det kan bero på det.

Fredriks bild är alltså helt korrekt för en ´69.

Dennis
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddningsreläts korrekta placering B20, ´69?

Post by Fredrik Lofter »

amazon guy wrote:Tack Fredrik och tack Jan, det är vad jag just nu gör, väntar på att en annan part bekräftar det hela, alternativt få tag i original brochyrer, fast än så länge så vet jag inte riktigt var.....

Dennis
Du hittar instruktionsboken för 1969 på volvoamazonpictures.se. På sidan 7 finns en bild över motorrummet där laddningsregulatorns placering framgår. Jag har inte kollat, men placeringen bör även framgå av sprängskisserna i reservdelskatalogens avd 3 (också på volvoamazonpictures.se).
olleholm wrote:Hej,det sitter på rätt ställe, men fel väg,det skall vara med långsidan mot karosskanten,för jag har en orginal 69-70 som har gått 7000 mil,jag är andra ägaren,bilen är gubb ägd av två 50 plus.Och aldrig rökt i bilen. Mvh Olle.
69-70? Vilket är det? 69 eller 70? 69:or har en laddningsregulator från SEV/Motorola och 70:or har en från Bosch. Jag är andra ägaren på min bil och har ärvt den efter min mormor. Den hade då gått 8,000 mil. Då jag har all dokumentation på bilen vet jag att laddningsregulatorn inte är rörd. Placeringen stämmer dessutom med bilden i instruktionsboken.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply