Volvo Amazon 1957 chnr 247

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Förgasare och soppa pump före rengöring.
Image

Div. delar som följde med bilen, bild på var del kommer senare vid inventering.
Image

Mer delar.
Image

Bränslepump efter rengöring. Funkade perfekt behövde inte plocka isär den.
Image

Förgasare efter rengöring av munstycken och av utsidan.
Image

Bränslepump återmonterad efter rengöring.
Image

Förgasare återmonterad med nya packningar efter rengöring.
Image
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Provpolering av motorhuven, blev ju riktigt blankt, bara att köra på med resten av vagnen.

Image


Blanklister i aluminium, åker på efter polering av sidorna, har beställt nya klipps från VP-Autoparts.

Image


Emblem som skall poleras upp innan det monteras åter på bakstammen.

Image
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

http://youtu.be/Meg_XxNyCM4" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

Blir nog bra detta. Har du rundsmort överallt? Tycker det låter som att något gnisslar lite. Kan det vara fördelaren eller vattenpumpen?
Volvo P1200VB 1958
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Hej!

Motorn har bara gått det som visas på filmerna under de senaste 45 åren, så lite oljud är det i början, allt kommer att förhoppningsvis fixas till. :grin:
Nä det är inget smort ännu, har endast hunnit gjort det jag beskrev tidigare inlägg.
Det är troligen vattenpumpen som gnisslar, tror den måste bytas den läcker vatten också, skall prova att smörja den och köra motorn mera för att se om den tätar sig själv innan jag byter (tyckte att den läckte mindre efter ett tag när motorn fått gå lite), jag vill helst ha så mycket original kvar som möjligt.

Mats
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by olleholm »

Det är bara att smörja den om den inte glappar för mycket.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Arne »

Vattenpumpen ska smörjas sparsamt, 1 eventuellt 2 slag, max.
AVG
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

Smörj upp fördelaren också när du ändå är igång. Ska finnas ett litet vred man vrider på för att få fram en öppning där det ska smörjas, i vart fall gör det detta på min 58.
Volvo P1200VB 1958
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Ok! Det visste jag inte! Tackar för tippset! Tar gärna emot fler tips!

/mats
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by A-masen »

Hur är det? På senare fördelare smörjer man också i filtsudden i fördelaraxeln. Är det så på tidiga fördelare också?
Där skall det i alla fall vara ungefär en tesked olja om året.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

A-masen wrote:Hur är det? På senare fördelare smörjer man också i filtsudden i fördelaraxeln. Är det så på tidiga fördelare också?
Där skall det i alla fall vara ungefär en tesked olja om året.
På min 58 finns ett litet hål där oljan ska in i fördelaren, ser ut på följande vis. Borde väl se likadant ut på senare modeller? Vet att fördelaren kan börja föra oljud om den inte smörjs som den ska.

Image
Image
Volvo P1200VB 1958
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Perfekt! Skall följa detta smörjschema, blir förhoppningsvis lite mindre gnissel då!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

Finns betydligt fler saker än den att smörja upp om bilen har stått så länge ;)

Kan vara idé att gå igenom detta smörjschema lite då och då. Oljan i växellådan och bakaxeln är nog inte så fräsch t.ex. Sen så behöver nog hjullagren fettas om, generatorn smörjas, för o inte tala om alla ställen där det finns en fettnippel m.m.

http://volvo1800pictures.com/document/S ... _p1800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by A-masen »

Sedan kan man ju lägga till kylarvätska också. Det är ju ingen smörjolja, men skall bytas efter 2 år. Detta säger både biltillverkare och glykoltillverkare. Kolla i instruktionsboken. Det är många som inte är medvetna om detta, så är det i alla fall. Gäller för övrigt dagens bilar också.
Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan rostskyddsmedlet. En sorts silikat. Det förbrukas på två år. Om kylarvätskan är brun och grumlig så är det ju läge att skölja igenom före bytet. Eventuellt med ett upplösande medel. Det är numera vanligt att ta en diskmaskintablett eller två. Lägg i tabletten(na). Kör motorn ordentligt genomvarm plus lite till. Öppna kupévärmeventilen till full värme så det cirkulerar där också. Skölj sedan ordentligt tills det bara kommer ut rent vatten. Och även där, en liten stund extra. Ta ur termostaten under sköljningen så inte den stoppar cirkulationen.
Sätt i en ny termostat med rätt gradtal, dra åt alla slangklämmor eller byt ut om dom ser diskutabla ut. Fyll på med ny kylarvätska 50/50 glykol/vatten. Vänta inte med detta! Rosten kan sätta åt direkt om man inte har rostskydd. (Jämför med bromsskivor på en bil efter ett regn) Och då har man brungrumligt vatten i motorn igen.
Kylsystemet rymmer väl 9 liter (?). Glykol säljs i 1-literflaskor eller 5-litersdunkar. Det är inte nödvändigt att blanda alla glykolflaskorna från början. Man kan spara en ½-liter på slutet av den händelse att man behöver efterfylla lite grand. Då är det bättre att hälla i blandad vätska än enbart vatten.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

Kylarvätskan har även en smörjande verkan som avtar med tiden. Inte bra för vattenpumpen att köra utan eller med för gammal kylarvätska.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply