Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by amazon guy »

Hej,

Har lite repigt glas på förardörren som jag retar mig på och funderar på att byta ut rutan, men när jag i somras i all hast (mycket annat att preferera att göra på bilen då) kollade på hur det skulle gå till, hade jag lite svårt och fatta, den går inte att ta ut genom den nedre innersidan av dörren (som normalt på många andra bilar), ty där är ju dörrplåtpanell som blockerar och det verkar inte heller gå på ovansida, för där är ju en del av ramen som står i vägen, så hur gör man?

Eller har jag missat nåt i farten?

Tack på förhand,
Dennis
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by rolwig »

Du måste ta bort ventilationsrutan med ram och skena. Börja med att veva ned sidorutan helt, pilla ur översta listen uppe i rut ramen, därefter skruvar du loss de tre skruvarna som håller ramen för ventilationsrutan som sitter framtill sedan skruven som håller rutskenan nedtill i dörren.
Dra sedan ventilations rutan med ram bakåt och lyft ur den. Lossa klammern som håller wiren vid rutan och lyft ur rutan uppåt.
Hoppas att du förstår min beskrivning.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by amazon guy »

Jo då, jag fattar och tusen tack för infon.

Dennis
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by Janne1969 »

Går det att byta bara själva glaset i ventilationsrutan, alltså få ur glaset ur den kromade ramen

Mvh Janne1969
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by Lars Bd »

Ja det går att "dra ut" glaset bakåt, samt att trycka i ett "nytt" samma väg. Det kan ibland behövas lite såpvatten vid montaget, prova utan först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by Janne1969 »

Tack för svar,det skall jag testa nu
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by Janne1969 »

Perfekt det gick ju hur bra som helst!
Är det någon som vet om låsvreden i ( ventrutan) går att reparera alt köpa nya eller är det till att besöka bilskroten som gäller?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Byte av dörrglas (ej ventilationsruta)

Post by amazon guy »

Haha, besöka bilskroten? Bor i Malmö och här har det inte funnits en enda Amazon på skrotarna sen minst 15 år tillbaka, ingen PV eller Duett heller för den delen....
Dennis
Post Reply