b230 med fördelaren på blocket
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm
b230 med fördelaren på blocket
Hej jag har tagit en motor ur en 940 och elsystemet som jag tänkte sätta i min amazon men och undrar om jag kan ta fördelaren och axeln från en b21a så jag får fördelaren på blocket istället.
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: b230 med fördelaren på blocket
Det borde inte vara något bekymmer. Gjorde en liknande grej på min 360. Tog en motor från 940n och bytte axel och monterade dit fördelaren från min b200. Hade kvar själva fördelarhållaren bak på toppen och kapade av pinnen som driver rotorn. Detta endast för att den var tätare än packningen jag hade på b200-toppen.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm
Re: b230 med fördelaren på blocket
Okej tackar då slipper jag kapa upp torpeden då:)
Re: b230 med fördelaren på blocket
Fel tändkurva på B21:an. Försök få tag på en fördelare från en B230 eller B200 som suttit i en 240.
AVG
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm
Re: b230 med fördelaren på blocket
Ok men är de bara fördelarn ja behöver eller måste ja ha axeln också?
Re: b230 med fördelaren på blocket
Samma axel.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm
Re: b230 med fördelaren på blocket
Ok vad är de som styr tändkurvandå?
Och om jag tar grejorna från en b21a kan jag ändå andvända 940ins elsystem å insprut?
Och om jag tar grejorna från en b21a kan jag ändå andvända 940ins elsystem å insprut?
Re: b230 med fördelaren på blocket
Du har mycket att läsa på inför ditt projekt. Börja här: http://www.mimersbrunn.se/Motorteknik_8273.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan kan du fortsätta här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nästa avdelning kan vara den här: http://www.123ignition.se/produkter.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte någon specialkunnig eller expert på något vis, men om jag hade ambitionen som motsvarar ditt bygge så skulle jag ta en så komplett motor som möjligt. Inte bara styrdatorn och elektroniken från en motor och försöka sätta det på en motormodell som är 20 år äldre. Visserligen är det samma mått på motorblocken, men den 20 år yngre motorn har ju utrustning och tillbehör som man förmodligen inte kan vara utan. Därför, som jag ser det, är det näst intill nödvändigt att ta hela motorn med all elektronik, med kontrollenheter, sensorer och givare, och sätta i bilen tillsammans med motorn.
I fallet med fördelaren finns ju den 123 Ignition, men man kan också i det fallet titta på en hel komplett tändenhet och fördelare från en sen Volvo 240, 90-tal. Men samma där, ta med ALLT som har med tändsystemet att göra. Om du sedan får dubbletter av några enheter så är det ju bara att välja den som ser fräschast ut. Och för allt i världen, klipp inga kablar! Även om du måste skära upp donatorbilen för att komma åt en kabel i sin helhet, så gör det. Detta för att du skall ha järnkoll på vilka kablar som skall kopplas till det ena eller andra. När du har fått allt på plats och motorn fungerar kan du (eventuellt) korta ner kablar som är t.ex för långa.
På bilforum finns det ofta frågetrådar där någon har plockat delar och enheter från betydligt nyare bilar och monterat det på gamla Volvo 240 -76. Sedan skriver vederbörande och frågar på forum varför det inte fungerar som det var tänkt.
Sedan kan du fortsätta här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nästa avdelning kan vara den här: http://www.123ignition.se/produkter.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte någon specialkunnig eller expert på något vis, men om jag hade ambitionen som motsvarar ditt bygge så skulle jag ta en så komplett motor som möjligt. Inte bara styrdatorn och elektroniken från en motor och försöka sätta det på en motormodell som är 20 år äldre. Visserligen är det samma mått på motorblocken, men den 20 år yngre motorn har ju utrustning och tillbehör som man förmodligen inte kan vara utan. Därför, som jag ser det, är det näst intill nödvändigt att ta hela motorn med all elektronik, med kontrollenheter, sensorer och givare, och sätta i bilen tillsammans med motorn.
I fallet med fördelaren finns ju den 123 Ignition, men man kan också i det fallet titta på en hel komplett tändenhet och fördelare från en sen Volvo 240, 90-tal. Men samma där, ta med ALLT som har med tändsystemet att göra. Om du sedan får dubbletter av några enheter så är det ju bara att välja den som ser fräschast ut. Och för allt i världen, klipp inga kablar! Även om du måste skära upp donatorbilen för att komma åt en kabel i sin helhet, så gör det. Detta för att du skall ha järnkoll på vilka kablar som skall kopplas till det ena eller andra. När du har fått allt på plats och motorn fungerar kan du (eventuellt) korta ner kablar som är t.ex för långa.
På bilforum finns det ofta frågetrådar där någon har plockat delar och enheter från betydligt nyare bilar och monterat det på gamla Volvo 240 -76. Sedan skriver vederbörande och frågar på forum varför det inte fungerar som det var tänkt.
Re: b230 med fördelaren på blocket
ELLER så köper du upp dig på ett Megasquirt och får då en lösning som är justerbar.
210 -64, 223 -68