Hastighetsmätare och overdrive

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
sundberg
Posts: 4
Joined: Wed Jan 01, 2014 11:57 pm

Hastighetsmätare och overdrive

Post by sundberg »

Jag har en Amazon -65 där växellåda med overdrive har eftermonterats för länge sedan. Samtidigt visar hastighetsmätaren 10-15 % fel (för lite), vilket i och för sig aldrig har påtalats av bilprovningen. Kan det att hastighetsmätaren visar fel ha något att göra med utbytet av växellåda och finns det något att göra åt detta?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Hastighetsmätare och overdrive

Post by Arne »

Kolla om du har 4,10:1 utväxling på bakaxeln. Om du byter ut plastdrevet som driver hastighetsmätarvajern så får du rätt värde. Det är olika färger på drevet, kom inte ihåg vilken färg som är vad. Sen du konstaterat vilken bakaxelutväxling du har så kan du beställa ett hastighetsmätardrev från SVIS (Svenska Volvoklubbar I Samverkan), men du måste vara medlem i någon av Volvoklubbarna för att kunna göra det. Annars kan du kolla med Motorolkdies, VP Autoparts m, fl. de kan också ha detta drev. Kolla även vilken färg du har på drevet som sitter i och hur många kuggar det har.
AVG
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Hastighetsmätare och overdrive

Post by jånn »

Du kan också ta drevet från en M40-låda. De lådorna brukar ha suttit på bilar utan od och då matchar antalet kuggar på drevet bakaxelutväxlingen 1:4,10.
Bilar med od brukar ha 1:4,56 och då måste man ha färre kuggar på drevet eftersom kardanaxeln surrar fortare vid samma hastighet.
40 år med GT
sundberg
Posts: 4
Joined: Wed Jan 01, 2014 11:57 pm

Re: Hastighetsmätare och overdrive

Post by sundberg »

Stort tack! Är förstås medlem i Amazonklubben så då vet jag hus jag ska gå till väga.
Post Reply