Vita däcksidor blev gula. Tips?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
rascar
Posts: 56
Joined: Mon Jul 16, 2012 11:36 am
Location: STOCKHOLM

Vita däcksidor blev gula. Tips?

Post by rascar »

Förra våren skaffade jag vita däcksidor från Classic Bildelar i Skåne. Kanonsnyggt på P1800, PV och Amazoner tycker jag.
http://www.classicbildelar.com/vita-dac ... idor-wegu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men när säsongen var över var dom fula, gula i kanten. Förmodligen för att dom gnids mot däcken och blir varma och missfärgas (gissning). Körde kanske 300 mil och det tål dom inte.

Vad kan man måla för vitt på gummi som gör dom fina en säsong till? Tips mottages tacksamt!
Image

Sry om jag placerade tråden fel, moderator får gärna flytta i så fall!
P1800S -64, B18B dubbla SU med 5700 mil på mätarn. Här finns en blogg om bilen>>>
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Vita däcksidor blev gula. Tips?

Post by Kent1 »

Det här är en av anledningarna till att jag aldrig har velat sälja lösa däcksidor men jag har aldrig sett några så missfärgade som dessa.
Själv har jag alltid sålt däck med vita sidor istället. Det blir lite dyrare men de brukar inte bli missfärgade istället.

Om du köpte dem i fjol vår så ska det väl inte vara några problem att få nya på garantin. Leif Gustavsson som driver Classic Bildelar har alltid varit bra att ha och göra med så det blir nog inga problem.
Sist jag kollade låg Classic Bildelar i Smålandsstenar och inte i Skåne.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Vita däcksidor blev gula. Tips?

Post by Hugger69 »

Håller med Kent!
Hade själv lösa sidor och det funkade riktigt bra ett par år men sedan började de bli nötta men har aldrig heller sett då där missfärgade saker! :shock:
Troligtvis var dina däck helt nya och då kan de bli en missfärgande process mellan gummiblandningarna!
Jag rengör alltid allt vitt på däck, sidor eller bokstäver, försiktigt gnuggandes med en vanlig Scotch Brite svamp och kanske doppad i lite såpvatten, har funkar bra hittills! ;)

Att köra på fabriksgjorda däck ser alltid bäst ut i längden, detta kan vara en tillfällig lösning men aldrig nåt mer, sorry! :roll:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Post Reply