Page 1 of 1

byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 1:44 am
by Sellstedt94
Hej jag tänkte byta bakaxel på min amazon och jag har en bakaxel från en 740 kan man bygga om den så den passar eller är den för bred?

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 6:31 am
by A-masen
Här kan du läsa lite om det: http://www.bilforumet.no/topic/169435-b ... -bakaksel/" onclick="window.open(this.href);return false;
240 passar alltså bättre. Den har spårvidd 1350 mm. Amazon har 1315 mm. 35 mm skillnad. 35/2 = 17,5 mm bredare på vardera sidan med en 240-axel. 740 har 1460 mm. Alltså betydligt bredare.
Det finns en årsmodellgräns också och jag har för mig att det framgår i länken.
Tänk på att det blir skivbromsar bak från donatorbilen. Då får du modifiera lite där också. Har du otur så blir det lite trubbel då 240 hade 14" fälgar. Men det lär finnas 15" fälgar som passar.
Här kan du läsa mer om möjligheterna med bakaxlar och utväxling och t.ex diffbroms: http://bakaxel.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 10:41 am
by Arne
Enklast är att byta utväxlingen på din -67:a. Det sitter en Dana M30 (1030) bakaxel på din bil, det innebär att kronhjulet sitter på 10 st. bultar och då passar alla utväxlingarna från 240 axlarna så länge det inte är ur en 1031:a. De flesta 240 har 1030 axel.

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 2:31 pm
by Sellstedt94
Ok tackar men anledningen till att jag vill byta axel är så jag får skivor bak. Så 740 axeln blir för bred då?
Kan jag ta diffen och locket från 240 så jag får elektriskhastighetsmätare?

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 4:40 pm
by A-masen
Ja, 740 bakaxel är 145 mm bredare spårvidd än Amazon original. (145 mm = 14,5 cm) Om du inte skall ha, eller redan har, värsta breddningen på bakändan så är det alldeles för brett (och förmodligen inte snyggt). Och jag vet inte, men tänker mig att besiktningen har synpunkter på en så breddad bil. Axeln från en 240 är 35 mm bredare än original Amazon. 35 mm syns knappast med ögonmått.

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 6:05 pm
by Sellstedt94
Ok. Men hur vet ja om det är 1030 eller 1031 axel då? Och kan jag ta diffen från 240 så jag kan ha elektriskhastighetsmätare?

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 8:43 pm
by Henrik Landin
Jag vet inte om alla 1031 har så men 240 1031-axeln jag hade var de fästöron för 740/940ins gigantiska momentstag på diffklumpen på. Dessa finns såklart inte på 1030 axeln. 1031 sitter på 240 från 1986.

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Wed Jan 08, 2014 9:32 pm
by Arne
1031 sitter på de motorstarkare 240:arna. Det är markering som säger att det är en 1031:a.

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Fri Jan 31, 2014 1:45 am
by Sellstedt94
Okej en fråga till nu. Om ja byter bakaxel så ja får skivor bak hur många hk samt nm kan jag ha vid reggbes?

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Fri Jan 31, 2014 8:25 am
by Arne
Du får regbesikta för max 160 hk. Vridmomentet vet jag inte. Regbesiktar du som ombyggd bil så gäller nog andra regler, gå in på SFRO och kolla där.

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Fri Jan 31, 2014 1:56 pm
by Henrik Landin
Som ombyggt fordon är det max 15kw per 100kg tjänstevikt som gäller.

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Fri Jan 31, 2014 9:07 pm
by Sellstedt94
Så om jag byter bakaxel till 240ins å reggar som ombyggt fordon får ja då reggar med ca 230hk? 15kw=ca 20hk
20*11,8= 236. Eller är inte tjänstevikten 1180 på en amazon?

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Sat Feb 01, 2014 12:15 am
by A-masen
Utan att veta, resonerar jag så här: Om man har ett Ombyggt Fordon, så avviker det ju med största säkerhet från originalet. Det är ju bl.a därför det heter Ombyggt Fordon. Då är det ju också högst troligt att någon tjänstevikt från en serietillverkad och typbesiktigad bil inte gäller längre. Och som sagt, jag vet inte men tänker mig att du får utgå ifrån vikten på den aktuella bilen och dom beräkningsregler som gäller där.
I och för sig kanske du hamnar inom dom intervaller som gällde för originalbilen, men detta måste du reda ut i förväg så att du inte åker på ett rejält bakslag på ett i övrigt bra projekt. Sök kontakt med SFRO innan du "målar in dig i ett hörn". :shock: :O

Re: byta bakaxel på amazon 67a

Posted: Sat Feb 01, 2014 11:57 am
by TVR
Ja det är bilens faktiska vikt efter ombyggnad som gäller. Dock kan man väl gissa att den hamnar ungefär i samma härad som innan. I alla fall om det gäller byte av hela drivlinan och bromsarna (minimikrav för att det ska räknas som ombyggt fordon i detta fall).
Troligen räcker det inte med att du monterar en 240 bakaxel i Amazonens original upphängning utan du behöver nog bygga om hela bakvagnen med nya stag och fästen. Det reder du ut med din SFRO-besiktningsman och med fördel även med den bilprovningsstation du tänker använda innan du börjar. Det förekommer tyvärr att saker som godkänts av SFRO inte godkänns av bilprovningen (det är inte så det ska fungera men det händer som sagt ibland).