Bränsle: slang, dragning och filter

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Bränsle: slang, dragning och filter

Post by Fredrik Lofter »

Jag har ett par funderingar om bränsleslangen. Har sett att det finns metallomspunna/flätade bränsleslangar att köpa, vilket verkar fiffigt då dragningen mellan pump och förgasare går nära motorblocket. Efter pumpen är bensinen under tryck och blocket blir som bekant väldigt varmt. Var kan man köpa sådan slang i rätt dimensioner (det är ju två olika)?

Har även sett att en del sätter någon form av distanshållare på slangen där den passerar termostathus och motorblock. Hemmasnickeri eller något som går att få tag på någonstans?

Angående det extra bränslefiltret som många sätter dit så undrar jag varför man väljer att sätta det på trycksidan? Är det inte bättre att sätta det på sugsidan? Visserligen lite svårare att komma åt, men dels gör filtret mer nytta där då den skyddar även pumpen och dels är inte bränslet under tryck innan pumpen.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränsle: slang, dragning och filter

Post by A-masen »

Bränslefiltret går ju att utnyttja som en kontrollfunktion. Det skall alltid vara fyllt med mer än 3/4. Har det sjunkit när bilen har stått still en stund så har man en dålig backventil i pumpen. Det skall inte synas att det kommer luftbubblor i bränslet. Om det är så, då har man en luftläcka någonstans på bränsleledningen.
Och till detta har man ju själva filterfunktionen. Man ser om det kommer skräp i bränslet. Då kan man ju fundera på hur det ser ut i tanken. Filtret är ju av engångstyp, så det är lätt och prismässigt överkomligt att byta.
Med avseende på den första funktionen kan det vara en fördel att montera filtret på motorns vänstra sida, lodrätt (nästan :wink: ).
Ryktesvis (jag har inte kollat själv) har jag hört nackdelen med metallomspunna slangar att sand och grus kommer in under metallmanteln. Men det kommer inte ut, så det ligger där och "slipar" på gummislangen hela tiden. Dagens bilar har inga metallomspunna slangar. Dom har i stället ISO-certifierade slangar som tål såväl bensin som etanol. Dessutom håller dom för ett tryck på 12 BAR, vill jag minnas. Dom är dessutom av en till viss del värme- och brandtålig kvalitet. Det är säkert utprovat med ISO-certifieringen.
I sammanhanget skall vi utfärda en varning. Biltema och Jula säljer en slang av märket ILO. Den är inte av någon certifierad kvalitet. Raka motsatsen! Den spricker garanterat efter ett år eller två.
Godkända slangar är stämplade med ISO och ett nummer som jag inte kommer ihåg nu. Dom säljs på många ställen så det är inga problem att hitta dom.
Ett bildbevis på Biltemas dåliga slangar: Gå in här, http://www.nbmarine.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Gå vidare till A-Fordsidor. Öppna Dagbok. Välj Maj - November 2009 och skrolla till 10/5 och ett par bilder neråt. Se och bli förskräckt. Det finns inga direktlänkar på den sidan. Därför måste man bläddra litegrand. Men sidan är ju intressant så man kan gärna gå igenom hela dagboken om man har tid.
Slanghållare går ju naturligtvis att böja till själv, men man kan nog pröva med en sådan här:
Image
I min värld hör dessa kabelklammer till elmontage, men dom går säkert att hitta på många andra ställen. Om man vill kan man ju ta bort gummiskoningen. Då får man lite större diameter. Klamrarna finns i ett otal storlekar. Det finns garanterat någon som passar bränsleledningar eller bromsrör, vajrar eller vad som helst som skall hållas på plats.
Last edited by A-masen on Tue Feb 18, 2014 10:28 pm, edited 2 times in total.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Bränsle: slang, dragning och filter

Post by Dieseltroll »

Så här ser min ut:
Image

Min är egengjord, men jag har sett andra som har sådana. Det var där jag fick idén, men vet faktiskt inte om det går att köpa färdiga. Kanske inte mycket till hjälp för dig tyvärr. Iallafall så är det inte svårt att göra en sån själv om man nu skulle vilja det. Fördelen här är ju att bränslet kommer ordentligt bort från det varma termostathuset.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Bränsle: slang, dragning och filter

Post by StefanM »

metallomspunnen enkel bränsleslang är bara SKIT.......Ser möjligen ball ut men slangen i sig är enkelt oarmerat gummi som inte tål ett skit. Rätt vad det är så är det sifon genom strumpan.
Det är möjligt att det finns bättre sådan slang genom hydraulfirmorna men generellt sett så skulle jag nog avstå. Riktig bränsleslang av från Gates eller liknande tål en hel del värme så det är nog lugnt.

Hållare för slangen på termostatskruven är väl original på de flesta 140 om jag inte minns fel, tyvärr är det väl en sån där grej som tenderar att försvinna på tid och längd.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränsle: slang, dragning och filter

Post by Fredrik Lofter »

Tack för bra svar och kommentarer! Jag har löst det med precis en sån slangklämma med gummi som på bilden ovan (man får borra upp hålet dock), men tyckte att de andra lösningar man ofta ser på bilder såg proffsigare ut. Anledningen till intresset för metallomspunnen kabel var just att de bränsleslangar jag har nu har börjat spricka, vilket jag antog berodde på att de inte tål värmen i motorrummet över tid. Men jag tittar vidare efter bättre kvalitet på gummislangar efter era tips.

Någon fundering kring placering av det extra bränslefiltret? Varför efter pumpen och inte före?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bränsle: slang, dragning och filter

Post by A-masen »

Om jag talar för mig, (jag är ingen expert på något sätt) så utgår jag ifrån att det finns ett enkelt filternät i pumpen. Det borde stoppa grova föroreningar. Och engångsfiltret stoppar då dom finkorniga. Och man (tror jag?) ser nog filtret och eventuella föroreningar bättre när det sitter lite högre upp. Dessutom syns den funktionen med luftbubblor om man har en liten läcka ända framme vid pumpen. Det skulle inte synas om man hade filtret före pumpen.

Jag tror att det är mycket en "Känsla för feeling" var man vill placera filtret. Det viktiga är nog att det får fungera som det är tänkt. Sedan var det sitter är kanske mindre viktigt till vardags.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Bränsle: slang, dragning och filter

Post by StefanM »

Varför filter efter pumpen och inte före? Jo av den anledningen att pumpen tål skit på ett helt annat sätt än munstyckena i förgasaren. Visst kan man ha filtret före pumpen också men det tillför inga fördelar.
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Re: Bränsle: slang, dragning och filter

Post by rascar »

I mitt fall hade jag så mycket skit i originaltanken från -64 att ju tidigare filtret satt ju bättre. Nu med bytt tank ska jag nog byta till efter pumpen. Pumpen (även min gamla AC) har ett grovfilter, och ett annat ska f.ö. sitta i tanken (förmodligen ännu grövre).
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Post Reply