Page 1 of 1

Problem med slavcylindern

Posted: Fri Mar 21, 2014 2:38 pm
by peoa
Blir inte riktigt klok på vad som är fel . Nu när jag monterade slavcylindern så är den kraftig sned.
Vad kan vara galet? Urkopplingslagret är nytt kan det vara orsaken? Gaffeln sitter exakt i mitten av hålet i kåpan.
Lägger upp några bilder på hur det ser ut.

Image
Image
Image
Image

Re: Problem med slavcylindern

Posted: Sat Mar 22, 2014 9:25 am
by olleholm
Tror att du har en b16 slavcylinder.

Re: Problem med slavcylindern

Posted: Sat Mar 22, 2014 9:49 am
by peoa
Är det det skillnad på slavcylindern på B16 och B18?
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det såg ut innan jag rev isär allt förutom att skyddshöljet var sprucket (minns därför inte om den satt snett redan då). Men kopplingen fungerade perfekt innan jag plockade ur motorn.

tacksam för all hjälp jag kan få!

Re: Problem med slavcylindern

Posted: Sat Mar 22, 2014 10:45 am
by olleholm
Det är två olika slavcylindrar,b16 passar inte på b18,och b18 inte på b16.

Re: Problem med slavcylindern

Posted: Sat Mar 22, 2014 11:18 am
by peoa
Tack olleholm!

Det verkar som du har rätt i att det sitter fel slavcylinder. Kollade lite på nätet och för det första så ser min lite annorlunda ut mot de jag hittar på nätet. Sedan gjorde jag en lite mätning mellan ett par bilder och det ser ut som min är lite lägre och förmodligen är skillnaden också i sidled.

Konstigt att det ändå funkade för den satt monterad på bilen innan jag rev ner allt.

Innan jag besäller en ny får någon annan gärna komma med kloka åsikter!

Re: Problem med slavcylindern

Posted: Sat Mar 22, 2014 12:12 pm
by olleholm
Hade samma fel på min tidiga 57a,satte en slavcylinder b18,och hade samma fel som du, men andra vägen,för högt,100% säker att du har en b16 slavcylinder.

Re: Problem med slavcylindern

Posted: Sat Mar 22, 2014 6:27 pm
by peoa
Tack för snabba svar Olle!
100% räcker för mig :grin:

Beställt en ny cylinder!