Volvo Amazon 1957 chnr 247

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Lars Bd »

Det finns ingen som helst vattenpumssmörjande funktion på glykolen däremot är det sant att pumpen kan må dåligt av att gå torr eller rättare sagt är det tätningen mellan kylvattnet och lagringen kan ta skada av att gå torr. Lagringen i pumpen kan du köra flera hundra timmar utan att ha någon vätska i pumpdelen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Det där med maskindisk tvättmedel måste jag prova, för kylarvattnet är vekligen rostbrun färgat.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"I dagens motorer har glykolen mer viktiga uppgifter än att bara se till att vattnet inte fryser. Den förhindrar korrosion, smörjer vattenpumpen, sänker ytspänningen och höjer kokpunkten."

Googlar man på "glykol smörjande" får man upp massa sidor där folk skriver att det har en smörjande effekt. Och det sade även personalen på Mekonomen där jag köpte min kylarvätska.

Om inte annat finns det vattenpumpsmörjning att köpa, fast det hjälper väl knappast om pumpen redan är dålig.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga ... ng-361824/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Lars Bd »

Nu vet jag inte hur en vattenpump till BMW är konstruerad men det som gäller Amazon är att glykolen inte har någon som helst smörjande funktion för vattenpumpen, om kylvätskan når vattenpumpens lagring är tätningen trasig och pumpen måste bytas eftersom kylvattnet läcker ur kylaren och kokning riskeras. Vattenpumpssmörjning från macken är inte bättre för vattenpumpens lagring än att gå baklänges runt en 300 år gammal ek och läsa högt baklänges ur instruktionsboken till en 59:a sport. Däremot kan en sådan mirakelkur innehålla vissa kemikalier som förbättrar korrosionsskyddet men det har ingenting med smörjning av vattenpumpen att göra.
Vad en försäljare i en affär säger ska man själv kolla noga om det är rimligt först. Det finns ett bra sätt att se när en försäljare ljuger och det är om försäljaren öppnar mun.

Den som fortfarande är övertygad om att vattenpumpssmörjning i kylvattnet gör nytta för lagringen bör dissekera en vattenpump och sätta sig in i konstruktionen och funktionen för samtliga ingående delar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

Som jag har förstått det är det just tätningar/packboxar som smörjs av glykolen, inte lagringen för där ska det inte finnas något vatten. Nu har jag inte plockat isär just en vattenpump till en Amazon men jag antar att den har någon form av axeltätning precis som de flesta andra pumpar bortsett de med magnetkoppling?
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Lars Bd »

Tätningen smörjs av vad som finns i kylsystemet oavsett om det är rent vatten eller glykolblandat, smörjningen i det här fallet är bara till för att hålla tätningen fuktig vilken vätska det är saknar i princip betydelse. Det finns ingen anledning att köpa en speciell flaska vattenpumpssmörjning för 100kr när vanligt vatten för 10kr/m³ fungerar lika bra. Körs pumpen torr kan tätningen däremot förstöras på nolltid.

Inom processindustrin förekommer många pumpar med avtätade axlar där det inte ska eller får läcka. På dessa pumpar används det något som benämns mekaniska tätningar eller roterande plantätningar, dessa kostar från några till många tusen kronor. Den intresserade kan läsa här http://www.pumpportalen.se/pumphandboken/5/" onclick="window.open(this.href);return false; om vad en packbox är kapitel 5.4 eller sidan 135 samt hur en roterande plantätning fungerar kapitel 5.5 eller sidan 139. En vattenpump har någon form av roterande plantätning men avsevärt billigare konstruktion.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

Så länge det förekommer materiell kontakt vilket det oftast gör på ett eller annat sätt när det gäller axeltätningar är det inte helt utan intresse vad för typ av medium det handlar om. Det är möjligt att axeltätningen fungerar utmärkt med helt vanligt vatten men jag håller inte med om att livslängden inte skulle kunna påverkas av vad man häller i kylaren. Pumparna vi har i maskinrummet på fartyget där jag arbetar håller olika länge beroende på om det är tjockolja, diesel eller WRD vi kör på och det är vanlig keramisk axeltätning i dem. Kan inte se varför det skulle skilja sig då det gäller vattenpumpen i en Amazon?
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by QV »

Jag skall ju normalt inte ge mig in i dessa typer av diskutioner men

Vad är det för drifttid du får ut på de olika typer av vätskor.

20,000 mil och 50 km/h i snitt = 4000 drifttimmar = vilket är många år i en bil.

Fartyg och 4000 drifttimmar är 23 veckor...

