Page 1 of 1

Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 9:25 am
by Ghostrider
Har en Az 58 med slitna enkelverkande bromscylindrar fram. Eftersom det tidigare inte gått att köpa nytillverkade enkelcylindrar tänkte jag byta till 59:ans frambromsar med dubbelverkande cylindrar eftersom jag hade en donatorbil. 59:ans trummor är blästrade nysvarvade och lackerade och väntar på montering. Men som sagt så har det dykt upp nytillverkade enkelcylindrar på VP nu. Frågan är då ska man köra med VPs enkelverkande eller byta till de lite senare utförandet med dubbelverkande. Fördelar och nackdelar tack???

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 11:21 am
by StefanM
på en sån tidig bil så kan det ju vara värt att hålla den intakt som den ska vara. Trist också om ingen köper cylindrar om de nu ändå har nytillverkats för då lär dom ju inte finnas nå länge.
Allt är ju en prisfråga dock.

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 12:50 pm
by olleholm
Är av samma åsikt som Stefan M,hade kontakt med VP,de är bara kolvhuset som vi får köpa,vi måste använda gamla kolvar,men vi får nya packningar,så blir det som nytt.

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 5:03 pm
by QV
Jag är ju originalnörd så......
men om man kör mycket med bilen (alltså mer än 3-500 mil) och tycker att det inte är bra med bromsarna fram samt att man inte får till det så skulle jag byta men absolut inte slänga något av originaldelarna!

/Jan

Är man som de flesta, alltså kör mindre än 100 mil så får man leva med bilens egenheter :-)

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 5:19 pm
by olleholm
Har inga problem med bromsarna när jag kör med min tidiga 57,i sommar skall vi till Strömstad,tur reter,det blir 190 mil,det är bara att hålla avstånd till trafiken framför.

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 6:25 pm
by Arne
Om man kör mycket med Amazonen skulle jag välja skivor fram och spara originalbromsarna i en kartong, men jag är ingen originalnörd. Volvo hade faktiskt skivor fram redan -58 på några provbilar, det var Polisamazoner. Bromsar som är en säkerhetsdetalj kan man uppdatera då den inte ska stå på ett museum tycker jag.

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 9:14 pm
by QV
Att skivor skulle vara mera trafiksäkert än trummor köper jag inte.
Att göra en 4 hjulslåsning med trummer är inga bekymmer.
Dock så är ju skivor bättre vid hård körning men där klassar ju inte riktigt en 50 år gammal Amazon (om den inte går i rally).
Bergen är ju inte heller så höga i Sverige...

Så att kalla skivor en Uppgradering av säkerheten, nja
Man behöver ju också montera servo för att få tillbaka de lättrampade bromsarna.

Någonting som har förvånat mig är hur oslitna trummer fram är på Amazoner.
Så att lägga upp de på hyllan för att bevara dem för framtiden, nja känns inte som det behövs.

Men detta är ju en annan fråga än frågeställarens enkel/dubbelverkande.

/Jan

men det är en större blingfaktor på skivor, trummor känns blase.

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Thu Jan 30, 2014 9:55 pm
by Nils Järnberg
Ett argument för skivor är ju att man inte behöver justera så mycket.
Men kör man under 100mill om året spelar det ju mindre roll

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Tue Feb 04, 2014 8:31 pm
by Ghostrider
Tack för era synpunkter. Jag har väl i runda slängar kört 100 mil på 10 år. Men har för avsikt att köra mer. Senaste 10 åren har bl.a. gått åt till att producera Amazonbladet :) men det blir mindre av den varan nu. Hur som helst så gillar jag original men jag vill ha så lite strul med bromsarna som möjligt. Men om det nu inte finns nya kolvar, inverkar inte detta på bromsresultatet? Mina kolvar är kanske slitna? Och skivbromsar är inte aktuellt.
Med vänlig hälsning,
Marcus

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Tue Feb 04, 2014 8:33 pm
by Ghostrider
Ska tillägga att jag med stort intresse läst QVs tråd om broms/siliconvätska och är väldigt sugen på att testa det senare.

Re: Enkelverkande eller dubbelverkande?

Posted: Wed Feb 05, 2014 8:46 am
by StefanM
hur kolvarna ser ut har mindre betydelse, tätningen löper ju i huset och det är ju det som rostar och blir förstört. Det kan ju kolvarna också bli men vi utgår nu ifrån bitar som är relativt normala då.......
Fast något bakvänt blir det ju ändock att inte tillverka dem kompletta, kolven lär väl vara det minsta problemet att få tillverkat om man nu ändå gör gjutningen. Särskilt dyr var dem ju inte heller. Finns ju hjulcyl till mer obskyra bilar som går på flera tusen styck.