Volvo Amazon 1957 chnr 247
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Förgasare och soppa pump före rengöring.
Div. delar som följde med bilen, bild på var del kommer senare vid inventering.
Mer delar.
Bränslepump efter rengöring. Funkade perfekt behövde inte plocka isär den.
Förgasare efter rengöring av munstycken och av utsidan.
Bränslepump återmonterad efter rengöring.
Förgasare återmonterad med nya packningar efter rengöring.
Div. delar som följde med bilen, bild på var del kommer senare vid inventering.
Mer delar.
Bränslepump efter rengöring. Funkade perfekt behövde inte plocka isär den.
Förgasare efter rengöring av munstycken och av utsidan.
Bränslepump återmonterad efter rengöring.
Förgasare återmonterad med nya packningar efter rengöring.
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
http://youtu.be/Meg_XxNyCM4" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Blir nog bra detta. Har du rundsmort överallt? Tycker det låter som att något gnisslar lite. Kan det vara fördelaren eller vattenpumpen?
Volvo P1200VB 1958
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Hej!
Motorn har bara gått det som visas på filmerna under de senaste 45 åren, så lite oljud är det i början, allt kommer att förhoppningsvis fixas till.
Nä det är inget smort ännu, har endast hunnit gjort det jag beskrev tidigare inlägg.
Det är troligen vattenpumpen som gnisslar, tror den måste bytas den läcker vatten också, skall prova att smörja den och köra motorn mera för att se om den tätar sig själv innan jag byter (tyckte att den läckte mindre efter ett tag när motorn fått gå lite), jag vill helst ha så mycket original kvar som möjligt.
Mats
Motorn har bara gått det som visas på filmerna under de senaste 45 åren, så lite oljud är det i början, allt kommer att förhoppningsvis fixas till.
Nä det är inget smort ännu, har endast hunnit gjort det jag beskrev tidigare inlägg.
Det är troligen vattenpumpen som gnisslar, tror den måste bytas den läcker vatten också, skall prova att smörja den och köra motorn mera för att se om den tätar sig själv innan jag byter (tyckte att den läckte mindre efter ett tag när motorn fått gå lite), jag vill helst ha så mycket original kvar som möjligt.
Mats
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Det är bara att smörja den om den inte glappar för mycket.
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Smörj upp fördelaren också när du ändå är igång. Ska finnas ett litet vred man vrider på för att få fram en öppning där det ska smörjas, i vart fall gör det detta på min 58.
Volvo P1200VB 1958
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Ok! Det visste jag inte! Tackar för tippset! Tar gärna emot fler tips!
/mats
/mats
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Hur är det? På senare fördelare smörjer man också i filtsudden i fördelaraxeln. Är det så på tidiga fördelare också?
Där skall det i alla fall vara ungefär en tesked olja om året.
Där skall det i alla fall vara ungefär en tesked olja om året.
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
På min 58 finns ett litet hål där oljan ska in i fördelaren, ser ut på följande vis. Borde väl se likadant ut på senare modeller? Vet att fördelaren kan börja föra oljud om den inte smörjs som den ska.A-masen wrote:Hur är det? På senare fördelare smörjer man också i filtsudden i fördelaraxeln. Är det så på tidiga fördelare också?
Där skall det i alla fall vara ungefär en tesked olja om året.
Volvo P1200VB 1958
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Perfekt! Skall följa detta smörjschema, blir förhoppningsvis lite mindre gnissel då!
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Finns betydligt fler saker än den att smörja upp om bilen har stått så länge
Kan vara idé att gå igenom detta smörjschema lite då och då. Oljan i växellådan och bakaxeln är nog inte så fräsch t.ex. Sen så behöver nog hjullagren fettas om, generatorn smörjas, för o inte tala om alla ställen där det finns en fettnippel m.m.
http://volvo1800pictures.com/document/S ... _p1800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan vara idé att gå igenom detta smörjschema lite då och då. Oljan i växellådan och bakaxeln är nog inte så fräsch t.ex. Sen så behöver nog hjullagren fettas om, generatorn smörjas, för o inte tala om alla ställen där det finns en fettnippel m.m.
http://volvo1800pictures.com/document/S ... _p1800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Sedan kan man ju lägga till kylarvätska också. Det är ju ingen smörjolja, men skall bytas efter 2 år. Detta säger både biltillverkare och glykoltillverkare. Kolla i instruktionsboken. Det är många som inte är medvetna om detta, så är det i alla fall. Gäller för övrigt dagens bilar också.
Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan rostskyddsmedlet. En sorts silikat. Det förbrukas på två år. Om kylarvätskan är brun och grumlig så är det ju läge att skölja igenom före bytet. Eventuellt med ett upplösande medel. Det är numera vanligt att ta en diskmaskintablett eller två. Lägg i tabletten(na). Kör motorn ordentligt genomvarm plus lite till. Öppna kupévärmeventilen till full värme så det cirkulerar där också. Skölj sedan ordentligt tills det bara kommer ut rent vatten. Och även där, en liten stund extra. Ta ur termostaten under sköljningen så inte den stoppar cirkulationen.
Sätt i en ny termostat med rätt gradtal, dra åt alla slangklämmor eller byt ut om dom ser diskutabla ut. Fyll på med ny kylarvätska 50/50 glykol/vatten. Vänta inte med detta! Rosten kan sätta åt direkt om man inte har rostskydd. (Jämför med bromsskivor på en bil efter ett regn) Och då har man brungrumligt vatten i motorn igen.
Kylsystemet rymmer väl 9 liter (?). Glykol säljs i 1-literflaskor eller 5-litersdunkar. Det är inte nödvändigt att blanda alla glykolflaskorna från början. Man kan spara en ½-liter på slutet av den händelse att man behöver efterfylla lite grand. Då är det bättre att hälla i blandad vätska än enbart vatten.
Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan rostskyddsmedlet. En sorts silikat. Det förbrukas på två år. Om kylarvätskan är brun och grumlig så är det ju läge att skölja igenom före bytet. Eventuellt med ett upplösande medel. Det är numera vanligt att ta en diskmaskintablett eller två. Lägg i tabletten(na). Kör motorn ordentligt genomvarm plus lite till. Öppna kupévärmeventilen till full värme så det cirkulerar där också. Skölj sedan ordentligt tills det bara kommer ut rent vatten. Och även där, en liten stund extra. Ta ur termostaten under sköljningen så inte den stoppar cirkulationen.
Sätt i en ny termostat med rätt gradtal, dra åt alla slangklämmor eller byt ut om dom ser diskutabla ut. Fyll på med ny kylarvätska 50/50 glykol/vatten. Vänta inte med detta! Rosten kan sätta åt direkt om man inte har rostskydd. (Jämför med bromsskivor på en bil efter ett regn) Och då har man brungrumligt vatten i motorn igen.
Kylsystemet rymmer väl 9 liter (?). Glykol säljs i 1-literflaskor eller 5-litersdunkar. Det är inte nödvändigt att blanda alla glykolflaskorna från början. Man kan spara en ½-liter på slutet av den händelse att man behöver efterfylla lite grand. Då är det bättre att hälla i blandad vätska än enbart vatten.
Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247
Kylarvätskan har även en smörjande verkan som avtar med tiden. Inte bra för vattenpumpen att köra utan eller med för gammal kylarvätska.
Volvo P1200VB 1958