Nu för tiden byter man ju vattenpump tillsammans med kamrem och då kommer den bara gå lite drygt 1000 timmar eller så.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Amazon »

Har inga exakta siffror men tjockolja som är helt kolsvart och innehåller mycket små partiklar sliter i regel något mer på axeltätningen.
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Lars Bd »

Fråga om det är lagren i vattenpumpen som smörjs nästa gång du besöker mekonomen, med största säkerhet får du ett ja till svar och det betyder bara att de inte har en blekaste aning om vilken effekt mirakelmedlet har.

En sökning på "glykol tekniska egenskaper" ledde till http://www.hsta.se/pdf/super.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ett datablad om Agrol Glykol Super T bladet står det bland annat
BESKRIVNING
Agrol Glykol Super är en modern kylarglykol som effektivt skyddar kylsystemet i alla
förbränningsmotorer, bensin eller diesel, mot korrosion och frostsprängning.
EGENSKAPER
Agrol Glykol Super är baserad på etylenglykol med tillsatser som ger produkten ett effektivt
korrosionsskydd, även för lättmetallkomponenter, motverkar skumning samt ger ett bra
frostskydd. Agrol Glykol Super innehåller ej amin, fosfat eller nitrit.
men inte ett ord om smörjande egenskaper.
Liknande formuleringar även på OK/Q8:s glykol förutom att den
Påverkar ej i kylsystemet ingående
packningsmaterial
som axeltätningen i princip är.
I och med detta ansåg jag att min tolkning var den enda sanna men kollade på Castrol Radicool NF och där stod till min stora förskräckelse under egenskaper
Effektiv smörjning av vattenpumpen
:shock:

Här blev jag tvungen att ta reda på mer fakta så att jag inte skulle få stå med skägget i brevlådan och skämmas.

För att komma vidare med vad detta innebar frågade jag kundtjänst hos Castrol
vilka delar i vattenpumpen som smörjs
och fick någon dag senare svaret
Radicool NF bygger på en tillsats teknologi kallad HOAT /Hybrid Orcanic Acid technology som skall ge ett effektivt skydd av ingående komponenter i kylsystemet och framförallt förhindra kavitation, korrosion etc vilka kunde bidra till ökat slitage av impellern i pumpen och på så vis öka livslängden.
Kavitation enligt Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta innebär att med smörjning av vattenpumpen avses endast att själva pumphjulet skyddas mer eller mindre, själva lagringen eller tätningen i pumpen påverkas inte på något sätt av glykolens "smörjande" effekt. Förmodligen har alla glykoltillverkare med samma utfästelser en liknande motivering till "smörjande effekt" men jag har inte kontrollerat.

Vattenpumpen består egentligen endast pumphjulet/impellern samt huset den sitter i, lagren tätningen samt axeln är bara till för att hjulet ska funna roteras enkelt och har ingen pumpande effekt så därför kanske man kan påstå att vattenpumpen smörjs men formuleringen är i mina öron helt klart vilseledande.

Då detta inte har något speciellt med den ursprungliga rubriken att göra föreslår jag att tråden delas till en glykoltråd samt den ursprungliga tråden, någon som säger nej?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Hej igen nu var det ett tag sedan jag fixade med 57án.
Igår körde jag ett 10-timmats pass, med bla putsning av instrumentbräda, ratt, inner backspegel, fästen till solskydd och vänster dörrsida.

Image

Image

Image

Image

Image
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Polering av övre höger bakskärm.
Det förekom en diskussion om det är tennspacklat mellan baklyse och reflex, så här ser det ut på en orörd bakskärm.
Jag har inte tittat noggrant hur de har gått tillväga när bilen tillverkades. Jag kan kolla om de har tennspacklat och sedan gjort den synliga skarven efteråt, eller om det inte tennspackel.

Image
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Polering av original kromsager till framlysena, de är rostiga i underkant och ena är lite bucklig, men annars ser de hyffsade ut. Undrar om jag skall använda dessa eller du nytillverkade jag köpt?????
Har också plockat i sär och polerat upp luftintags gallret, det blev verkligen bra.

Image

Image

Image

Image
Last edited by Chnr 247 on Sun Sep 28, 2014 12:12 pm, edited 1 time in total.
Chnr 247
Posts: 66
Joined: Thu Feb 27, 2014 11:38 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by Chnr 247 »

Polering av vänster övre bakskärm.

Image
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Volvo Amazon 1957 chnr 247

Post by olleholm »

Ser att du har rätt luftintags sargen,har fel på min,men har hittat den orginala,men den behöver ny krom.
Post Reply